Revija Reporter
Slovenija

Moški imajo težavo: lani so bili povzročitelji vseh 28 smrtnih prometnih nesreč zaradi alkohola

STA

26. nov. 2019 15:13 Osveženo: 15:25 / 26. 11. 2019

Deli na:

Podatek, da skoraj 90 odstotkov prometnih nesreč pod vplivom alkohola povzročijo moški, je preveč zastrašujoč, da bi lahko ostali križem rok, menijo v Zavodu Vozim. V tretji sezoni njihove vseslovenske iniciative za manj voženj pod vplivom alkohola Heroji furajo v pižamah so glas prevzele ženske, ki pozivajo k odgovorni vožnji brez alkohola.

"Nekaj popitih kozarcev, zatem pa vožnja z avtom marsikje na podeželju še vedno velja za kul dejanje in pomeni blagovno znamko," je na današnji novinarski konferenci povedal direktor Zavoda Vozim David Razboršek. "Če želimo alkohol spraviti s cest, pa je naša naloga, da ustvarimo blagovno znamk, ki bo še močnejša, ki bo bolj kul in bo imela jasno sporočilo, da alkohol in vožnja ne gresta skupaj," je opozoril.

Povzročitelji vseh 28 smrtnih prometnih nesreč zaradi alkohola, ki so se zgodile letos, so bili samo moški, medtem ko je od 22 smrtnih prometnih nesreč zaradi alkohola, ki so se zgodile lani, ženska povzročila eno, je povedal. "Več kot očitno je, da imamo moški težavo," je povzel.

Po besedah vršilke dolžnosti direktorice Javne agencije RS za varnost prometa Vesne Marinko tri od štirih prometnih nesreč povzročijo moški. V zadnjem petletnem obdobju so moški po njenih navedbah povzročili vsako deveto od desetih smrtnih prometnih nesreč.

Moški pogosteje sedejo za volan pod vplivom alkohola. Policisti so letos zaradi vožnje pod vplivom alkohola v 91 odstotkih kaznovali moške. Tudi ženske sicer niso izjeme, saj je letošnja rekorderka med alkoholiziranimi povzročitelji imela kar 1,64 miligrama alkohola na liter izdihanega zraka, je spomnila.

Znanstvene raziskave po njenem opozorilu ne potrjujejo posebnih vozniških prednosti pri enem ali drugem spolu. Glede na statistiko pa ženske manj tvegajo v prometu, so previdnejše in ostajajo v prometu mirnejše. A hkrati pogosteje opravljajo več stvari naenkrat, kar tudi v prometu predstavlja visoko tveganje, je izpostavila.

Maja Roškar z Nacionalnega inštituta za javno zdravje, ki podpira projekt, je povedala, da moški v povprečju popijejo več in pijejo pogosteje ter začnejo piti pri nižji starosti. Glede alkohola se torej vedejo bolj tvegano, kar lahko vodi k drugim tveganim vedenjem, denimo k vožnji pod vplivom alkohola, nasilju, tvegani uporabi drugih psihoaktivnih snovi in k tveganemu spolnemu vedenju.

Zaradi izenačevanja družbenih vlog, pa tudi alkoholne industrije in industrije zabave, ki ustvarjata ženskam všečne alkoholne izdelke, pa je vse več tveganega pitja tudi med ženskami, predvsem med mladimi in visoko izobraženimi, je poudarila.

Iniciativo podpira tudi Toyota, ki Zavodu Vozim omogoča uporabo predelanih in invalidom prilagojenih avtomobilov za izvajanje aktivnosti v okviru iniciative. Predsednik podjetja Toyota Adria Kensuke Tcuchiya je povedal, da si želijo tudi v Sloveniji stopati po poti, ki jih vodi dlje od zgolj proizvajalcev avtomobilov. V okviru iniciative Heroji furajo v pižamah si bodo že tretje leto prizadevali za večjo ozaveščenost javnosti o varni vožnji, o preprečevanju nesreč in o pomenu ničelne tolerance do alkohola pri vožnji.

Tekstopiska iz agencije Luna\TBWA Medeja Kraševec, ki je sodelovala pri zasnovi komunikacijske podpore pri tretji sezoni iniciative, je opozorila, da trditev v tokratni iniciativi, da so ženske boljše voznice od moških, ni samo trik za vzbujanje pozornosti. "Osnovana je namreč na šokantni statistiki, po kateri so lani kar 89 odstotkov prometnih nesreč zaradi alkohola povzročili moški," je povedala. Torej lahko po njenih besedah upravičeno govorimo o ženskah kot boljših voznicah, "saj dobrega voznika ne odlikuje natančnost bočnega parkiranja, ampak odgovornost in kultura vožnje, predvsem pa odločitev, da nikoli ne sede pijan za volan".

Tokrat so pripravili tudi poseben koledar za leto 2020 z naslovom Koledar gole resnice, ki bo s pomočjo znanih Slovenk vsak dan opozarjal na nesprejemljivost alkohola v prometu. "Piti ali biti? To ni več vprašanje," je izjava novinarke Nuše Lesar. "Varna vožnja je najboljše darilo," pa za mesec december 2020 opozarja modna vplivnica Jasna Vale.