Revija Reporter
Slovenija

V Levici za sklic nujne seje odbora za obrambo, oklepnike oshkosh označili za škart robo

STA

23. sep. 2021 15:02 Osveženo: 15:25 / 23. 9. 2021

Deli na:

Predstavitev oklepnikov oshkosh junija letos.

Bobo

V Levici zahtevajo sklic nujne seje parlamentarnega odbora za obrambo zaradi nakupa oklepnikov 4x4 oshkosh, pri katerih so se glede na zapisnik o kontroli kakovosti izkazale številne pomanjkljivosti. Minister za obrambo Matej Tonin meni, da sta Slovenska vojska in direktorat za logistiko ravnala zelo odgovorno, ker sta vse oklepnike oshkosh ob prevzemu natančno pregledala. Zahtevali bodo, da proizvajalec odpravi ugotovljene pomanjkljivosti. Ko bodo vozila predana v operativno uporabo, bodo morala biti tudi tehnično brezhibna, je dejal.

Zapisnik, ki so ga pridobili v Levici, danes pa je izsledke tega zapisnika objavil tudi spletni portal Necenzurirano, kaže, da so bili dostavljeni oklepniki v nasprotju z originalnimi idejami in dogovori. Kot je v izjavi za medije opozoril Kordiš, so bili oklepniki dostavljeni brez vseh zahtevanih sistemov, nakar je ministrstvo ugotovilo, da lahko izvedejo samo količinski pregled vozila. Torej namesto da bi ugotavljali celotno kakovost vozil z vsemi sistemi, so jih lahko le prešteli, je opozoril.



Tako so v pregledu ugotovili, da so dobavljeni oklepniki težji, kot je bilo dogovorjeno. "Zaradi tega bodo, ko bodo enkrat dokončno opremljeni, neprimerni, da bi se vozili po slovenskih cestah, saj jih ne bo mogoče registrirati," je opozoril Kordiš.

b17809849304a4655d0780f2479586dd.jpeg

Prav tako imajo oklepniki neustrezen zavorni učinek oz. jim ne delujejo ustrezno zavore. Vitli so pokvarjeni, manjkajo podpore za transport vozil, pozicijski žarometi so poškodovani, manjkajo jim vijaki in matice, poškodovano je balistično steklo, menjati je treba jermene, manjka še več vijakov in matic, v vozilih so kabli, ki niso ustrezno označeni, poleg tega pa ni mogoče potrditi, ali se v oklepnikih nahajajo vsi potrebni kabli, je naštel Kordiš.

"To, kar smo dobili, je popolna škart roba. Že na začetku smo opozarjali da oshkoshi še niso tehnično preverjena vozila, da nimajo certifikata. Takšna vozila brez certifikata smo zdaj tudi prejeli in naj bi začela službovati v Slovenski vojski. Zahtevamo, da se škart robo vrne Američanom in da se vojaško nabavo odpove, denar pa usmeri v nekaj bolj koristnega," je dejal.

Kordiš je ob tem opozoril, da so na spornost oshkoshev opozarjali že v času začetka njihove nabave v času prejšnje vlade Marjana Šarca in se je njihova cena čez noč podvojila. "Žal nas takrat ministrstvo za obrambo ni želelo slišati, sedaj pa lahko spremljamo posledice, ko so oshkoshi začeli prihajati v državo," je dodal. Po njegovih besedah so bili oklepniki plačani že zdavnaj, "dogovorjeno je bilo vse za zaprtimi vrati, javnost pa je Mors skušal izmenično zavajati oz. vmes je celo deloma lagal".

"Dobili smo kar smo dobili - oklepnike z napisom US property, ki nimajo niti matic niti vijakov," je bil kritičen Kordiš.

Ne glede na to, ali bodo skušali sanirati nepravilnosti pri oklepnikih, pa Kordiš dvomi, da bodo lahko popravili preveliko težko. "Dvomim, da bi Američani šli v dvojni strošek proizvodnje vozil, ker so praktično v celoti neustrezna," je dodal.

Ob tem je spomnil, da so v določenih strankah omenjene oklepnike "na veliko propagirali kot nujno zaščito za slovenske fante in dekleta v uniformah", sedaj pa se je izkazalo, potem, da so vozila neustrezno balistično zaščitena.


Tonin pa je v izjavi medijem ob robu odprtja sejma Sobra dejal, da je pri zapisniku šlo za normalen proces prevzema vozil. Je pa vesel, če se želijo o teh temah pogovarjati v DZ, "da je transparentnost absolutna in da damo vse karte na mizo".

Z ministrstva za obrambo pa so sporočili, da postopek prevzema oklepnikov poteka po predpisanem postopku kontrole kakovosti in količine. Do zdaj so opravili količinski prevzem in deloma tudi tehnični pregled vozil z namenom odprave morebitnih napak ali pomanjkljivosti. Postopek kakovostnega prevzem se bo zaključil, ko bodo vozila v celoti opremljena tudi z oborožitvenimi postajami in komunikacijskim sistemom.

Dodajajo, da je namen prevzemnih postopkov ugotoviti, ali so v celoti izpolnjene tehnične oziroma funkcionalne lastnosti predmeta pogodbe oziroma morebitna odstopanja od pogodbenih določil (napake, pomanjkljivosti, nepravilnosti, poškodbe zaradi transporta ...). Ob neskladnostih, pomanjkljivostih oziroma odstopanjih od pogodbenih določil ob kakovostnem prevzemu blaga se z zapisnikom ugotovi, da blago ne ustreza.

"Dobavitelj mora nato na lastne stroške odpraviti pomanjkljivosti," navajajo in dodajajo, da je bil ta postopek opravljen tudi pri postopku količinskega prevzema vozil skov 4x4.

"Dejstvo je, da so vsa dobavljena vozila nova in da so vse ugotovljene napake oziroma pomanjkljivosti, ki so nastale povečini med transportom, večinoma že odpravljene, manjkajoče dele pa bo dobavila ameriška stran, vse v okviru garancije," so zatrdili. Ko bodo vozila v celoti skladna s pogodbenimi določili, kar se bo ugotovilo z zapisnikom o kakovostnem prevzemu, bodo vozila dokončno prevzeta, so dodali na ministrstvu.

Končni tehnični pregled pa bo opravljen šele takrat, ko bodo vozila popolnoma opremljena tudi z oborožitvenimi postajami in komunikacijskim sistemom. Po tem bodo vozila popolnoma opremljena in tehnično brezhibna predana v operativno uporabo v Slovensko vojsko.

Dinamika dobave je bila dogovorjena že ob prvem naročilu, ki je bilo izvedeno v mandatu prejšnje vlade in v tem mandatu ni bila spremenjena. Tudi navedba, da so bile letos februarja spremenjene tehnične karakteristike vozil, ne drži, ker so bile tudi te dogovorjene že ob prvem naročilu, je pa ministrstvo za obrambo na predlog Slovenske vojske ob drugem naročilu povečalo količino in dodalo še drugo izvedenko teh vozil. Dobava vozil iz drugega naročila ima določeno dinamiko, ki je skladna z načrti uvajanja teh vozil v operativno uporabo Slovenske vojske, navajajo na ministrstvu.