Revija Reporter
Magazin

Obrazi podjetništva: Kalos penina zori v idrijskem rudniku

Elvira Miše Miklavčič

22. apr. 2025 13:18 Osveženo: 13:26 / 22. 4. 2025

Deli na:

Katarina Mohorič, direktorica in lastnica Kalos penine

Primož Lavre

V svetu penin in šampanjcev, kjer se tradicija prepleta z inovacijami, se je rodila zgodba, ki združuje strast, pogum in edinstvenost. To je zgodba o penini Kalos, ki zori v globinah idrijskega rudnika, in podjetnici Katarini Mohorič, ki je za tem izjemnim vinom. Njena pot se je začela s strastno degustatorko, ki je želela ustvariti svojo penino, a je kmalu postala veliko več kot le to.

Katarina Mohorič, podjetnica, ki je s svojo penino Kalos osvojila srca ljubiteljev penečih vin, je pred kratkim dosegla nov pomemben mejnik. Potem ko je njena prva penina Kalos First Edition prejela zlato priznanje na prestižnem tekmovanju Mundus Vini International Wine Award 2024 v Nemčiji, je nedavno lep uspeh dosegla tudi Kalos penina Beta, ki je prejela srebrno priznanje na 34. tekmovanju Mundus Vini Grand International Wine Award – Spring Tasting 2025. 

»To je ena pikica na i,« pravi Katarina, ko se spominja trenutka, ko je izvedela za nagrado. »Ni ti razlagati in prepričevati ljudi, da je penina dobra. Če je 40 strokovnjakov ocenjevalo na blind testingu, je to dovolj zgovorno. Hkrati je tudi potrditev, da smo na pravi poti.«

Katarina Mohorič je kot ponosna Idrijčanka dobila idejo, da bi penino zorili v tamkajšnjem rudniku.

Primož Lavre

Katarina ne namerava ostati le pri dveh peninah. »Trenutno imamo tretjo penino, ki še zori v rudniku, in četrto, ki bo prišla ven jeseni, bo pa rose,« razkriva. Njena ambicija je, da bi Kalos postal prepoznaven po vsem svetu. »Imam idejo, da bi šli v Guinnessovo knjigo rekordov, ker smo morda najgloblja lokacija za zorenje penine na svetu,« dodaja Katarina z iskrico v očeh. »Šampanjci v Šampanji zorijo pod zemljo, vendar mislim, da je najgloblji le do 30 metrov.«

Od strasti do podjetništva

Katarina Mohorič se je leta 2020 podala na pot, ki je bila tako nepredvidljiva kot čarobna. Njena zgodba se začne v Idriji, kjer je s strastjo in predanostjo ustvarila penino Kalos, ki zori v globinah rudnika. »To je bilo precej nenačrtovano,« pravi Katarina, ko se spominja začetkov ustvarjanja penine in svoje nove podjetniške poti. 

Katarina je bila vedno navdušena nad peninami. »V bistvu sem bila strastna degustatorka slovenskih penin in francoskih šampanjcev,« pravi. Njena ljubezen do brut variant, ki se osredotoča na določeno sladkorno stopnjo, jo je spodbudila, da je poiskala vinarja Branka Furlana v Vipavski dolini. »Rekel je, da tega ne delajo, da bi pa poskusili in se posvetili temu,« se spominja Katarina. 

Ta izziv je bil le začetek njene podjetniške poti. Iskanje prave recepture je bilo ključno. »Zdi se mi, da je bilo za končni produkt odločilno budno oko vinarja nad celotnim procesom,« poudarja. Katarina je preizkušala različna vina, dokler ni našla prave kombinacije. »Ko sem dobila finalno recepturo, sem šla do vinarja in rekla: evo, naredili bomo večino chardonnayja, nekaj pinele in nekaj rebule,« opisuje trenutek, ko je začela oblikovati svojo penino.

Katarina se je morala spopasti z mnogimi izzivi, preden je lahko svojo penino predstavila svetu. »Treba je bilo ustanoviti podjetje, d. o. o., da smo lahko šli na trg,« se spominja. »Odločila sem se za ime Kalos, ki je izpeljanka iz besedne zveze Katarina loves sparkling wines,« razloži. Ime je postalo simbol njene strasti in predanosti.

»Ko sem se odločila, da bom ustvarila svojo penino, sem vedela, da me čaka dolga pot. Najtežji del je bil investicijski zagon in sprotni stroški, ki so se kar vrstili. Nisem imela bogatih staršev, sem navadna Slovenka. Gnala me je strast in veselje do tega,« pripoveduje.

Prezentacija penine za širšo publiko v Vitanjah

osebni arhiv Katarine Mohorič

Katarina je pred tem 15 leti pustila perspektivno službo na banki in začela delati kot samostojna podjetnica v svetu pedikure in si zgradila uspešen salon. »Imela sem slabo vest, ker se mi je zdelo, da sploh ne hodim v službo,« se spominja. »Ampak s to dejavnostjo smo vse kredite plačali. Ko delaš nekaj s strastjo, ljudje to čutijo in uspeh je zagotovljen.«

Njena prejšnja izkušnja ji je dala trdne temelje v financah in računovodstvu, vendar je prehod v svet penin prinesel nove izzive. »To je povsem drugo področje in v bistvu mi je zelo težko. Kljub temu pa vidim, da sem sprejeta, da je odziv odličen, in to mi daje potrditev, da sem na pravi poti.« 

Katarina se zaveda, da je v svetu vinarstva, ki je tradicionalno moško področje, potrebna posebna moč in vztrajnost. »Nekateri najboljši ljudje v vrhu vinarstva me sprejemajo. Med njimi ne čutim zavisti,« pravi s ponosom. Njena vizija je jasna: ostati edinstvena in butična v svetu penin, hkrati pa ozaveščati ljudi o kulturi pitja. »Uživam v tem, da naredim produkt, ki je dober in drugačen,« dodaja.

V rudniku v Idriji trenutno zori že tretja Kalos penina.

Primož Lavre

Edinstveno zorenje v rudniku

Ena izmed najbolj edinstvenih značilnosti penine Kalos je, da zori v idrijskem rudniku na globini 122 metrov. »Ker sem ponosna Idrijčanka, smo rekli, da bi dali to v rudnik,« pojasnjuje Katarina. S pomočjo knapov so steklenice prepeljali na določeno mesto, kjer so čakale leto in pol. »Tam je penina čakala, medtem ko smo delali analize in raziskave,« dodaja.

Katarina verjame, da je staranje v rudniku ključno za kakovost penine. »Mislim, da je to ravno ta mir, ki ga steklenica v tistem trenutku tam ima,« pravi. Konstantna temperatura, vlaga in tema ustvarjajo idealne razmere za zorenje. »Na tekočine v steklenici vpliva že fotofrekvenca, o tem so bile napisane tudi diplomske naloge. Tukaj je pa tema.«

Butičnost in unikatnost

Katarina se zaveda, da je butičnost ključ do uspeha. »Pri meni je to na prvem mestu. Strast, ki jo dajem v svoje delo, kupci cenijo,« pravi. »Vsaka steklenica te penine nosi del naše zgodbe.« Njena odločitev, da omeji proizvodnjo na 1014 steklenic na serijo, je bila strateška. »To je ekskluzivnost, ki jo želim ohraniti. Vsaka steklenica je skrbno pripravljena in obdarjena z ljubeznijo.«

V srcu Idrije, pod zemeljskimi plastmi, kjer je nekoč potekala zgodba o rudnikih, danes zori nekaj povsem novega – penina Kalos.

Primož Lavre

V Idriji je Katarina odprla degustacijski salon Kalos, kjer obiskovalcem ponuja edinstveno izkušnjo. »Rada delim svoje znanje o penečih vinih. Vsaka degustacija je priložnost, da ljudem razložim, kako nastaja penina in jih naučim bontona pitja,« pojasnjuje. »To je pomembno, saj želim, da ljudje razumejo, da penina ni le alkohol, temveč simbol slavja in posebnih trenutkov.« 

Katarina je tudi v klubu pokuševalcev vina, naredila je tečaj pri Sommelier Master, veliko znanja je pridobila na akademiji v Reimsu v Šampanji v Franciji. Kljub temu pravi, da ne želi postati sommelier druge ali tretje stopnje, saj je penina v paru s hrano ne zanima. To prepušča drugim.

Katarina v degustacijskem salonu sodeluje z Idrijčanko Patricijo Horvat, znano iz tekmovanja Masterchef Slovenija. »Patricija pripravlja prigrizke, ki dopolnjuje našo penino. Skupaj ustvarjava nepozabne trenutke za naše goste.«

Kontrola kvasovk v steklenici v rudniku med drugo fermentacijo

Primož Lavre

Povezovanje s skupnostjo

Kljub izzivom Katarina ostaja optimistična. »Idrija je mesto, ki ima bogato zgodovino, a penina Kalos še ni povsem zaživela v lokalni skupnosti,« priznava. »Vendar pa sem ponosna, da imamo podporo nekaterih lokalnih kupcev in turističnih namestitev, kjer gostje hvalijo našo penino.«

Katarina se zaveda, da je ključ do uspeha tudi promocija. »Na začetku sem si želela, da bi bila cena penine dostopna, a hitro sem ugotovila, da ob vseh stroških, ki jih imamo, to ni mogoče. Prva penina stane 127 evrov, kar je precej več, kot sem sprva načrtovala,« pravi. »A ko ljudje okusijo kakovost, razumejo vrednost.« Pri drugi penini so stroške znižali za 30 odstotkov in pristali pri ceni 81 evrov. Kljub uspehu in prepoznavnosti, ki jo prinašajo nagrade, Katarina ostaja zmerna v svojih ambicijah. 

»Želimo ostati butični, majhni in posebni. Širitev na druge trge? V dveh letih je penina zrasla v sam vrh. Vse to me je prehitelo,« je odkrita. Njena ciljna skupina so poznavalci, ki cenijo edinstvenost in trud. »Mislim, da jih privlači biti poseben, biti drugačen, imeti nekaj posebnega, edinstvenega. Penina je dobra, zgodbo ima.«

Katarina s penino in Patricija z njenimi kokicami

Primož Lavre

Konkurenca in trendi

V vinskem svetu je danes veliko konkurence, a Katarina verjame, da se bo Kalos na trgu prijel kot nekaj butičnega. Z vsem tem znanjem in izkušnjami, ki jih je pridobila, ne namerava mirovati. »Danes ima že skoraj vsak vinar svojo penino. Penine so kar postale malo moderne, a jih tudi zato ljudje morda premalo cenijo. To me žalosti, saj se vsak vinar zelo trudi za svoj produkt. Veliko truda je treba za to, da narediš penino,« pravi Katarina, ki se zaveda, da sta kakovost in edinstvena zgodba tisto, kar loči njeno penino od drugih.

Kljub trendom, ki se nenehno spreminjajo, ostaja zvesta svoji viziji. »Roze je vsekakor trend, priljubljen med raznimi damami, tudi nepoznavalkami. Morda smo se tudi zato odločili zanj, ker sem opazila, da imajo to rade. Zanje ustvarjamo slajši roze, ki še vedno ne bo povsem sladek, ampak suh,« pojasnjuje, kako se prilagaja potrebam trga, ne da bi pri tem žrtvovala svoje filozofije.

Predstavitev penine v degustacijskem salonu v Idriji

osebni arhiv Katarine Mohorič

Katarina se zaveda, da je pot do uspeha dolga in polna izzivov, a njena strast do penečih vin in predanost delu ji dajeta moč, da se spopade z vsemi ovirami. Kljub vsemu, kar je dosegla, ostaja skromna in zazrta v prihodnost.

Z vsakim novim stekleničenjem in vsakim novim priznanjem se Katarina Mohorič in njena penina Kalos približujeta svojemu cilju – postati del zgodbe, ki jo bodo ljudje pripovedovali še dolgo po tem, ko bo penina zorela v čarobnem podzemlju Idrije. Njena pot je dokaz, da lahko strast, predanost in inovativnost premagajo vse ovire, ki se postavijo na pot. In tako s penino Kalos Katarina ne le ustvarja izdelek, temveč tudi dediščino, ki bo trajala.