Annalena Baerbock Svet24.si

Sledi kibernetskega napada na nemško vladajočo ...

ženska Svet24.si

Iskrenost do samega sebe je najboljša ...

občina-ruše, urška-repolusk Necenzurirano

Policija preiskuje, kako je štajerska občina ...

jansa orban fb2 Reporter.si

Večni si želijo biti le avtokrati: v Moskvi, v ...

mbappe Ekipa24.si

"Tako hitro kot teče Mbappe, sem jaz tekel v ...

poroka-na-prvi-pogled, 3 Njena.si

Poroka na prvi pogled: Kaj je razlog za Olgine ...

sekulic slovenija af Ekipa24.si

Tole je očitno menjava za Mika Tobeyja! Američan...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Slovenija

Trojanski konji: Prost vstop za totalitarizem

Deli na:
Trojanski konji: Prost vstop za totalitarizem

Foto: Reuters

Na ministrstvu za pravosodje so v medresorsko usklajevanje poslali novelo zakona o kazenskem postopku, ki tako zelo  posega v človekove pravice kot noben zakon do zdaj. Uvaja tajne hišne preiskave, ki jih poznamo iz časov totalitarnega režima, toda sedanji posegi bi bili še veliko hujši.

Ukrep, da policija nekomu na računalnik, telefon, pametno tablico namesti t. i. trojanskega konja, torej programsko opremo, s katero lahko nadzirajo celotno komunikacijo in tudi vse podatke, shranjene na računalniku, je bistveno večji poseg v zasebnost posameznika, kot so klasične tajne hišne preiskave in prisluškovanje. Računalniki so sedaj človekova duhovna domovina, so banke največje zasebnosti, kamor bi država smela vdreti zgolj v izjemnih primerih, pri katerih gre za vprašanje življenja, pregon, genocid, hudodelstvo zoper človečnost, terorizem.

Kratenje več ustavnih pravic

Ne glede na  to želi vlada Alenke Bratušek ne le omogočiti policiji, da na računalnike in druga komunikacijska sredstva namesti trojanskega konja, pač pa bi policisti to lahko storili celo s tajnim vstopom v stanovanje. Po besedah dr. Lovra Šturma, predsednika Zbora za republiko, gre za poseg v več ustavno zagotovljenih človekovih pravic: pravice do zasebnosti in osebnostnih pravic, nedotakljivosti stanovanja in varstvo tajnosti pisem in drugih občil. Kot pravi, potrebuje policija za tak ukrep res odredbo preiskovalnega sodnika, toda to še zdaleč ni dovolj velika varovalka, da bi bili varni pred neutemeljenimi posegi. Preiskovalni sodniki bi imeli za svoje odredbe podlago v zakonu, ki jim daje preveliko moč. Na policiji lahko kar sami sebi napišejo anonimno ovadbo zoper določeno osebo in gredo do preiskovalnega sodnika, češ, podani so utemeljeni razlogi za sum za to in to kaznivo dejanje.

Glede sodnikov pa iz prakse vedo, kateri so bolj pripravljeni izdati odredbo za hišno preiskavo oziroma v tem primeru za skrivno namestitev programske opreme, trojanskega konja. Zato lahko počakajo na čas, ko je dežurna določena sodnica in se obrnejo nanjo. Pri tem je nabor kaznivih dejanj, pri katerih se lahko odredi ta ukrep, izredno širok, Šturm opozarja, da gre celo za kazniva dejanja, za katera je zagrožena le nekajmesečna zaporna kazen. Obstaja utemeljen sum, da bodo tako spremenjeni ZKP zlorabili za nadzor politične opozicije, ugotavlja Šturm, računalniki imajo tako in tako nameščen mikrofon in kamero, torej se stanovanje lahko spremeni v skrivno videosnemalnico.

Nadzor za vsakogar

Zelo velik poseg v človekovo zasebnost je že hišna preiskava, toda ob tem ima lastnik stanovanja skupaj z dvema pričama pravico biti navzoč, pri skrivnem policijskem vstopu v stanovanje pa ni nobene kontrole. Kdo lahko jamči, da policija ne bi česa podtaknila, se sprašuje Šturm. Da bi se temu izognili, je tudi določeno, da so lastnik in priči navzoči pri preiskavi. Kot da omogočanje namestitve trojanskega konja ne bi bilo dovolj, daje novela ZKP policiji v roke še eno orodje, s katerim bo po novem lahko vdrla v posameznikovo komunikacijsko zasebnost. To omogoča uvedba lovilcev telefonskih številk prenosnih telefonov (IMSI-lovilcev), ki naj bi služili za to, da bi policija pridobila mobilne številke od osumljencev, na podlagi tega pa bi lahko naprej  izvajala prisluhe, pridobivala podatke o komunikacijskem prometu, lokaciji telefonskih aparatov… V predlogu novele ZKP so na ministrstvu za pravosodje zapisali, da bi IMSI-lovilce lahko uporabili predvsem pri pregonu organiziranih kriminalnih združb, kjer gre za dogovarjanje in izvrševanje kaznivih dejanj v ozkem, zaprtem krogu oseb. Kriminalci namreč ob osebnem stiku nenehno menjajo tako mobilnike kot številke, s klasičnimi policijskimi metodami jim je težko slediti.

Toda odvetnik Aleksander Čeferin opozarja, da bo lahko policija uporabljala te lovilce ob podani najnižji stopnji suma (utemeljeni razlogi za sum), pri čemer bo lahko spremljala tudi osebe, ki sploh niso osumljene. Pod določenimi pogoji bo lahko celo obdelovala podatke o njih. Gre za izjemno hud poseg v komunikacijsko zasebnost in dejansko možnost represivnih organov, da bodo lahko nadzirali vsakogar, ugotavlja Čeferin.

Sporočilo Evropskega sodišča: nedopustno

Takšno poseganje je popolnoma nedoločno in zato nedopustno, o čemer se je v nekaterih sodbah že izreklo Evropsko sodišče za človekove pravice, večina držav takšnega ukrepa ne pozna, ali pa je bistveno bolj omejen, kot je v sedanjem predlogu novele ZKP. Po besedah Čeferina je treba pretehtati, ali je večja škoda, če teh ukrepov, s katerimi naj bi učinkoviteje preganjali organizirani kriminal, ni, ali če pripeljejo do hudih zlorab in kratenja človekovih pravic. Sporna pa nista zgolj ta ukrepa, ampak tudi šesti člen predloga novele ZKP, po katerem policija tožilstvu ni več dolžna predložiti vsega gradiva iz predkazenskega postopka, pač pa le tistega, za katerega ugotovi, da je pomemben. Ob takšni določbi je kazenski postopek v rokah policije, torej vsakokratne oblasti, posredno s tem policija posega na področje tretje veje oblasti. Ali kdo res verjame, da bo policija tožilstvu poslala tudi razbremenilne listine?

Odprta vrata političnim zlorabam

Poznavalci pravijo, da predlog zakonskih sprememb ne kaže le na željo po učinkovitejšem boju zoper organizirani kriminal, saj vključuje tudi posege zaradi suma zlorabe uradnega položaja, kar lahko policija, če je politično zlorabljena, kadarkoli naprti kateremu od politikov. Tudi če se kasneje izkaže, da ni bilo nobenih nepravilnosti, se lahko z uporabo opisanih pripomočkov pridobi zelo veliko podatkov o politiku in o vseh, s katerimi komunicira. Po predlaganih spremembah so vrata političnim in drugim zlorabam odprta na stežaj, poudarja Čeferin. Čeprav predlagatelji novele pišejo, da bo trojanski konj na računalniku omogočal izključno prepoznavanje vsebine zaščitene šifrirane komunikacije, do katere ni dostopa na drug način, se odvetniku Janezu Stušku to ne zdi prava argumentacija. Ko je takšna programska oprema nameščena na računalnik, registrira vse, ne da se je kar omejiti. Tehnika nima vrednostne usmeritve, da bi lahko zaznala, kaj je kriminalna dejavnost in kaj ne. Poleg tega se sprašuje, koliko akterjev organiziranega kriminala so v Sloveniji že dobili na podlagi vdora v njihove računalnike, ti ljudje vendar ne uporabljajo računalnikov za svoje rabote.

Ob tem se nam je takoj porodila asociacija na enega in edinega politika v Sloveniji, ki večkrat poudarja, da nikoli ne uporablja računalnika – gre za ljubljanskega župana Zorana Jankovića.

Odmik od evropske normalnosti

Pri skupini avtorjev, ki so spisali zbornik Evropska Slovenija, v katerem avtorji pozivajo k dokončnemu zasidranju Slovenije v zahodnem vrednostnem okolju, ugotavljajo, da novela ZKP predvideva prehude, nesorazmerne in neupravičene posege v zasebnost posameznika, v njegovo dostojanstvo, pravico do komunikacijske zasebnosti in nedotakljivost doma. Tudi njim se zdi najbolj nesprejemljiva možnost tajnega vstopa v stanovanje in namestitev programske opreme na tehnične naprave. Na dr. Mateja Avblja, enega od avtorjev Evropske Slovenije, smo naslovili vprašanje, kaj je po njegovem v ozadju takšne novele – težnja po nadzoru nad državljani, omogočanje političnih zlorab … Pravi, da o ozadjih ne želi soditi, dejstvo pa je, da je novela popolnoma nesprejemljiva, v največjem nasprotju z ustavo in vrednotami, katerim bi morala biti zapisana Slovenija kot normalna evropska država. Predlagatelja pozivajo, naj jo umakne, nato pa naj se opravi široka javna razprava, v kateri se bodo lahko razblinili vsi dvomi in bo doseženi rezultat  v skladu z ustavo.