Obrazi podjetništva: Čajna pot v trgovini CHA
10. jun. 2025 6:00


Iztok Eržen in Urška Tome Eržen, ustanovitelja podjetja CHA
V srcu Ljubljane, na Wolfovi ulici, se skriva majhna oaza za ljubitelje čaja – trgovina CHA, tam je tudi sedež istoimenskega podjetja, ki je s svojo strastjo do čaja preoblikovalo kulturo pitja tega napitka v Sloveniji. Ustanovitelja podjetja, Iztok Eržen in Urška Tome Eržen, sta pred več kot tremi desetletji začela svojo pot ter jo razvila v pravo čajno zgodbo, polno izzivov, presenečenj in neprecenljivih izkušenj.
Podjetje CHA ni le trgovina s čajem; je zgodba o strasti, vztrajnosti in prilagodljivosti. Iztok in Urška sta s svojo predanostjo in inovativnostjo znala ustvariti blagovno znamko, ki se je uveljavila na trgu in pridobila zvesto bazo strank. Poleg matične trgovine na Wolfovi in franšizne v Cityparku v Ljubljani ima podjetje tudi spletno trgovino, medtem ko so znamenito čajnico na Starem trgu pred tremi leti zaprli.
Začetki: Od šale do resne zgodbe
Iztok se spominja svojih začetkov, ko se je kot mladostnik pripravljal na maturo. »Ko sem prvič poskusil earl grey, mi ni bil všeč. A že naslednji dan sem ga želel ponovno poskusiti,« se smehlja. Ta trenutek je bil le začetek njegove čajne odisejade. S prijateljem, ki je prav tako užival v čaju, sta se odločila, da bosta odprla trgovino, sprva bolj za šalo kot zares.
»Na začetku sva bila še zmeraj zaposlena, jaz pri Adrii Airways, Urška pa je bila študentka,« dodaja Iztok. A kmalu se je njihova strast do čaja razširila in prerasla v resno podjetje, ki sta ga ustanovila leta 1991. Leta 1994 sta odprla še kavarno, kar je pomenilo hitro širitev. »Naenkrat nas je bilo 15 zaposlenih,« pravi Urška. »Takrat smo se morali odločiti, ali bomo ostali pri čaju ali se usmerili v kaj drugega. Odločila sva se za čaj in nama ni žal.« Njuna pot se je odvijala kot snežna krogla, brez velikih načrtov, a z veliko strasti in ljubezni do čaja.
Iztok in Urška sta bila priča rastoči kulturi pitja čaja v Sloveniji. »Že na začetku najine poslovne poti je bil določen delež ljudi, ki so pili prave čaje in so vedeli, kaj pijejo,« pravi Iztok. »Ne smemo podcenjevati ljudi. Ljubitelji čajev so vedeli, kaj iščejo, in to nam je pomagalo, da smo se tudi mi izobrazili.« Kultura pitja čaja se je razvijala, ljudje so postajali bolj ozaveščeni o zdravih prehranjevalnih navadah, kar je pripomoglo k rasti njihovega podjetja.
Trgovina CHA, na Wolfovi, z nekaj japonskega pridiha
Kamni iz Indije
Seveda pa pot ni bila vedno enostavna. »Na začetku je bilo zelo težko, veliko birokratskih ovir,« se spominja Urška. »Ko smo odprli trgovino, se je Slovenija ravno osamosvojila, kar je pomenilo, da so bile meje in potrebni so bili različni pregledi.« Iztok dodaja: »Spomnim se primera, ko smo iz Indije uvozili šatulje in ob prihodu ugotovili, da je polovica škatel napolnjenih s kamni. Kaj pa si lahko naredil? Se pritožil na carini? Nihče ti ne bi verjel, da ni pošiljke.« Kljub začetnim težavam sta se odločila, da bosta vztrajala in se učila iz izkušenj.
V času, ko sta se Iztok in Urška podajala na svojo pot, se je v Ljubljani odprlo še več trgovin s čaji. »Očitno so imeli ljudje podobne ideje,« pravi Urška. »Žal smo od takrat odprtih trgovin samo mi preživeli.« Iztok dodaja, da je konkurenca v zadnjih letih ponovno prisotna, še posebej v današnjem času, ko se je povečala spletna konkurenca. »Naša spletna trgovina kar dobro posluje. Kovid nam je pomagal, da smo povečali prodajo prek spleta,« pravi Iztok. Hkrati pa je prav med kovidom dozorela tudi odločitev, da po več kot treh desetletjih zaprejo čajnico.
V trgovini CHA ni čaja v filtrskih vrečkah; stranki pokažejo čaj, ga stehtajo, vse poteka ročno.
Zgodba o čajnici
Urška se spominja začetkov: »Čajnico na Starem trgu 3 smo odprli leta 1994, z veliko entuziazma in želje po deljenju naše ljubezni do čaja.« Iztok dodaja: »Čajnica kot taka je bila sicer super, ker je razvijala blagovno znamko, ljudje so prišli, spili čaj, nato še kupili čaj. To je bila odlična kombinacija, a je bila v poslovnem smislu vedno mejna, to pomeni, da se finančno ni pokrivala.« Iztok je kmalu spoznal, da je poslovanje v gostinstvu izjemno zahtevno.
»Če hočeš delavca dobro plačati, se račun ne izide. Zato smo bili primorani zapreti,« pravi. »To sva vedela vsaj deset let, a nismo imeli poguma. Trgovina je vzdrževala vse skupaj.« Leta 2022 sta se odločila, da je čas za spremembo. »Zaprti smo bili zaradi kovida, in to je bila priložnost, da premisliva o prihodnosti,« pravi Urška. »Bilo je težko zapreti čajnico, ker so se ljudje nanjo zelo navadili. Še zdaj nas sprašujejo, ali jo bomo kdaj znova odprli.«
Nekdanja priljubljena čajnica na Starem trgu v Ljubljani
Nova lokacija in nove stranke
Z zaprtjem čajnice se je odprla nova priložnost. »Hiša na Starem trgu 3 je začela propadati, lastniki so malo investirali v vzdrževanje,« pojasnjuje Iztok. »Ko je inšpektor zaplankal prostore, sva se odločila, da je čas za iskanje novega prostora.« Na Wolfovi ulici sta našla idealno lokacijo, ki zagotavlja ne le boljše razmere za zaposlene, temveč tudi večji pretok strank. »Turistov je zdaj res dosti več kot pred leti. Že prej, v Stari Ljubljani, so vedno prišli do nas, zdaj pa je tukaj še večja masa ljudi,« dodaja Urška.
Tudi sicer se je z leti struktura strank spremenila. »Sprva so prihajali ljudje, ki so že poznali čaj, zdaj pa je vedno več mladih,« pravi Urška. »Mladi imajo radi čaje, to je trenutno v trendu. Čaj jim je, tako kot kava, postal bolj domač napitek.« Iztok dodaja, da so turisti dodana vrednost, ki prinaša nove priložnosti. »Zaradi turistov sva začela prodajati tudi slovensko mešanico čaja in sodelovati z lokalnimi proizvajalci porcelana.«
Ekipa CHA pred vhodom v trgovino na Wolfovi v Ljubljani
Izbira čajev in trendi
Pri izbiri čajev se Iztok in Urška zanašata na dolgoletne dobavitelje, ki jih poznata že od začetka. »Sadne in zeliščne čaje nam delajo Nemci, s katerimi sodelujemo od leta 1991,« pravi Iztok. »Imamo srečo, da smo našli dobavitelje, ki so res dobri.« Njuna ponudba zajema širok spekter čajev, od japonskih in kitajskih do indijskih, cejlonskih, kenijskih in južnoafriških rooibosov. »Poskušamo zajeti vse, kar ponuja svet čaja,« dodaja Urška. »Imamo tudi mate iz Južne Amerike ter različne zeliščne in začimbne čaje, ki so priljubljeni med našimi strankami.«
Ena od glavnih prednosti podjetja CHA je izobraževanje strank. »Naši zaposleni vedo veliko o čaju,« pravi Urška. »Imamo ekipo, ki je strastna do čaja in zna svetovati strankam. Ko dobimo nov čaj, naredimo slepo pokušnjo (blind tasting) in ugotovimo, kateri je najboljši. Zadnje čase vsi izbiramo podobne čaje.« Iztok dodaja, da so nekateri zaposleni z njimi že več kot 20 let, kar ustvarja močno vez in skupno vizijo.
Priprava priljubljene matche
Ko sta Iztok in Urška začela svojo poslovno pot, je bil črni čaj še vedno kralj med napitki. A časi so se spremenili. »Pred 15 leti je bil črni čaj še vedno na vrhu, danes pa je zeleni čaj prevzel primat,« pravi Iztok. »V preteklosti smo imeli 20 odstotkov zelenega čaja, zdaj pa je ravno obratno – 80 odstotkov.«
Ta preobrat je povezan z naraščajočim zanimanjem za wellness in zdravo prehrano, kar sta Iztok in Urška izkoristila za širitev svoje ponudbe. Urška dodaja: »V Sloveniji je bila matcha pred 30 leti prava redkost, danes pa imamo na voljo celo paleto japonskih čajev.« Njuna trgovina se je tako prilagodila trendom in ponudila široko izbiro zelenih čajev, ki so postali priljubljeni med strankami.
Iztok med obiranjem čaja na Japonskem
Iztok in Urška sta se zavedala, da je pomembno slediti trendom, a hkrati ohranjati svojo identiteto. »Jaz sem bolj izvedbenik, čajčkar, ona pa skrbi, da smo v trendu,« pravi Iztok. Urška se strinja: »Trendom je treba malce slediti, a hkrati ohranjati svojo edinstvenost.« Njuna sposobnost prilagajanja je ključna za uspeh podjetja, ki se je razvijalo skozi leta.
Pogled v prihodnost
Na začetku njune poti promocija ni bila potrebna. »Nismo potrebovali reklame, ker smo bili resnično nekaj novega,« pravi Urška. »Prvih 15 let je šlo vse od ust do ust.« A s časom so se odločili za širitev na splet, tako z oblikovanjem spletne trgovine kot s prisotnostjo na družbenih omrežjih, kar je prineslo nove priložnosti.
Iztok in Urška sta bila v samostojni Sloveniji pionirja pri širjenju kulture pitja čaja, veliko koristnih informacij o čaju lahko stranke najdejo tudi na njihovi spletni strani.
»Za spletno trgovino skrbim jaz, za družbena omrežja pa smo nekoga najeli, saj sami vsega ne zmoremo,« dodaja Urška. Zaradi zahtevnega dela sta Iztok in Urška na začetku imela malo prostega časa. »Zdaj je lažje, sploh odkar smo zaprli čajnico,« pravi Urška. »Zaposlenim moraš zaupati.« To zaupanje je ključno za ohranjanje ravnotežja med delom in zasebnim življenjem.
Iztok opozarja tudi na izzive, s katerimi se sooča industrija čaja. »Delovna sila v Indiji in na Kitajskem postaja dražja, kar vpliva na cene čajev,« pravi. »A čaj je stabilen produkt, ki ima svoj delež publike v vsaki generaciji.« Njuna predanost kakovosti in ročnemu delu je tisto, kar ju ločuje od konkurence.
V trgovini CHA ni čaja v filtrskih vrečkah; stranki pokažejo čaj, ga stehtajo, vse poteka ročno.
»Vsako leto je drug čaj, in ko pride letina, imamo pokušino. Vsakič se veselimo, kaj se bo zgodilo,« dodaja Iztok z nasmehom. Urška se strinja: »Mislim, da bo čaj ostal. Ljudje se vedno vračajo k njemu, saj prinaša udobje in tradicijo. Čaj ni le napitek, je ritual, ki povezuje ljudi.« Njuna strast do čaja in želja po deljenju te izkušnje z drugimi sta ključni za njuno podjetje.
Simbol trajne vrednosti in strasti
Ko govorita o prihodnosti, Iztok in Urška izražata optimizem. »Vesela sva, da smo se preselili sem, saj naši izdelki tukaj dobijo prostor, ki si ga zaslužijo,« pravi Urška. »Ne veva, ali bosta otroka nadaljevala to zgodbo, a upava, da se bo čajna zgodba nadaljevala.« Iztok je ponosen na to, kar sta ustvarila: »Presenečen sem, kako nam je uspelo speljati ta brand. Vedno pa poudarjam, da smo imeli tudi veliko sreče in smo bili ob pravem času na pravem mestu.«
V svetu, kjer se trendi hitro spreminjajo, tako ostaja čaj stabilen in zanesljiv spremljevalec, ki povezuje generacije in prinaša trenutke užitka. CHA je tako postalo ne le podjetje, temveč tudi simbol trajne vrednosti in strasti, ki ju Iztok in Urška prinašata v vsakodnevno življenje svojih strank. Njuna zgodba se nadaljuje in z njo tudi zgodba čaja, ki bo še naprej osvajal srca in duše ljudi po vsem svetu.
Privoščite si nemoteno branje
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
- preverjen e-naslov
- preverjena tel. številka
- popolni osebni podatki
- prijava na e-novice
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke