Od ministrstva za izobraževanje, znanost in šport kot Republiškega izpitnega centra (RIC) smo želeli izvedeti, kaj je bilo postorjeno za slovenske maturante, da bi jim vsaj malo olajšali pisanje letošnje mature. Maturantje namreč predvidoma odhajajo v šolo 18. maja, kar pomeni, da bodo imeli do mature le en teden priprav. Generacije poprej so se lahko nanjo pod normalnimi pogoji pripravljale vsaj tri mesece.
Esej in maturitetni izpit materinščine na isti dan!
Na ministrstvu za izobraževanje pojasnjujejo, da je v Sloveniji pri splošni maturi poleg materinščine in matematike obvezen izpit tujega jezika. Kandidati še izberejo dva ali tri predmete poljubno iz nabora več kot 30 predmetov. Omenili so, kako so tudi nekatere evropske države, podobno kot Slovenija, zamaknile samo dneve pisanja izpitov.
Ob tem naj izpostavimo, da je v Sloveniji prišlo do zamika, za katerega bi bilo bolje, da ga sploh ne bi bilo. Prva pola eseja je namreč prestavljena na dan, ko morajo pisati še maturitetni izpit materinščine. Namesto dveh šolskih ur bodo tako sedeli na isti dan skupaj v klopeh in maskah kar štiri ure (mimogrede, ena maska se običajno lahko nosi največ dve uri, kajne)!
Kako je mogoče, da se na ministrstvu in RIC niso bili sposobni dogovoriti, da bi bilo med esejem in maturitetnim izpitom materinščine vsaj kakšen dan razlike, čeprav je bil sicer pri prejšnjih generacijah en teden!? Kdo je sprejel tako slabo odločitev in pri njej še naprej vztraja?
Zakaj testi niso prilagojeni letošnjim maturantom?
Zanimalo nas je še naslednje. Kaj je res in kaj ne, da se težavnostno stopnjo maturitetnih testov ne želi spreminjati, ker naj bi bile pole že pripravljene in skopirane? Kako je utemeljeno, da testi niso prilagojeni letošnjim maturantom, pa čeprav se pripravljajo na maturo v izrednih razmerah?
Kakšen je na ti dve vprašanji odgovor ministrstva za izobraževanje? »Ni ključno vprašanje, ali so izpitne pole v Sloveniji že pripravljene in natisnjene,« pojasnjujejo na ministrstvu: »Dejstvo je, da je učna snov v skladu s predmetnimi izpitnimi katalogi tudi letos predelana, na večini gimnazij je bilo tudi za letošnje maturante število ur namenjenih maturitetnim predmetom večje kot to zahteva maturitetni standard. Poleg tega pri nas vrstni red obravnavane snovi ni predpisan, zato bi z umikanjem nekaterih vsebin iz maturitetnih pol večini maturantov povzročili škodo in ne koristi.«
Obravnavana le polovica snovi pri matematiki!
O tem, da so lanskoletni maturantje imeli na voljo tri mesece priprav (marec, april in maj), letošnja generacija pa je od marca ves čas doma, na ministrstvu za izobraževanje sicer priznavajo, da so letošnji maturanti zaradi pandemije Covid-19 v posebnem položaju, a ob tem dodajajo: »Od srede marca se izobražujejo na daljavo, a vedeti je potrebno, da se dijaki 'pripravljajo' na maturo skozi vse srednješolsko izobraževanje.«
Takšen odgovor ministrstva kaže, da očitno sploh ne vedo dovolj, v kako posebnem položaju so se znašli maturanti. Večina jih dela prek elektronske pošte, kar pomeni, da za to potrebujejo veliko več časa kot poprej v šoli, poleg tega velja izpostaviti, da je bilo pri maturitetnem izpitu matematike v času, ko so še lahko hodili v šolo, obravnavano le polovico maturitetne snovi!
Kakšna je bila pomoč za izbirne predmete?
Zanimalo nas je tudi, kako bo pri ocenjevanju mature upoštevano, da so nekateri maturantje imeli kontakt s profesorjem prek skypa, spet drugi le prek elektronske pošte in da so bile knjižnice zaprte, zato je bilo štiriletno gradivo (učbeniki) za maturitetne predmete nedostopno?
Na ministrstvu za izobraževanje so se ob tem izgovorili na pristojnost ZRSŠ in CPI. Zapisali si, kako je bilo v času korona virusa s strani omenjenih (ZRSŠ in CPI) ter drugih javnih servisov, med njimi RTV SLO, veliko narejeno. Zatrjujejo, da je bilo poskrbljeno za predvajanje vsebin, ki so v pomoč maturantom. Ali res? Po nam dostopnih informacijah je bilo poskrbljeno za predvajanje Cankarjevih dram, vendar šele potem, ko so na to opozorili dijaki. Vsekakor bi bilo zanimivo vedeti, kako je bilo poskrbljeno za pomoč pri ostalih 30 izbirnih predmetih.
Republiški izpitni center je za letošnjo izvedbo splošne in poklicne mature prejel 355.798,73 evrov. Za zdaj je vse tiho o tem, ali bi bil do teh sredstev upravičen, če mature ne bi bilo.
Kako se je odzival RIC?
Znano je, da je Založba Rokus letošnjim maturantom priskočila na pomoč z možnostjo brezplačnega dostopa do njihovega gradiva v času učenja na domu. Kako je dijakom pomagal RIC? »Ves čas smo poskušali kandidatom, ki so ostali na šolanju doma, pomagati z objavo gradiv za lažjo pripravo na izpite splošne in poklicne mature,« so očitno v imenu RIC zapisali z ministrstva za izobraževanje.
Pojasnjujejo, kako so bila predčasno pripravljena gradiva pred maturitetnih preizkusov, jesenskega in pri poklicni maturi zimskega izpitnega roka za objavo na njihovi spletni strani in tudi v programu E-banka nalog, ki jo uporabljajo učitelji osnovnih in srednjih šol. Pripravljeno in objavljeno je bilo tudi dodatno gradivo za priprave na esej pri slovenščini, pri angleščini so objavili brezplačno publikacijo.
Na vse zbirke nalog njihove založbe so dodali popust in zagotovili brezplačno pošiljanje na domači naslov naročnikov. Ob takšnem odgovoru naj dodamo, da večina maturantov, tako letošnje kot prejšnje generacije, teh zbirk ne kupuje, temveč si jih sposodijo v knjižnici, ki pa so bile od marca zaprte!
O tem, koliko proračunskih sredstev je za letošnjo izvedbo splošne in poklicne mature prejel Republiški izpitni center, je odgovor naslednji: 355.798,73 evrov. Za zdaj je vse tiho o tem, ali bi bil do teh sredstev upravičen, če mature ne bi bilo.