Revija Reporter
Slovenija

Blagoslovitev spomenika Terčelju in Krašni

Ivan Puc

7. jan. 2016 6:21 Osveženo: 10:01 / 09. 8. 2017

Deli na:

Franc Peternelj (tedaj mu je bilo šest let, njegov oče je bil organist) in desno Bogdan Vidmar (vicepostulator v postopku beatifikacije Filipa Terčelja) ob križu v grapi pod Štulčevo domačijo konec leta 2010. Zdaj na tem mestu, blizu kraja smrti, stoji spomenik umorjenima duhovnikoma Filipu Terčelja in Francu Krašni. Ta četrtek, 7. januarja, bo blagoslovljen.

Ob 70-letnici smrti duhovnikov Filipa Terčelja (1892–1946) in Franca Krašne (1887–1946) bo v četrtek, 7. januarja, v Štulcovi grapi v Davči ob 11. uri blagoslovljen njun spomenik. Filip Terčelj je bil duhovnik, pisatelj, pesnik, pedagog in profesor iz Grivč pri Šturjah na Vipavskem. V mašnika je bil posvečen 8. januarja 1917. Na socialnopedagoški fakulteti v Kölnu je dosegel naslov profesorja teologije. Kot duhovnik je deloval na Primorskem in v ljubljanski škofiji. 7. januarja 1946 je bil skupaj s Francetom Krašno v Štulcovi grapi pod Davčo izročen knojevcem in ustreljen. Leta 2010 so duhovniki vipavske dekanije podpisali pobudo za začetek postopka za Terčeljevo beatifikacijo in jo izročili takratnemu ordinariju škofu Metodu Pirihu.

Zakaj in kdo je umoril duhovnika? Po raziskovanju na terenu in v arhivih vicepostulatorja mag. Bogdana Vidmarja so Terčelja mučili in zasliševali domači likvidatorji, bilo jih je deset, pri umoru v Štulčevi grapi pa sta bila verjetno samo dva. Po več pričevanjih sta partizanski imeni morilcev »ta opečeni Janez« in »Marinko«. Okolico domačije so skoraj vse leto stražili domačini, aktivisti Vosa. »Resnica je na dan med leti prihajala postopoma. Včasih so se priče razgovorile ob pogrebih likvidatorjev ali, če so kaj več popili, v gostilni,« je lani marca na simpoziju o Terčelju v Ajdovščini povedal Vidmar.

Duhovnika sta bila blizu mnogim tistim, ki so se po vojni v teh krajih znašli v stiski zaradi nasilja komunistične oblasti. Nista molčala, ampak sta se zavzela za izginule domačine med vojno in za po vojni izgnane vaščane. Od kod je prišel ukaz, se ne ve. Kot pravi vicepostulator Vidmar, nista umrla zaradi zavzemanja za »tujce« in »sovražnike«, temveč zaradi zvestobe svojemu duhovniškemu poslanstvu.