Revija Reporter
Svet

Hrvaški šolarji ne ločijo totalitarne diktature od demokracije; človekove pravice iščejo v Bibliji

STA

14. jan. 2014 6:00 Osveženo: 10:00 / 09. 8. 2017

Deli na:

Slaba tretjina hrvaških dijakov meni, da človekove pravice vernikov določa Biblija, prav tako tretjina pa jih verjame, da so urejene z deklaracijo o svobodi religij. Tretjina jih po drugi strani ve, da so te pravice zapisane v splošni deklaraciji o človekovih pravicah, je pokazala raziskava v drugih letnikih srednjih šol.

Slaba četrtina vprašanih je pravilno odgovorila, da so človekove pravice v demokratičnih državah urejene z ustavo, je pokazala raziskava, ki so jo po slabem letu od začetka poskusnega uvajanja pouka državljanske vzgoje na srednjih šolah pripravile nevladne organizacije Mreža mladih Hrvaške, Center za mirovne študije in Državljani organizirani spremljajo volitve (Gong).

Negativno presenečenje je na primer bilo, da je dobra polovica ali 54 odstotkov vprašanih v četrtih razredih osnovne šole in prvih dveh razredih srednje šole tudi po pouku iz predmeta državljanska vzgoja na vprašanje, kaj pomeni, da je nekdo "građanin" (državljan), odgovorilo, da gre za osebo, ki živi v "gradu" (mestu).

Tretjina učencev sedmih in osmih razredov osnovnih šol ne razlikuje totalitarne diktature od demokratične države. V opisu, da je "oblast v rokah ene osebe, ki vlada s pomočjo policije in varnostnih služb, medtem ko državljani potrjujejo svojo ljubezen in zvestobo vodji s pesmimi njemu v čast", sta diktaturo prepoznali le dve tretjini učencev.

Vsaki četrti učenec višjih razredov osnovne šole je prepričan, da je vloga državljana v tem, da skrbi za osebne interese. Tretjina jih meni, da vlada sprejema zakone, polovica pa, da je glavna naloga vlade izvajanje zakonov. Vsak deseti misli, da vlada nadzira parlament, sedem odstotkov pa, da nadzira predsednika države.

Na podlagi izidov raziskave, v kateri je sodelovalo približno 350 učencev in 150 dijakov, so tako ugotovili predvsem to, da je njihovo znanje izjemno slabo. Kot največji problem so izpostavili temeljno nerazumevanje vloge državljanov in oblasti v demokratičnih procesih.

Na hrvaškem ministrstvu za znanost, izobraževanje in šport so napovedali, da bo državljanska vzgoja obvezen predmet v osnovnih in srednjih šolah od prihodnjega šolskega leta. Med hrvaškimi strokovnjaki je slišati ocene, da ta predmet v šole prihaja 20 let prepozno.