Revija Reporter
Svet

Leteča krsta? Od leta 2000 že preko 800 žrtev letala Tu-154

STA

26. dec. 2016 6:00 Osveženo: 10:02 / 09. 8. 2017

Deli na:

Letalo tipa Tupoljev 154 je bilo dolga leta glavno letalo ruskega letalstva, tako civilnega kot vojaškega. Danes je zastarelo in nesreče so pogoste.

Zasnovano je bilo v 60. letih dvajsetega stoletja, izdelanih pa jih je bilo več kot tisoč. A zdaj zastarelo letalo je zahtevalo že visok davek. Od leta 2000 je v nesrečah tega tipa letala umrlo preko 800 ljudi. Tudi ruski vojaki včeraj.

Letalo ruske vojske s 93 ljudmi na krovu, ki se je včeraj ponesrečilo kmalu po vzletu v okolici Sočija na Črnem morju, je bilo prav tako tipa Tu-154. Gre za trimotorno letalo, ki lahko sprejme od 155 do 180 ljudi. Po velikosti je podobno Boeingovemu modelu 737, sicer pa ima doseg do 4000 kilometrov, letalno hitrost 850 kilometrov na uro, sposobno pa je vzletanja in pristajanja tudi na neasfaltiranih letalskih stezah.

Zasnovano je bilo v 60. letih v času Sovjetske zveze, prvič pa je poletelo leta 1972. Zadnji je iz tovarne prišel leta 1994, skupaj pa jih je bilo izdelanih več kot tisoč. Dolga leta je veljalo za "delovnega konja" ruskega letalstva. A po nizu nesreč so ga ruske oblasti leta 2011 začele upokojevati, navaja nemška tiskovna agencija dpa.

Od leta 2000 je bilo to letalo vpleteno v skoraj ducat nesreč, ki so skupaj po navedbah dpa terjale več kot 800 življenj. Med drugim je bilo tega tipa tudi poljsko predsedniško letalo, ki je leta 2010 strmoglavilo ob poskusu pristanka v gosti megli na letališču v Smolensku na zahodu Rusije. Pri tem je umrlo vseh 95 ljudi na krovu, med njimi praktično celotna politična, vojaška in verska elita Poljske s predsednikom Lechom Kaczynskim na čelu, ki je potovala na komemoracijo ob obletnici pokola poljskih vojakov v Katynskem gozdu.

Kasnejša preiskava je sicer pokazala, da je bil za nesrečo v prvi vrsti odgovoren pilot, a je dogodek dodal soli na rano letala Tu-154 in podkrepil razmišljanja, da gre za zastarelo letalo.

Nekaj mesecev pred tem se je sicer ruski letalski prevoznik Aeroflot odločil za upokojitev svoje flote Tu-154. Zamenjal jih je z zelo zanesljivim tipom Tupoljev 204, ki lahko sprejme več kot 200 ljudi. Tu-154 se zdaj v civilnem letalstvu uporablja le še redko, medtem ko je v vojski še vedno precej prisoten, navaja francoska tiskovna agencija AFP.

Tega tipa je bilo tudi letalo, ki je davi strmoglavilo kmalu po vzletu iz mesta Adler, južno od Sočija. Letalo ruske vojske je bilo na poti v rusko bazo Hmeimim na zahodu Sirije, na krovu pa so bili člani mednarodno priznanega vojaškega ansambla Aleksandrov, znanega tudi kot zbor Rdeče armade, ki naj bi pripravili novoletno zabavo za ruske vojake v Siriji. Skupno je bilo na letalu 93 ljudi. Po dosedanjih podatkih oblasti nesreče ni preživel nihče.

Kljub tej tragediji pa ruski minister za industrijo Denis Manturov že ocenil, da bi bila upokojitev vseh letal tega tipa "še prezgodnja", še navaja AFP.

Po nesreči tega letala 1. januarja 2011 je sicer prišlo do daljše prizemljitve skoraj vseh letal tega tipa. Tedaj se je civilni Tu-154 na ruskem daljnem vzhodu ob vzletanju še na tleh vnel. Pri tem so umrli trije ljudje, več kot 30 pa jih je bilo poškodovanih.

Zadnjo nesrečo pa je to letalo doživelo 4. decembra 2014, ko je potniški Tu-154 zdrsnil s pristajalne steze na moskovskem letališču Domodedjevo, pri čemer sta umrla dva človeka.

Letalo je bilo tudi pomemben del flote iranskega civilnega letalstva, kjer je bilo prav tako udeleženo v nekaj odmevnih nesreč. Julija 2009 je bilo v nesreči družbe Caspian na severu Irana ubitih vseh 168 ljudi na krovu letala, februarja 2012 pa v nesreči na notranjem letu Tu-154 na jugozahodu Irana 117 ljudi.

Avgusta 2006 se je v Ukrajini ponesrečil tudi Tu-154 ruske družbe Pulkovo, pri čemer je umrlo 170 ljudi. 145 smrtnih žrtev je leta 2001 zahtevala tudi nesreča tega letala v Irkutsku, še navaja AFP.