Mlad, inovativen in kreativen team, ki za kupce išče vedno nove rešitve na področju pohištvenega okovja, vodi od leta 1999 direktor in lastnik podjetja Boštjan Udovič, ki ima več kot petindvajset let izkušenj v panogi. V podjetju skrbi za razvoj novih izdelkov, pridobitev novih kupcev in razvijanje novih trgov. Poleg tega skrbi za planiranje denarnih tokov in je v direktnem kontaktu z vsemi finančnimi ustanovami.
Poleg znanja in obvladovanja tujih jezikov je dokončal številna izobraževanja na področju računovodstva in financ. V zadnjem obdobju pa še posebej spremlja izzive glede avtomatizacije in digitalizacije procesov. »Kakovost izdelkov ter nenehno izboljševanje proizvodnih procesov je ena od naših ključnih strateških usmeritev. Z našim okovjem proizvajalci pohištva oplemenitijo svoje izdelke in s tem dvigujejo nivo zadovoljstva kupcev.«
V Gabrovici pri Črnem Kalu zaposlujejo danes dvajset ljudi in zavestno ne širijo številke, temveč se raje posvečajo dobrobiti sodelavcem in izboljšanju delovnih razmer. »Le z najboljšo ekipo predanih in zadovoljnih sodelavcev smo lahko zanesljiv razvojni partner proizvajalcem pohištva. Pomembno nam je, da delo poteka brez dodatnega stresa, saj smo tako učinkovitejši. Zato se vedno o vsem pogovorimo in razrešimo morebitne težave, še preden se pojavijo,« razloži direktor.
Med artikli, na katere so najbolj ponosni, je tuch latch, mehanizem za odpiranje vrat omar na dotik. Razvoj artikla je trajal osemnajst mesecev.
V podjetju je od leta 2011 zaposlena tudi njegova žena Petra, s katero je srečno poročen že osemnajst let in ima dva najstniška sinova. Živijo v hiši v Svetem Antonu, jugovzhodno od Kopra, odmaknjeni od mestnega vrveža. Umirjeno družinsko življenje v krogu razširjene družine je njuno sidrišče in varen pristan. Okoli večje družinske hiše v tem času nastajajo visoke grede, namenjene domačemu zelenjavnemu vrtu, v prihodnjih mesecih pa se bo štiričlanski družini pridružil še štirinožni prijatelj.
»Raje kot v nakupovalnem centru prosti čas preživljam v naravi. Naše življenje je, lahko bi rekla, bolj skromno, saj nimamo jahte, vile in luksuznih avtomobilov. Usmerjeni smo v rast podjetja, kar naju oba z Boštjanom močno osrečuje,« prevzame besedo Petra, ki je v podjetje prišla, ko je bilo v največjih težavah.
Spremenila je sistem planiranja ter upravljanja proizvodnje in tako dvignila rentabilnost celotnega podjetja. Najprej je delala kot planer proizvodnje, leta 2014 pa je prevzela še za logistiko ter spremljanje ključnih kupcev in dobaviteljev. Njej gre zasluga za skrajšanje transportnih poti od repro materiala vse do končnega izdelka.
Ključ do uspeha
Med oljkami in vinogradi, blizu avtoceste in Luke Koper sta na približno 3.500 m² pokritih površin dva poslovna prostora. V prvem so pisarne in paletno skladišče s kapaciteto 1200 paletnih mest, v sosednji stavbi so proizvodnja in priročno skladišče. Ker je Boštjan dober strateg, imajo zakupljene tudi terene okoli poslovnih objektov za možnost širitve.
»Želimo si posodobiti skladišče gotovih izdelkov in skladišče polizdelkov, trenutno pa smo usmerjeni v avtomatizacijo in digitalizacijo procesov. Verjamemo, da nam inovativni pristop omogoča določeno konkurenčno prednost, prav tako pa se zavedamo, da smo s pomočjo digitalizacije našo prednost še dodatno povečali. Z njo smo bolje vključili v proces dela tudi naše zaposlene, saj lahko zbiramo koristne predloge, jih hitro analiziramo in spravimo v življenje.«
»In ne samo to, digitalizacija je veliko pripomogla tudi k varovanju okolja. Pospešila je razvoj podjetja in nam omogočila investicijo v še novejše ekostroje, ki manj obremenjujejo našo naravo. Klasični brizgalni stroji imajo namreč pogone na hidravlične cilindre. Olje v cilindrih je potrebno zamenjati vsako leto, kar negativno vpliva na okolje. Od junija 2019 kupujemo vse stroje na elektriko, kjer olje ni potrebno. Stroji imajo že vmesnik za industrijo 4.0 in so bistveno hitrejši od hidravličnih, se pravi, da ne obremenjujemo okolja z odpadnim, porabijo tudi manj električne energije pri procesu proizvodnje. V letu 2018 smo kandidirali na javnem razpisu za spodbujanje procesnih izboljšav pri SPIRT Slovenija in proces tudi uspešno izpeljali. Leta 2019 pa smo za nakup ekoloških strojev in energetske učinkovitosti prejeli nepovratna sredstva s strani Eko sklada. S to investicijo smo popolnoma avtomatizirali brizgalnico, vsak stroj je dobil robota, ki omogoča optimalno reciklažo dolivkov pri procesu brizganja. Investirali smo tudi v avtomatsko pakirno linijo, ki je sedaj kar dvakrat bolj učinkovita od stare linije.«
Ker podjetje proizvaja pohištveno okovje, je prodaja odvisna od prodaje pohištva. V zadnjih letih je prodaja pohištva v konstantni rasti in trend rasti se še nadaljuje, približno 3,5 odstotka letno. »Naša panoga je dolgoročno zelo stabilna, saj ni podvržena velikim vzponom niti velikim padcem. Večina naših kupcev je tudi v kovidnem obdobju poslovala stabilno. Vendar smo se temu uspešno izognili, saj smo imeli dovolj zalog, prav tako smo zaradi dobrega planiranja pred časom zakupili tudi dobavo električne energije za daljše obdobje in se tako izognili sedaj skokoviti rasti ceni energije.«
Tridesetletna tradicija
Podjetje sta leta 1992 v Kopru registrirala Dora Udovič in Boris Zerbo. Najprej se je podjetje ukvarjalo le z veleprodajo pohištvenega okovja s sedežem v Sv. Anton pri Kopru. Leta 1999 se je zamenjalo lastništvo podjetja, nova lastnika podjetja sta postala Boštjan Udovič (sin Dore Udovič) in Borut Zerbo (sin Borisa Zerba). Podjetje je dobilo nov zagon in se začelo naglo razvijati.
»Leta 2000 smo se preselili v nove poslovne prostore v Gabrovico pri Črnem Kalu, kjer je še danes sedež podjetja. Lokacija je sicer odmaknjena od drugih poslovnih con, vendar je zaradi prostih zemljišč okoli omogočala širitev in razvoj podjetja in je zato izredno strateška. Leži manj kot kilometer od avtoceste Kozina–Koper (izhod Črni Kal) in manj kot pet kilometrov od italijanske meje. Podjetje se je začelo širiti na izvozne trge, prihodki od prodaje so začeli hitro naraščati. Od leta 2006 se je podjetje aktivno udeleževalo vseh najbolj priznanih sejmov panoge v Sloveniji, Srbiji, Italiji, Nemčiji in na Poljskem. Danes izvažamo v kar 26 držav, največji izvozni trgi pa so Italija, Francija, Španija, Rusija, Hrvaška, Češka, Madžarska, Nemčija.«
Leta 2007 je podjetje dokončalo gradnjo novega proizvodnega objekta z mostovnim dvigalom, centralni sistemom za hlajenje strojev in komprimirani zrak ter lastno trafopostajo. Podjetje se je takrat ukvarjalo z brizganjem plastike, štancanjem železa, montažo, imelo pa je tudi lastno orodjarno. Velik del prihodkov je prihajal iz preprodaje okovja. Ravno po končani gradnji pa se je začela globalna finančno-ekonomska kriza.
Njihova želja je imeti avtomatizirano in digitalizirano proizvodnjo, ki je hkrati tudi fleksibilna. Podjetje želi ustvariti prijazno in nadstandardno delovno okolje za vse zaposlene, kjer je poleg tehnologije v ospredju tudi skrb za okolje.
Podjetje je bilo v tistih letih razdvojeno med proizvodnjo pohištvenega okovja in veleprodajo tega okovja. Zaradi krize je delež veleprodaje zelo upadel in podjetje je imelo večjo škodo. Potrebno je bilo hitro ukrepati. V tistem obdobju je Metalimpex znižal število artiklov, ki jih je tržilo za več kot 70 odstotkov in ukinilo neprofitabilne programe. Na žalost so bili primorani zmanjšati število zaposlenih.
Ker so vse ukrepe dokaj hitro izpeljali, so lahko splavali iz najhujšega. Leta 2014 je iz družbe izstopil Borut Zerbo, lastnik 33,34 odstotka podjetja. Tako je postal Boštjan Udovič stoodstotni lastnik družbe. Takrat je podjetje ukinilo lastno orodjarno, prevzel jo je bivši partner. Boštjan in Borut še danes odlično sodelujeta skupaj.
S prenovljenim vodstvom je podjetje pridobilo dodaten zagon. Fokus je postala proizvodnja kompleksnih artiklov z višjo dodano vrednostjo. Leta 2016 se je začel cikel prenove proizvodnje. Najprej v brizgalnici, nato še v montaži. »Leta 2017 smo zaposlili inženirja strojništva za konstruiranje novih proizvodov in prvič vzpostavili proizvodnjo, ki je lahko eno izmeno delala brez prisotnosti človeka.«
Podjetje si je z dolgoletno tradicijo proizvodnje pohištvenega okovja ustvarilo dobro ime med s kupci. Asortiman artiklov nenehno širi, dopolnjuje in izboljšuje. Pri razvoju artiklov jim pomagajo tudi zunanji sodelavci, med njimi podjetje Tecos, specializirano za svetovanje pri izbiri materialov in tehnoloških procesov pri brizganju plastike.
Ponos podjetja
Ena od ključnih prednosti podjetja je obvladovanje raznih tehnoloških procesov. Nekatere procese obvladuje interno, druge pa s kooperacijo. Podjetje se je zadnja leta specializiralo za izdelavo sistemov za drsna vrata. »V primerjavi s konkurenco proizvajamo vse komponente drsnega sistema interno. Drugi večinoma komponent kupujejo in doma samo sestavijo proizvod. To nam da veliko prednost, kar se tiče kontrole kvalitete in tudi cene. Med večjimi kupci je podjetje Prima Group iz Hrvaške, največji proizvajalec pohištva na teritoriju bivše Jugoslavije. Podjetje je specializirano za proizvodnjo in distribucijo pohištva z 2000 zaposlenimi v osmih tovarnah in šestdesetih lastnih prodajnih salonih. S podjetjem poslujemo od njihove ustanovitve leta 1995 in za vsak njihov program najdemo najustreznejšo rešitev glede pohištvenega okovja.«
»Med artikli, na katere smo najbolj ponosni, lahko izpostavim tuch latch, katerega razvoj smo zaključili pred dvema letoma. To je mehanizem za odpiranje vrat omar na dotik. Razvoj je trajal osemnajst mesecev. Za njegovo proizvodnjo smo nabavili električni brizgalni stroj, ki je izredno precizen in ima zelo nizko porabo električne energije. Artikel ima 35 odstotkov manj komponent kot najbližji konkurenčni izdelek in hkrati dvakratno vzdržljivost. Po konsultaciji s podjetjem Tecos smo se odločili, da vse komponente v artiklu izdelamo iz enakega materiala. S tem smo dosegli, da je artikel enostaven za reciklažo po njegovi življenski dobi.«
Glede na velikost podjetja, organizacijo, strukturo ter asortiman artiklov ima podjetje Metalimpex praktično neomejene možnosti za razvoj in širjenje. Ena od njegovih ključnih prednosti je prav obvladovanje raznih tehnoloških procesov.
Pohvalijo se lahko z več proizvodnimi tehnologijami, med njimi je tudi tehnologija brizganja plastičnih mas. »V brizgalnici imamo deset brizgalnih strojev. Stroji so zadnje generacije. Njihova povprečna starost je 2,6 leta. Med njimi izstopa zadnji stroj znamke Arburg, popolnoma električen in zaradi tega izredno precizen. Za nakup stroja smo dobili dvajset odstotkov subvencije s strani Eko sklada. Vsi stroji so opremljeni z roboti, mlini in sesalci, tako da lahko nemoteno obratujejo 24 ur dnevno. Roboti avtomatsko primejo dolivek in ga vržejo direktno v mlin. Iz mlina pa sesalec posesa granulat neposredno v zalogovnik stroja. Operater mora samo umakniti narejene izdelke. S temi sistemi smo dosegli stoodstotni izkoristek materiala. Tako je poleg ekonomične prednosti prisotna tudi ekološka prednost, saj ne nastajajo odpadki po končani seriji. Brizgalnica lahko obratuje osem ur brez prisotnosti delavcev.« Ekstruzija oziroma izdelava plastičnih profilov pa ponuja prednost pred drugo konkurenco, saj skoraj nihče od konkurentov nima ekstruzije interno v podjetju, kar podaljšuje dobave roke.
»V podjetju se zavedamo, da bomo konkurenčni samo tako, če bomo imeli lastni razvoj izdelkov. Naše podjetje je inovativno, ker naredimo izdelek po nižji ceni glede na konkurenco. Da nam to lahko uspe, moramo natančno preučiti vse polizdelke, ki sestavljajo končni izdelek. Ko razvijamo izdelek, damo velik poudarek poleg funkcionalnosti tudi na postopek izdelave izdelka. Se pravi, da razvijamo izdelek tako, da se ga lahko avtomatsko enostavno sestavi nbrez potrebe po nabavi dragih montažnih strojev. V ta namen smo v podjetju zaposlili tudi strokovnjaka za izdelavo avtomatskih strojev za montažo z več kot petindvajseletnimi izkušnjami na tem področju.«