Namen akcije je ozaveščanje o varni vožnji z e-skirojem in spoštovanju cestnoprometnih predpisov ter s tem izboljšanje varnosti cestnega prometa za vse. Prometnih nesreč z udeležbo e-skirojev je namreč vse več, najpogosteje pa so povzročitelji prav vozniki e-skirojev sami.
Lani je bilo zabeleženih 109 prometnih nesreč, vozniki e-skirojev so jih sami povzročili kar 68 (62,4 %). Največ nesreč se je zgodilo v mestih, med vzroki prevladuje neprilagojena hitrost. Vse težje so tudi posledice, letos žal beležimo prvo smrtno žrtev.
Univerzitetni klinični center v Ljubljani se sooča z naraščanjem števila obravnavanih pri padcu s skirojem in e-skirojem. Med njimi naraščajo poškodbe glave, ki jih je bilo lani že 56 %. Večina vseh obravnavanih so otroci in mladostniki do 18. leta, teh je bilo lani kar 64,4 %.
Agencija za varnost prometa bo v tem tednu izvedla terensko akcijo v več slovenskih mestih, da bi dosegla čim več uporabnikov e-skirojev in vplivala na njihovo varno vedenje v prometu. Poleg tega bosta Agencija in Policija z medijsko akcijo in preko družbenih omrežij z novimi videovsebinami ozaveščali o tveganjih pri vožnji e-skiroja.
Policija bo tudi poostreno nadzirala voznike e-skirojev. Pozorni bodo na uporabo ustreznih površin za njihovo vožnjo, uporabo ustrezne čelade pri mladostnikih, vožnjo po pravi strani, hitrost, morebitno predelavo teh vozil in uporabo mobitela ter slušalk.
Jože HRIBAR, univ. dipl. inž. str., direktor Agencije za varnost prometa, je na novinarski konferenci dejal: »E-skiroji so vse bolj razširjena in popularna oblika mikromobilnosti. A podatki kažejo, da e-skiroji ne sodijo med najbolj varna prevozna sredstva. Univerzitetni klinični center v Ljubljani se sooča z naraščanjem števila obravnavanih pri padcu s skirojem in e-skirojem. Med njimi naraščajo poškodbe glave. Večina vseh obravnavanih so otroci in mladostniki do 18. leta, teh je bilo lani kar 64,4 %. Zato premislite, ali je to res pravo prevozno sredstvo za vašega otroka. Če se vseeno odločate za nakup e-skiroja za otroka, vsekakor dobro premislite, kje in kako ga bo otrok uporabljal. Med skirojem in e-skirojem je velika razlika. E-skiro sodi med lahka motorna vozila in nikakor ni igrača. Zaradi konstrukcijskih lastnosti in manjše stabilnosti ter dokaj visokih hitrosti predstavlja večje tveganje za uporabnike. Ob zaviranju, sploh pri višjih hitrostih, je e-skiro nestabilen. Njegova kolesa so majhna, občutljiva na neravnine in ovire na vozni površini, zato so lahko prej podvrženi padcem. Nujno poskrbite za dosledno uporabo zaščitne čelade. Ne glede na to, da je obvezna do 18. leta, priporočamo uporabo vsem. Kar 63 % voznikov e-skirojev v času prometne nesreče čelade doslej ni uporabljalo. Poškodbe glave pa so brez uporabe čelade najpogostejše in tudi z najhujšimi posledicami. Več kot polovico prometnih nesreč povzročijo vozniki e-skirojev sami. Vse voznike e-skirojev Agencija za varnost prometa poziva k spoštovanju predpisov in posebni pozornosti do drugih udeležencev v prometu.«
Mag. Ivan KAPUN, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, je izpostavil: »Problematika vožnje z e-skiroji se iz leta v leto povečuje. Tudi letos smo policisti obravnavali že kar nekaj prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki e-skirojev, ki so večinoma tudi sami povzročitelji. Najpogostejša vzroka za nastanek navedenih prometnih nesreč sta neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti. Zato bo tudi Policija sodelovala v aktivnostih, ki so usmerjene v izboljšanje varnosti voznikov e-skirojev, poostreno bo nadzirala voznike e-skirojev. Pozorni bomo na uporabo ustreznih površin za njihovo vožnjo, uporabo ustrezne čelade pri mladostnikih, vožnjo po pravi strani, hitrost, morebitno predelavo teh vozil in uporabo mobitela ter slušalk. Nadzor bo usmerjen tudi v posebna prevozna sredstva, kot so električna dvokolesa (hoverboard), katerih uporaba v prometu je pri nas prepovedana.«
Luka HODNIK, dr. med., travmatolog, Univerzitetni klinični center Ljubljana, je danes poudaril: »Ljudje prevečkrat pozabijo, da so električni skiroji hitrejši in zato nevarnejši od navadnih. So tihi in hitri, zato jih ostali udeleženci v prometu težje opazijo. Imajo majhna kolesa, zato jih luknje, v katere zapeljejo, hitro vržejo iz ravnotežja. Brez čelade in pri hitrosti prek 20 kilometrov na uro, se lahko ob padcu nepričakovano težko poškodujejo. Padci z e- skirojem so povzročili največ površinskih poškodb oziroma udarnin v glavo, sledijo rane na glavi, zlomi zob, zlomi nosnih kosti, rok, pretresi možganov, precej je bilo udarcev v prsni koš. Električni skiro ima seveda svoje prednosti, vendar ne pozabimo, da je varnost na prvem mestu. Previdno in srečno!«
Jože ROBEŽNIK, videoustvarjalec, je predstavil pripravo novih videovsebin: "Poudarili smo neslišnost in nestabilnost e-skirojev, opozorili smo na neuporabo slušalk. Videi so nastali v sodelovanju z Igorjem Bračičem, posnetke smo tokrat pripravili v pokončnem formatu, saj je gledanost vsebin na mobilnih napravah vse večja."
Od avgusta 2021 veljajo nova pravila
Agencija za varnost prometa je maja 2019 podala konkretne predloge za spremembo zakonodaje, s katero je želela doseči, da se področje vožnje e-skirojev čimprej uredi. Novela Zakona o pravilih cestnega prometa, ki je začela veljati 11. avgusta 2021, je področje lahkih motornih vozil uredila. E-skiroji tako spadajo med lahka motorna vozila. Zaradi svojih konstrukcijskih lastnosti in manjše stabilnosti ter dokaj visokih hitrosti (do 25 km/h) predstavljajo večje tveganje za uporabnike.
Vozniki e-skirojev morajo upoštevati, da je ob zaviranju, sploh pri višjih hitrostih, nestabilen. Njihova kolesa so majhna in občutljiva na razne neravnine (razpoke na vozni površini, dvignjene dele na vozni površini) in ovire na vozni površini (kamenje in podobno), zato so lahko prej podvrženi padcem. Zato je nujno, da se vozniki e-skirojev teh tveganj zavedajo, da poznajo pravila ter jih upoštevajo, ter da poskrbijo za lastno varnost tudi z uporabo zaščitne čelade in vidnostjo v prometu.
Statistika kaže na porast nesreč z udeležbo e-skirojev
Policija je z beleženjem prometnih nesreč z udeležbo e-skirojev pričela v septembru 2019. Do konca leta 2019 je bilo 9 nesreč, 4 so povzročili vozniki e-skirojev sami, posledice pa 1 huda in 5 lažjih telesnih poškodb. V letu 2020 je bilo zabeleženih 51 prometnih nesreč z e-skirojem, v 30 primerih so prometno nesrečo povzročili vozniki e-skirojev sami (59 %). Tri osebe so bile hudo telesno poškodovane, 38 pa lažje telesno poškodovanih. V letu 2021 je bilo zabeleženih že 109 prometnih nesreč, vozniki e-skirojev so jih sami povzročili kar 68 (62,4 %). 16 oseb je bilo hudo poškodovanih, 74 pa lažje telesno poškodovanih.
Letos (do 12. 4. 2022) je zabeleženih 24 prometnih nesreč z e-skirojem, v 16 primerih so prometno nesrečo povzročili sami (67 %). Umrl je 1 voznik e-skiroja, ki je smrtno prometno nesrečo povzročil sam, 3 so bili hudo, 13 pa lažje poškodovanih.
Najpogostejši vzroki prometnih nesreč z udeležbo uporabnikov e-skirojev so neprilagojena hitrost, neupoštevanje pravil o prednosti, napačna stran/smer vožnje. Pri povzročiteljih izstopajo starostne skupine od 18-24 let, od 24-34 let ter od 34-44 let.
V osmih mesecih 253 kršitev cestnoprometnih predpisov
Od 11. avgusta 2021 (z dnem uveljavitve novele Zakona o predpisih cestnega prometa) do 10. aprila 2022 je bilo pri voznikih e-skirojev ugotovljenih 253 kršitev cestnoprometnih predpisov. Najpogostejše kršitve so bile povezane z nepravilno stranjo oz. smerjo vožnje, neprilagojeno hitrostjo, (ne)uporabo čelade ter vožnjo pod vplivom alkohola.
Zaščitna čelada je priporočljiva za vse
V vseh prometnih nesrečah z udeležbo voznikov e-skirojev (september 2019- april 2022, skupaj 193 prometnih nesreč) v kar 122 primerih vozniki e-skirojev niso uporabljali zaščitne čelade. Skoraj dve tretjini voznikov e-skirojev sta bili torej v času nastanka prometne nesreče brez zaščitne čelade.
Ne glede na to, da je uporaba zaščitne čelade obvezna do 18. leta, Agencija za varnost prometa, Policija in Univerzitetni klinični center priporočajo uporabo vsem voznikom e-skirojev, saj so posledice padcev (poškodbe obraza in glave) brez nje praviloma težje.
UKC Ljubljana beleži porast obravnavanih
Spodnja razpredelnica prikazuje podatke Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani o številu poškodb glave pri poškodovancih, ki so bili obravnavani zaradi padca s skirojem ali e-skirojem (podatki se vodijo kumulativno za oba tipa skirojev). Iz podatkov je razvidno, da poškodbe glave naraščajo, lani so znašale že 56 %.
Kdo lahko vozi e-skiro?
Osebe, starejše od 14 let oziroma od 12. do 14. leta, če imajo kolesarsko izkaznico.
Kje lahko vozimo e-skiro?
Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer teh površin ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 kilometrov na uro. Pravila, ki veljajo za kolesarje, se smiselno uporabljajo tudi za voznike e-skirojev oz. lahkih motornih vozil.
Znate upravljati z e-skirojem?
Za varno vožnjo sledite navodilom za uporabo, ki jih je izdal proizvajalec e-skiroja. Z navodili se podrobno seznanite še pred pričetkom prve vožnje.
Obvezna oprema e-skiroja
Z vidika varnosti vseh udeležencev je pomembno zakonsko določilo, da mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
Na e-skiro brez slušalk in mobilnega telefona
Vozniki e-skirojev naj med vožnjo ne uporabljajo slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledajo pešca, otroka, starejšega udeleženca, ali druge izpostavljene skupine udeležencev (invalidi, gibalno ovirani).
Alkohol ne sodi v promet!
Tudi za voznike e-skirojev Agencija za varnost prometa priporoča ničelno toleranco do alkohola v prometu. Le tako bodo lahko varni v prometu.
Udeležba na območjih skupnega prometnega prostora in v območjih za pešce
Agencija in Policija opozarjata, da je največja možna mera previdnosti potrebna na območjih skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa v skladu z načeli cestnega prometa. Vozniki morajo v območju skupnega prometnega prostora voziti tako, da ne ogrožajo pešcev.
V območjih za pešce pa lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.
Na voznike e-skirojev pa morajo biti še posebej pozorni vozniki motornih vozil. Pri prehitevanju e-skirojev morajo dosledno upoštevati minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra in prehitevanje izvesti le tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.
Terenska akcija med 20. in 23. aprilom
Agencija za varnost prometa je pripravila nove preventivne videovsebine, s katerimi bo ozaveščala voznike e-skirojev na štirih ključnih poudarkih: nestabilnost in podvrženost padcem, neslišnost in hitrost, telefon in slušalke, uporaba zaščitne čelade. S promotorji prometne varnosti bomo v tem tednu v petih mestih na mestnih ulicah in trgih voznike e-skirojev ozaveščali o njihovi večji varnosti: