Revija Reporter
Slovenija

Spopad na odprti sceni: besedni obračun med Mojco Šetinc Pašek in Urošem Urbanijo

STA
1 1.844

15. nov. 2023 17:27 Osveženo: 17:31 / 15. 11. 2023

Deli na:

Uroš Urbanija

Sašo Radej

Uroš Urbanija, ki je vladni urad za komuniciranje (Ukom) vodil v času tretje vlade Janeza Janše, je danes pred preiskovalno komisijo DZ, ki preiskuje sume nezakonitega financiranja strank, dejal, da se je pri oglaševanju vlade zavzemal za nediskriminatorno in antimonopolno obravnavo medijev. Pri tem pa da ga njihovo lastništvo ni zanimalo.

Urbanija je po ugotovitvah preiskovalne komisije kot direktor Ukoma najprej pripravil uredbo o oglaševanju blagovne znamke I feel Slovenija, ki bi zavezovala vlado, ministrstva in organe v sestavi, da lahko posameznemu mediju namenijo največ 20 odstotkov oglaševalskega proračuna. A ker uredba po opozorilu vladne službe za zakonodajo ni imela pravne podlage, je uredbo nato spremenil v priporočila.

Kot je izpostavila predsednica preiskovalne komisije Mojca Šetinc Pašek, se blagovna znamka I feel Slovenija sicer uporablja za promocijo Slovenije v tujini, in ne v domačih medijih. Kot je tekom zaslišanja dejal Urbanija, pa je šlo tudi za oglaševalske akcije v zvezi s preprečevanjem širjenja covida-19, denimo za cepljenje.

Urbanija je pojasnil, da je takšno uredbo oz. kasneje priporočila pripravil zato, ker naročila potekajo preko oglaševalskih agencij "in tam se troši denar". Zato so se odločili, da bodo oglaševalske plane pripravili na Ukomu. Priporočila so po njegovih besedah pripravili tudi zato, ker ima največja komercialna televizija POP TV nad oglaševanjem monopol, česar pa niso želeli "še dodatno podpirati preko davkoplačevalskega denarja", zato so denar "razpršili po posameznih medijih".

Po njegovem prepričanju je šlo za "antimonopolen in nediskriminatoren ukrep Ukoma", merilo pri tem pa je bila regijska pokritost. Poudaril je, da so oglaševali tudi v lokalnih medijih, financiranje pa da je potekalo transparentno. Po njegovem mnenju je namreč nedopustno, da bi neko ministrstvo financiralo en sam medij.

Na vprašanja Šetinc Paškove o tem, ali je s to uredbo posnemal madžarski model financiranja medijev, ki financira le provladne medije, je Urbanija to odločno zanikal in zatrdil, da tega modela ne pozna. Uporabo takšnega modela financiranja medijev pa je očital aktualni vladi in pri tem navedel snemanje vojaškega resničnostnega šova, za katerega bi POP TV domnevno prejel dva milijona evrov ter nakazilo predsednika vlade Roberta Goloba, tedaj predsednika uprave Gen-I, nekdanji novinarki portala Necenzurirano Vesni Vuković, ki je danes generalna sekretarka Gibanja Svoboda, v višini 100.000 evrov.

Šetinc Pašek je opozorila, da Golob in Vuković v času tega nakazila nista bila v politiki. "Vi pa ste to počeli s politične pozicije," je dejala.

Poslanka Levice Nataša Sukič ugotavlja, da je bilo oglaševanje v državi odvisno od presoje Urbanije, saj da so ministrstva sicer neobvezujoča priporočila morala upoštevati. "Tako kot ste vi odredili kot general na vrhu te piramide," je dejala. Na očitek, da je vplival na oglaševalske kampanje ministrstev, pa ji je odgovoril: "Sedanji predsednik vlade je nedavno za nekoga uporabil izraz, da halucinira. Glede na te vaše izjave, bi lahko rekel skoraj enako."

Poslanec SD Soniboj Knežak je Urbanijo med drugim vprašal, zakaj je dopustil, da se z davkoplačevalskim denarjem oglašuje v medijih, ki širijo nestrpnost, sovraštvo, seksizem, homofobijo in podobno. Urbanija pa je odgovoril, da se Knežak kot politik vmešava v avtonomijo medijev, kar je "nesprejemljivo in zavržno", nad njegovim izvajanjem pa da je "šokiran".

Kot je navedla Šetinc Paškova je Ukom le za promocijo cepljenja proti covidu-19 Novi24TV namenil več kot 20.000 evrov, Planet TV 5000 evrov, POP TV in Kanalu A pa skupaj 2200 evrov. "Mi se nismo spraševali o lastništvu, tudi nismo preverjali lastništva posameznih medijev," je dejal Urbanija in dodal, da je šlo za različne ciljne publike.

Vlada na leto za oglaševanje nameni okrog osem milijonov evrov. Po ugotovitvah preiskovalne komisije DZ so v obdobju, ko je Ukom vodil Urbanija, mediji, ki so lastniško povezani s stranko SDS, s tega naslova prejeli 20 odstotkov oz. 1,8 milijona evrov.