Revija Reporter
Magazin

Obrazi podjetništva: Pijače Bio-Sad

Elvira Miše Miklavčič

5. jun. 2024 11:55 Osveženo: 12:04 / 05. 6. 2024

Deli na:

Andrej Černčič, direktor podjetja Bio-Sad, d. o. o., in njegov oče Vladimir Černčič, njegov ustanovitelj in prokurist

Sašo Bizjak

V Lenartu v Slovenskih goricah deluje Bio-Sad, uspešno družinsko podjetje z bogato 30-letno tradicijo. Podjetje, ki ga je ustanovil Vladimir Černčič in ga zdaj vodi njegov sin Andrej, se je od skromnih začetkov proizvodnje sadnih sokov in sirupov razvilo do pomembnega igralca v industriji alkoholnih pijač. V pogovoru z vizionarskim duom smo osvetlili uspešno zgodbo podjetja ter izzive in želje za prihodnost.

Bio-Sadova pot se je začela pred tremi desetletji s proizvodnjo in prodajo sadnih sokov in sirupov. Skozi leta so  svoje delovanje razširili tudi na raznoliko ponudbo alkoholnih pijač, ki so očarale brbončice njihovih zvestih strank.

Danes njihov portfelj ne vključuje le lastnih cenjenih blagovnih znamk, ampak se razširja tudi na zagotavljanje storitev polnjenja za komercialne partnerje tako doma kot v tujini. Njihovi proizvodi so narejeni iz kvalitetnih surovin, veliko pozornosti posvečajo tudi kvalitetni in estetski embalaži. V zadnjih letih podjetje proizvede več kot 1,2 milijona litrov različnih brezalkoholnih in alkoholnih pijač letno.

Vizionarski začetki in prilagajanje trgu

Kot pripoveduje Vladimir Černčič, se je zgodba podjetja Bio-Sad začela že leta 1994 v najetih prostorih Kmetijske zadruge Pesnica v Jakobskem Dolu. Začetki so bili miniaturni – z nekaj sokovi oziroma sadnimi sirupi. Osnovni namen je bil iz sadja lokalnih pridelovalcev proizvajati sokove in sirupe, zato so poslovno sodelovanje sklenili tudi s  tamkajšnjo kmetijsko zadrugo.

Toda kmalu je to zadružništvo začelo propadati in se povsem razformiralo, posledično ni bilo več nobene zadružne aktivnosti na tem področju, pa tudi odkupa sadja ne. Podjetje bilo tako že skoraj na začetku prisiljeno v odkup že predelanega slovenskega sadja, pozneje, ko se je sprostil uvoz, so nekaj sadja dobili tudi z južnih trgov nekdanje Jugoslavije in z Madžarskega.

Danes v podjetju Bio-Sad ponujajo 65 različnih produktov, sirupov in alkoholnih pijač.

Sašo Bizjak

Prodaja izdelkov je najprej potekala prek sindikatov in manjših trgovin, a tudi tukaj je prišlo kmalu do sprememb. Potem ko so sindikati začeli odpovedovati prodajo oziroma večje organizacije tovrstnih sindikalnih dejavnosti niso več dovoljevale, so začele propadati in vrata zapirati tudi manjše trgovine.

Svojo ponudbo so tako morali razširiti na proizvodnjo alkoholnih, predvsem žganih pijač in likerjev, ki so jih sprva prodajali v Mercatorju in Sparu. Odkupili so tudi  logotip in blagovno znamko Apis s tremi produkti: vodka, čokolada in rum. S pojavom večjih diskontnih trgovskih podjetij v Sloveniji se je ponudila priložnost za sodelovanje tudi z njimi.

Pod svoje okrilje so prevzeli  tudi blagovno znamko Bishe, ki jim je prinesla sodelovanje s Hoferjem, Lidlom in Kompasom. Postopoma so našli tržno nišo v polnitvah trgovskih blagovnih znamk, ki so jih sami razvili in ponudili trgovcem.

Ker so bili majhna in prilagodljiva družba, so jim lahko hitro ustregli, v ta namen so pridobili tudi vse potrebne certifikate, med drugim leta 2015 certifikat IFS (International Food Standard), s čimer so  k večletnemu poslovanju v skladu s standardoma ISO 9001 in HACCP dodali nov mejnik v ustvarjanju kakovostnega in varnega proizvoda za kupca.

Obrat podjetja Bio-Sad v Lenartu v Slovenskih goricah se razprostira na 15 tisoč kvadratnih metrih.

Sašo Bizjak

Največji izzivi

Izzivom, s katerimi se je podjetje uspešno spopadalo v tridesetih letih obstoja, je bilo kar precej. Zagotovo eden težjih jih je doletel že na samem začetku, saj je bilo kljub dobrem poslovnem načrtu  pri slovenskih bankah skoraj nemogoče pridobiti kredit. Kot pripoveduje Vladimir, se v bližnji banki o tem niso želeli z njim niti pogovarjati.

Prva nekoliko večja sredstva so tako pridobili pri eni od avstrijskih bank, in to izključno na podlagi predstavitve poslovnega načrta, skozi pogovor. Posojilo ni bilo  zelo visoko, a dovolj, da so lahko zagnali podjetje. Čez nekaj časa so dobili še nekaj dodatnih posojil, tudi na t. i. sivem trgu, po zelo visokih obrestnih merah, ki so znašale tudi do 15 ali 20 odstotkov na letni ravni. S tem so zastavili tudi celotno zasebno premoženje, vključno s hišo.

»Prej hodiš v službo, imaš redno plačo, potem pa se odločiš, da boš začel na drugačen način in vse zastaviš. Vse imaš na kocki. Tako jasnoviden pa ni nihče, da bi lahko dobro predvidel, kaj se bo dogajalo v naslednjih petih letih,«  se spominja Vladimir negotovih in za celotno družino precej stresnih začetkov.

Zelo dobro se je namreč zavedal, da ni dovolj imeti le cilje, temveč jih je treba tudi uresničiti. In marsikomu se takšno tveganje kljub vsemu trudi in naporu ne izide.  Toda podjetje  je kljub vsemu  prav s temi zagonskimi sredstvi uspešno stopilo na dolgoletno poslovno pot, lokalna banka, ki jih je na začetku zavrnila, pa jim sedaj kar sama ponuja kredite. Tudi sicer se je podjetje Bio-Sad vseskozi samo financiralo, kar pomeni, da ves dobiček podjetja še vedno  redno vlagajo v njegov razvoj in širitev.

Podjetje je imelo v vseh letih kar precej prelomnic. Prva je bila zagotovo širitev proizvodnje na alkoholne pijače in izvajanje polnitve za trgovska podjetja. Tudi leto 2009 je bilo za podjetje prelomno, saj jim je takrat uspelo pridobiti  polnitev licenčnega produkta gorki list, ki je bil takrat že uveljavljen na trgih bivše republike Jugoslavije. Povečanje proizvodnje jim je omogočilo tudi nadaljnje investicije v proizvodne prostore in polnilno opremo.

Poseben izziv je bila leta 2019 tudi selitev proizvodnje iz Jakobskega Dola v Lenart. Potem se je zgodila še pandemija novega koronavirusa, ki pa je na srečo nekoliko prizadela le njihov izvoz. Ta je namreč orientiran na produkte za gostinske obrate, medtem ko je prodaja v trgovinah v tem obdobju celo nekoliko narasla.

Podjetje je leta 2015 pridobilo tudi pomemben certifikat IFS (International Food Standard).

Sašo Bizjak

Družinska dinamika

Vodenje družinskega podjetja Bio-Sad je leta 2016 od svojega očeta Vladimirja prevzel Andrej Černčič.  Pred tem je bil kot diplomirani ekonomist v podjetju zaposlen devet let. Toda s  podjetjem je pravzaprav odraščal od malih nog in bil vseskozi prisoten ob njegovi nenehni rasti. Najprej se je preizkusil z raznimi počitniškimi deli, pozneje, ko je doštudiral ekonomijo, pa je v Bio-Sadu našel svojo karierno zaposlitev. Prizna, da ima delo v družinskem podjetju svojevrstno dinamiko, toda prav dejstvo, da podjetje zaposluje družinske člane, je njegova prednost, saj se čuti večja pripadnost in odgovornost do sodelavcev.

Kot pravi, izzivov, s katerimi se soočajo v podjetju, ne rešujejo pri kosilu za domačo mizo, kljub temu pa se zaveda, da voditi tovrstno podjetje ni isto, kot če bi šel v neko drugo službo in jo po koncu delovnega dne preprosto odklopil. »To je način življenja. Z glavo si v podjetju 24 ur na dan, tudi ko si doma, razmišljaš, kaj boš delal naslednji teden in podobno,« je odkrit Andrej.

Poleg tega, da se podjetje uspelo uspešno ohraniti tako dolgo na trgu – nedavno so brez velikega hrupa praznovali tudi svojo 30-letnico –  so, kot pravi Andrej, v podjetju najbolj ponosni na to, da  zaposlenim daje garancijo za udobno življenje, saj so tako tudi drugi družinski člani v podjetju našli boljše razmere za delo, kot bi jih verjetno imeli v kakšnem drugem podjetju.

Bio-Sad trenutno zaposluje 11 predanih posameznikov, ki se ukvarjajo z vsemi vidiki poslovanja od proizvodnje do računovodstva. Pomembno vlogo v podjetju ima tudi  interna tehnologinja, ki z razvojem novih produktov premika meje okusa in kakovosti.

Podjetje Bio-Sad stavi na zmerno in zdravo od 5- do 10-odstotno rast. S takšno rastjo lahko kakovostno poskrbijo za vse svoje stranke.  Med načrti za prihodnost je, kot pravi Andrej, na prvem mestu to, da  bi uspešno še naprej vodil podjetje in da bi zagotavljalo dobro delovno okolje za vse zaposlene. Vsekakor nameravajo še naprej širiti podjetje in še nekoliko širše osvojiti tuje trge,  predvsem v sosednjih državah in EU.

Bio-Sad  je vsekakor primer podjetja, ki se je v tridesetih letih postopoma, s predanostjo, trdim delom in neusmiljenim prizadevanjem za odličnost, uspelo razviti v družinsko zgodbo o uspehu. Njihova zgodba o uspehu pa je zagotovo lahko marsikomu tudi v navdih.