Revija Reporter
Slovenija

Šarec o reševanju Adrie Airways: V obstoječe podjetje nismo želeli vlagati, ker bi to pomenilo metanje denarja stran

STA

2. okt. 2019 6:00

Deli na:

Predsednik vlade Marjan Šarec.

Primož Lavre

V čakanju na začetek stečaja letalskega prevoznika Adria Airways se iščejo in krepijo druge povezave Slovenije s tujino. Na ljubljanskem letališču naj bi Adrijine lete nadomestili v letu in pol, za ključne linije pa računajo, da bodo nadomeščene kmalu. Več je povpraševanja po avtobusnih in železniških prevozih. Koalicija pa ukrepov še ni dorekla.

Vodja letaliških storitev v Fraportu Slovenija Janez Krašnja je pojasnil, da so že pred časom intenzivirali stike s prevozniki, ki so najverjetnejši kandidati za to, da zapolnijo vrzel po ukinitvi Adrijinih letov. Gre tako za članice združenja Star Alliance, ki se zaradi Adrijinega članstva doslej niso odločale za intenzivnejši vstop na ljubljansko letališče, kot za ostale, tudi nizkocenovne letalske prevoznike.

Krašnja je izpostavil, da Slovenija nikakor ni izgubila povezave s svetom. Od 29 rednih povezav jih je s prenehanjem letenja Adrie izgubljenih 11, od tega jih je za povezljivost Slovenije res pomembnih pet, je pojasnil in dodal, da je moč pričakovati, da bodo linije do pomembnih letališč nadomeščene že kmalu.

Poslovodni direktor Fraporta Slovenija Zmago Skobir je dejal, da so optimistični in da se aktivno pogovarjajo ter dogovarjajo s prevozniki. Ne morejo pa napovedati časovnice, saj je največja težava v tem, da poletna sezona še ni zaključena in imajo prevozniki trenutno zmogljivosti že razporejene.

"Zato za nas ni največja neznanka, ali bodo prišli, temveč kdaj bodo prišli in našli razpoložljiva letala ter posadke," je pojasnil Skobir, ki meni, da bodo do novega leta že dobili vseh pet ključnih izgubljenih povezav. To so povezave do Bruslja, Frankfurta, Dunaja, Münchna in Züricha.

Prva izmed povezav je že zagotovljena, in sicer bo Brussels Airlines od 4. novembra dalje šestkrat tedensko povezoval Ljubljano z Brusljem. Interes za prevzem letov so izkazali tudi drugi prevozniki. Tako za večino ostalih povezav na letališču računajo, da bodo nadomeščene že v poletnem voznem redu leta 2020.

Aktivirali so se tudi drugi prevozniki. Potovalna skupina Nomago je pripravljena, da ob stečaju letalskega prevoznika okrepi mednarodne linije, s katerimi je Slovenija povezana z mednarodnimi letališči in evropskimi mesti. Za kongresni turizem, ki v Sloveniji prevladuje jeseni in spomladi, bodo organizirali večje število t. i. čarterskih prevozov.

Potniki, ki so soočajo s težavami, se odločajo tudi za uporabo železniških prevozov. Rast povpraševanja tako beležijo tudi Slovenske železnice, ki imajo večje število potnikov predvsem za München, Zürich in Frankfurt.

Družba GoOpti, ki se ukvarja s cestnim prevozom, zaradi odpovedi letov Adrie Airways beleži velik upad potnikov, ki so jih na Adrijina letala vozili ne le iz Ljubljane, ampak tudi Zagreba, Trsta, Benetk in Celovca. Po drugi strani pa imajo zaradi tega okoli 50-odstotno povečanje povpraševanja za prevoze na okoliška letališča

Težave Adrie Airways vplivajo tudi na poslovanje Pošte Slovenije, ki pošiljke v tujino pošilja tudi z letali. Za svoje storitve sedaj uporabljajo druge letalske prevoznike, ki letijo z Brnika.

Tržni inšpektorat medtem potrošnike opozarja na pravice, ki jih imajo ob odpovedi leta. Če je potrošnik kupil vozovnico pri Adrii, bo terjatev oz. odškodnino lahko prijavil v stečajni postopek. Drugače pa velja za letalski prevoz, ki je del paketnega potovanja. Potrošniki, ki so karto kupili pri Adrii, let pa je bil odpovedan, bodo terjatev lahko prijavili v treh mesecih po oklicu oz. začetku stečajnega postopka.

Koalicijski partnerji so popoldne razpravljali o možnem ukrepanju države po napovedi stečaja Adrie Airways. Odločitve po srečanju premier Marjan Šarec še ni mogel predstaviti, saj, kot je pojasnil, zaenkrat na voljo še nimajo dovolj podatkov.

Šlo je le za prvi informativni sestanek, je pojasnil Šarec. Na mizi sta sicer dve možnosti: subvencioniranje nekaterih linij ali pa ustanovitev novega nacionalnega prevoznika. "V obstoječe podjetje nismo želeli vlagati, ker bi to pomenilo metanje denarja stran," je dejal premier.

"Zaenkrat ne morem biti konkreten, to je bil prvi sestanek koalicije na to temo," je dejal in pojasnil, da so slišali predstavitev DUTB, kaj bi pomenilo, če bi se odločili za ustanovitev državnega podjetja. Vendar o podrobnostih ni želel govoriti. "Ne gre za kupovanje avta, gre za bistveno večje zadeve," je dejal in dodal, da zaenkrat nimajo toliko podatkov, da bi lahko že zdaj sporočili kakršnokoli odločitev. Zato so si vzeli še nekaj časa, da pridobijo še dodatne informacije.

Tudi gospodarski minister Zdravko Počivalšek je dejal, da bodo v naslednjih nekaj dneh preučili prej omenjeni možnosti in na podlagi relevantnih številk v razmeroma kratkem času sprejeli končno odločitev.

So se pa na včeraj dogovorili, da bo vlada v četrtek obravnavala in predvidoma tudi sprejela predlog novele zakona o letalstvu, po kateri bi lahko v skladu z evropskimi pravili izbrali za državo pomembne linije, ki za druge prevoznike ne bi bile tržno zanimive, zato bi jih financirala država. "Gre za razmeroma majhno spremembo, a vsebinsko pomembno," je dejala ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek.