Revija Reporter
Slovenija

Zdravnik razkriva, kako izkoriščevalski dobavitelji molzejo slovensko zdravstvo, in kako se jim izogniti

Reporter

12. okt. 2020 6:00 Osveženo: 16:43 / 16. 3. 2021

Deli na:

Objavljamo zapis zobozdravnika zasebnika s koncesijo Krištofa Zevnika (povzet s portala zdravstvo.si), ki priča, kako se lahko pri nabavah medicinskega materiala izvajalci zdravstvenih storitev v Sloveniji izognejo izkoriščevalskim dobaviteljem.

Preplačani materiali v slovenskem zdravstvu

Dobavitelji medicinskega materiala in zdravil desetletja izčrpavajo zdravstveno blagajno. S pomočjo formalnih in neformalnih povezav med podjetji, funkcij v državnem aparatu in ZZZS ter izvršilni oblasti se je vzpostavil sistem, ki ima za posledico nedostopnost do zdravstvenih storitev in dogovorno ekonomijo s preplačanimi materiali in zdravili. Tu pa je zgodba, kako je majhna zdravniška skupnost obšla celoten sistem dobave materialov v Sloveniji in isti material po veliko nižji ceni dobavlja iz Nemčije.

Politična večina že desetletja skrbi, da zdravstveni sistem ostaja nespremenjen. V tem sistemu bolnik ne sme prejeti zdravstvene oskrbe in plačila pri kateremkoli zdravniku v Sloveniji, ampak samo pri točno določenem zdravniku, ki ga določi politika in potrdi ZZZS.

Neupoštevanje univerzalne dostopnosti do zdravstvenih pravic iz 13. člena zakona ZZVZZ in 51.člena Ustave RS ter ekskluzivno plačilo zdravstvenih storitev državno določenim izvajalcem, daje slovenskim dobaviteljem ključno pravno podlago, da preprodajajo izdelke točno določenim zdravstvenim ustanovam. Pri tem se poslužujejo vseh možnih hiperbirokratskih prijemov in izigravajo zakon o javnih naročilih. Ta ravnanja so možna zaradi neučinkovitih nadzornih in državnih ustanov. Eden ključnih vzvodov dobaviteljev je skupščina Zavoda za zdravstveno zavarovanje (ZZZS).

Slovenski zdravniki že desetletja opozarjajo, da trenutna zdravstvena ureditev škoduje bolniku. Analize razkrivajo povezave in dogovorno ekonomijo med dobavitelji, zdravniki in ustanovami, ki bi morale skrbeti za preglednost, nadzor in učinkovito porabo skupno zbranega denarja za naše zdravljenje.

V letu 2010 sta dr. Blaž Mrevlje in prof. dr. Marko Noč opozorila na sistemsko korupcijo pri dobavi žilnih opornic. Cena dobave žilne opornice je nekajkrat presegla ceno žilne opornice na evropskem prostem trgu. Kljub natančni reviziji in popisu dogodkov, že deset let (!) čakamo na epilog te zgodbe (poročilo DZ-2018).

Dobavitelji Slovenije so si v desetletjih delovanja ustvarili zapleteno mrežo povezav, s katerimi usklajeno obvladujejo prodajo medicinskih pripomočkov in zdravil. Povezave, preprodajo in vojno dobičkarstvo na račun zavarovancev so v letu 2016 razkrili dokumenti oddaje Ekstravizor, predvajanje na RTV Slovenija.

Naj ilustriram: med ključnimi dobavitelji v državnem zdravstvu je podjetje Sanolabor in z njim povezana podjetja. Sanolabor je kot predstavnik delodajalcev dolgoletni član skupščine ZZZS. Skupščina ZZZS (v skupščini so tudi predstavniki Kemofarmacije, Tosame in družbe Zaloker & Zaloker, pomembnih dobaviteljev medicinskega materiala in zdravil) pa v imenu vseh državljanov bdi nad pravicami, uresničevanjem pravic in porabo skupno zbranega denarja za zdravljenje bolnikov. Naloga skupščine je tudi, da poda predloge za izboljšanje in večjo dostopnost do zdravstvenega varstva državljanov.

Ali Slovenci plačujemo dražje materiale kot v Nemčiji?

Zdravniška skupnost Medikont, ki se ukvarja z nabavo medicinskega materiala neposredno pri proizvajalcih, je do lanskega leta instrumente, med drugim, kupovala pri proizvajalcu v eni od sosednjih držav. V skupnosti Medikont smo nekega dne prejeli klic iz družbe Miba Vita, registrirana za trgovino na debelo, ali bi sodelovali pri "veliki zgodbi". Izkazalo se je, da nam je Miba Vita želela dobavljati instrumente, ki smo jih do tedaj kupovali neposredno pri proizvajalcu. Ko smo ponudbo za sodelovanje zavrnili, se je izkazalo, da nam proizvajalec iz sosednje države instrumentov ne želi več prodajati.

Družba Miba Vita je poslovno povezana s Sanolaborjem, članom skupščine ZZZS. Sanolabor je pooblaščen distributer družbe Miba Vita.

Tako je naša zdravniška skupnost za neposredno naročanje pri proizvajalcu ostala brez proizvajalca inštrumentov. Odločili pa smo se, da instrumente istega proizvajalca poiščemo pri dobavitelju na evropskem prostem trgu medicinskih pripomočkov. Leta 2020 smo v skupnosti našli nemškega dobavitelja, ki zastopa istega proizvajalca, in v kratkem času uspešno končali pogajanja o ceni za slovenskega zdravnika.

Zdravniki smo v pogajanjih dosegli 48 odstotkov bolj ugodne cene, kot jih ima slovenski dobavitelj. Slovenski dobavitelj Miba Vita ima prek pooblaščenega distributerja družbe Sanolabor v povprečju celo 15 odstotkov višjo ceno izdelkov kot jo plačujejo nemški zdravniki!

V pogajanjih je nemški dobavitelj razumel, da ima Slovenija manjšo kupno moč v primerjavi z Nemčijo. Skoraj polovico manjši zaslužek državljana Slovenije v primerjavi z Nemčijo pomeni, da bi morala realna cena medicinskega pripomočka znašati pol manj, kot je trenutna cena pri slovenskem dobavitelju!

Evropa ne pozna državnega zdravstva in dogovorne ekonomije!

S pomočjo združevanja zdravnikov, prostega trga evropske unije smo zdravniki dokazali, da lahko samostojno dosežemo boljše cene na prostem evropskem trgu. Dokazali smo, da evropski dobavitelj razume, kaj je to kupna moč posamezne države in se temu prilagodi z ustrezno nižjo ceno.

Člani naše skupnosti so tudi zasebni zdravniki in zobozdravniki, ki opravljajo delo v javnem zdravstvu. S tem dejanjem smo dokazali, da v zasebnem zdravstvu ne potrebujemo zakonov in pravilnikov javnih naročil državnega zdravstva, ampak samo pregledno in vsem dostopno javno zdravstvo. Z javnim denarjem za zdravstvom, ki ga prejmemo od naših bolnikov, znamo in zmoremo ravnati skrbno in pregledno.

Z dejanjem postavljamo ogledalo članom skupščine ZZZS, še posebej dobaviteljem v skupščini ZZZS, ki skrbijo za pregledno in učinkovito porabo denarja v dobro vseh državljanov. Ob njihovih plemenitih nalogah v skupščini ZZZS, pa že desetletja odtekajo stotine milijonov javno zbranega denarja za zdravstvo.

Upamo tudi, da bodo ta prispevek prebrali tudi posamezniki in politične stranke, ki so neposredno odgovorne za zlorabo besede javnega zdravstva. Na tem mestu Vam sporočamo, da se na ustih vašega javnega zdravstva izgublja stotine milijonov evrov.  Izgublja se denar slovenskih državljanov, ki ga mesečno zbiramo s prispevki.

Vztrajanje na preživetem modelu statičnega javnega zdravstva oz. državnega zdravstva, monopolih in dogovorni ekonomiji pa ljudi postavlja tudi v čakalne vrste, pri tem pa jih nemalo izgubi življenje.

Krištof Zevnik, ustanovitelj zdravniške skupnost Medikont za neposredno naročanje pri proizvajalcu. Zagovornik javnega zdravstva.

(dodano 16. 03. 2021)

Objavljamo odziv podjetja Miba Vita:

Odziv na neresnične trditve, ki so o našem podjetju Miba Vita d.o.o. objavljene od 12.10.2020 na vašem portalu Reporter  pod naslovom »Zdravnik razkriva, kako izkoriščevalski dobavitelji molzejo slovensko zdravstvo, in kako se jim izogniti”

Naše podjetje Miba Vita d.o.o. je bilo ustanovljeno leta 2005 z namenom uvoza, trženja in veleprodaje visokokvalitetnih dentalnih linij, materialov ter instrumentov za zobozdravstvo za slovensko tržišče. Naše izdelke so po ogromno truda vloženega v osveščanje tako ciljne publike kot lekarn sprejeli v prodajo vsi večji slovenski veledrogeristi. Dosledno pri vseh so bili izdelki sprejeti v prodajo na podlagi presoje strokovnih komisiji zaradi  visoke kvalitete in varnosti. Profesionalnost vseh velederogeristov ki so nas takrat kot majhnega novega dobavitelja sprejeli ( Salus d.d., Kemofarmacija. D.d., Farmadent d.o.o. in Sanolabor d.d.), je temelj našega preživetja še danes  in mislim, da tudi njihovega ugleda.

Naše podjetje Miba Vita ni nikoli sodelovalo pri javnih naročilih, nikoli se nismo povezovali v kakršnekoli neformalne ali formalne poslovne skupnosti s komerkoli z namenom povečevanja zaslužka. Nikoli nismo bili vpleteni v nobene korupcijske afere. Delamo po merilih visoke etike in tako bo ostalo za vedno.

S Sanolaborjem  naše podjetje Miba Vita ni povezano ne lastniško, ne preko sorodstvenih vezi – zgolj preko izjemno poštenega in odkritega poslovnega sodelovanja že 16 let. Ponosni smo, da smo njihov dobavitelj. Imajo stroge in profesionalne standarde medsebojnega poslovnega sodelovanja. Poznamo jih samo v tej luči.

Neresnična je nadalje tudi trditev Dr. Zevnika, v kateri navaja, da ga je naše podjetje Miba Vita povabilo, da se združimo in sodelujemo v »veliki zgodbi« , ki bi pomenila da bi zdravnikom in zobozdravnikom preprodajali inštrumente po veliko višjih cenah in ker je to sodelovanje zavrnil, smo sovražno prevzeli proizvajalca.

Žal ne poznam »velike zgodbe«. Nikoli ne uporabljam tega besednjaka in nikoli nismo bili del velikih zgodb. Tistih dvomljivih smo veseli, da ne. Tistih poštenih in doseženih z veliko dela in truda pa mogoče še kdaj. Nobenih velikih zgodb pa nikoli nikomur nismo obljubljali.

Po objavljenem članku v Družini z omenjenimi krivičnimi navedbami sem Dr. Zevniku 12.10.2020 poslala mail in s sledečo vsebino:

vaš članek v družini – nekorektnosti

G. Zevnik pozdravljeni,

Pred časom sva imela telefonski razgovor, kjer sem vam povedala, da spoštujem vašo vizijo, ki jo imate glede oskrbe zobozdravstva, a da žal v tem trenutku ni realna.

Minimalna razlika s katero delamo je namenjena kritju stroškov financiranja zalog, pošiljanja in  demo materiala, ki ga imamo, da kupec lahko vidi kar potrebuje in naroči.  To trg sprejema.

Lahko preverite na Ajpesu, da žal kljub visoki izobrazbi vseh zaposlenih in trdemu delu ne dosegamo niti približno takih zaslužkov kot vi v svoji dejavnosti.

Zaenkrat se naši kupci vaši kolegi ne pritožujejo nad cenami, ker vedo kaj plačajo. Nikogar ne silimo k nakupu, nikogar ne posiljujemo z našo ponudbo. Nasprotno se pacienti pritožujejo nad cenami vaših storitev. Vredno razmisleka?

Z odločitvijo proizvajalca, da vas izključi iz direktne dobave nimamo nič. Slednje sem vam tudi povedala.

Kljub vsemu smo vam omogočili , da instrumente Medesy  naročate pri nas. Nobene zgodbe vam nisem obljubljala v najinem telefonskem razgovoru.

Moje podjetje ubira lastno korektno in trdno delavno pot že šestnajst let in nismo “podaljšana roka” nobenega slovenskega dobavitelja..

Vaše izjave so lažne, kar se najbolj zavedate sami. Žalostno je, da  mislite, da je to sredstvo kako boste dosegli svoje cilje.

Veliko sreče in korektnejšo pot vam želim!

S prijaznimi pozdravi,

Barbara Bavec

Odgovoril mi ni nikoli.

Naše podjetje Miba Vita je zastopstvo pri proizvajalcu Medesy pridobili na podlagi kredibilnosti našega podjetja in zavezanega truda, ki ga bomo vložili v uspešno oskrbo slovenskih zobozdravnikov z Medesy instrumenti. V šetstnajstih letih našega poslovanja je število slovenskih stomatologov, ki redno  ali občasno pri nas kupujejo dentalni material in instrumente naraslo na več kot tisoč.

Proizvajalec je res lani na naše podjetje Miba Vita  naslovili prošnjo, če lahko oskrbujemo z njihovimi dentalnimi instrumenti tudi zobozdravnika dr. Zevnika oz. njegovo skupnost Medikont iz Slovenije.  Takrat smo za Medikont prvič slišali. Proizvajalec nas je obvestil, da je stomatologu dr. Zevniku onemogočil nakup instrumentarija pri njih, ker se je v njihovem portal naročil  prijavil kot dobavitelj in s tem neupravičeno dobil dostop do veleprodajnih cen. Do veleprodajnih cen pa so v skladu s prodajno strategijo proizvajalca  upravičena le trgovska podjetja in ne končni kupci. In sicer samo trgovska podjetja, ki se obvežejo, da bodo omogočala zobozdravnikom na trgu posamezne države  nemoteno in  hitro dobavo iz lastnega skladišča, zagotavljala profesionalno predstavitev instrumentov na terenu,  nudila kupcem podporo tako z vidika know-how-a, pravilne in varne uporabe instrumentov, pravilnega vzdrževanja ter ustrezno in hitro reševala morebitne reklamacije. Ker tega Medikont ni zagotavljal jih je proizvajalec iz direktne oskrbe izključil ter jih za nabavo usmeril na naše podjetje.

Na prošnjo proizvajalca  sem tako pred meseci dr. Zevnika kontaktirala in mu ponudila možnost, da se lahko oskrbuje z Medesy instrumenti preko našega podjetja, kot njihovega pooblaščenega distributerja za slovensko tržišče.  Slednje je zavrnil. V daljšem telefonskem razgovoru mi je razložil svojo vizijo oskrbe zobozdravnikov brez trgovcev. Povedala sem, da po mojem mnenju tovrstna oskrba žal  ni realna, da pa mu želim srečo. Tako se je najin pogovor zaključil. Nobenih velikih zgodb mu nisem obljubljala. Slednje poznam  samo iz medijev in v kolikor so dosežene z neposlovnimi in nepoštenimi sredstvi, jih ne odobravam. Velike zgodbe uspešnih poštenih delovnih  ljudi in podjetij pa spoštujem.

Dr. Zevnik nadalje navaja, da nemški zastopnik italijanskega proizvajalca prodaja dentalni instrumentarij po 15% nižjih cenah od naših. Preverili smo njihove cene. Instrumentarij podajajo po enakih cenah brez DDV kot naše podjetje. Razlika v končni ceni je šest  odsotnih točk in sicer točno za toliko kolikor je v Nemčiji nižja obdavčitvena stopnja kot pri nas ( pri nas 22%, v Nemčiji 16% ). Trditve o višjih cenah na našem tržišču ne držijo. Slednje lahko preveri vsak  naš kupec in tudi vi bi jih lahko, preden ste objavili navedbe, ki ne držijo.

O preplačanih materialih, ki jih trži naše podjetje Miba Vita ne moremo govoriti. Z razliko komaj pokrijemo stroške optimalnega servisiranja naših kupcev. Vsi finančni podatki so neposredno razvidni iz naših prodajnih evidenc, izstavljenih in prejetih računov in so vam na voljo, v kolikor jih želite preveriti  na sedežu našega podjetja.  Na tem mestu, bi verjetno bilo smiselno, da pozovem dr. Zevnika, da razkrije razliko, ki jo ustvari z nabavo materiala in ceno zobozdravstvene storitve, ki jo zaračuna svojim pacientom. Pa ne bom, ker ima pravico svoje delo ceniti in če so ga njegovi pacienti pripravljeni plačati očitno pravila prostega trga veljajo. Torej – naj ceni tudi naše delo, saj brez njega zobozdravniki ne bi mogli opravljati svojega dela nemoteno.

Verjetno za zanikanje vseh neresničnih izjav in obtožb ne bi bil potreben tako obsežen pisen  odgovor ampak samo objava poslovnih izidov našega podjetja Miba Vita v primerjavi z poslovnim izidom Dr. Zevnikove stomatološke ordinacije.

Žal delamo samo za to, da naši zaposleni in potniki dobijo korektno plačano svoje delo, zobozdravniki nemoteno, kvalitetno in hitro oskrbo in da so naši poslovni partnerji – dobavitelji zadovoljni z dobro oskrbo slovenskega trga. Mogoče je to tista velika zgodba, ko je vse ostalo na prvem mestu, samo lastni profit ne. Če je, potem smo del nje.

Na žalost Dr. Zevnik našega dela in doprinosa ne ceni in trdno  podpira stališče, da smo slovenski distributerji v verigi oskrbe zobozdravstva nepotrebni. Smo res?

Odgovor vam bom ponazorila s sledečo zgodbo:

Oče veččlanske družine, po poklicu strugar, ki je oboževali slovenske klobase, prav tako kot njegova cela družina, se je nekega dne odločil, da je mogoče smiselno prihraniti nekaj denarja in se je namesto v trgovino napotil na drugi konec Slovenije k proizvajalcu teh klobas, da bi jih kupil neposredno pri proizvajalcu. Upal je na nižjo ceno.  Ko se je oglasil pri proizvajalcu  ga je slednji vprašal ali je trgovec.  Očetu strugarju  je bila ideja trgovca všeč, predstavil se je za trgovca in res dobil klobase kar po 30% nižji ceni kot v trgovini pred svojim domom. Seveda jih je moral kupiti nekoliko več, a oče se je znašel in ko se je vrnil domov odstopil višek klobas še prijateljem in sosedom.

Tako se je oče strugar tudi naslednji mesec napotil k proizvajalcu in kupil še večjo količino klobas. Ker si je izračunal da vožnja in pot do tja tudi nekaj staneta se je odločil, da bo ceni klobas ki jih je kupil prištel minimalne stroške in preostanek sedaj že kar velike količine klobas prodal kar pred vrati trgovca, kjer jih je nekoč kupoval. Seveda si je pridobil veliko kupcev, sam pa je bil zadovoljen, saj je klobase kupoval ceneje in še pokrite je imel stroške, da jih je hodil sam iskat k proizvajalcu. Zadovoljni kupci klobas so ga začeli spraševati, če jim lahko še kaj kar potrebujejo ponudi po nižjih cenah kot so veljale v trgovini pred katero je stal. Oče strugar je tako dobil idejo in motivacijo in tako začel dobavljati še mleko, moko in nekaj ostalih dobrin. Pri vseh proizvajalcih se je predstavil kot trgovec in tako zagotavljal sebi in še številnim kupcem, ki si jih je pridobil nižje cene kot so jih imeli ti izdelki v trgovini pred katero je stal. Kupci so bili s to ugodnejšo ponudbo zelo zadovoljni. Motilo jih je le, da so mu morali vnaprej oddajati natančne in točne sezname kaj naj jim prinese in to kar za mesec naprej.  Če so kaj pozabili, tega pri njem niso mogli kupiti. A še vseeno je bil tu trgovec, kjer so lahko kupili, kar so pozabili. Trgovec pred katero je stal podjetni oče strugar in pred njegovimi  vrati prodajal izdelke po niżjih cenah,  je po nekaj mesecih zaprl trgovino. Oče strugar je ostal. Imel je toliko kupcev in naročil in toliko dela z njihovim evidentiranjem, naročanjem in oskrbo, da se je odločil opustiti reden poklic strugarja in se je posvetil samo še prodaji dobrin na mestu propadlega trgovca. Kmalu je prišel do spoznanja, da tega ne more več početi samo za kritje neposrdnih stroškov, ampak je potrebno upoštevati tudi delo in čas, ki ga za to porabi. Konec koncev je zaradi tega opustil svoj poklic, ki mu je prinašal lepe dohodke. Cene izdelkov, ki jih je preprodajal, je bil primoran dvigniti, da je preživel. Na enkrat so kupci ugotovili, da se cene pri očetu strugarju sploh niso več tako ugodne, pa še ogromno dela imajo s pripravljanjem in oddajanjem seznamov, ne morejo kupiti vsega kar želijo, pogosto ostanejo brez najnujnejših dobrin in kupujejo na prostem na dežju namesto v prijetni trgovini, ki jo ni bilo več. Z dobavo očeta strugarja niso bili zadovoljni. Tudi sam ne z nastalo situacijo. Opustil je poklic, ki ga je imel rad,  a poti nazaj ni bilo več. Postal je trgovec.

Predstavljati si da je prvi del te zgodbe dr. Zevnikova vizija, drugi del pa realnost kako se konča. Proizvajalec Medesy, ki ima 300 let izkušenj s prodajo lastnih proizvodov je pravočasno sprevidel distorzije na trgu. Ni jih samo Medesy, kar nekaj ostalih proizvajalcev je Medikontu odpovedalo sodelovanje.

Od dr.Zevnika bi pričakovala in želela,  da neha kriviti naše podjetje, da  mu ideja oz, njegova vizija neposredne prodaje brez trgovcev ne uspeva tako kot bi želel.  Razloga sta  je v dalljnovidnosti  proizvajalcev in v racionalnem  obnašanja kupcev – njegovih kolegov – zobozdravnikov.  Večina si je namreč že izračunala, da jim ure in ure preračunavanja in planiranja  zalog materiala in instrumentov in spletnega vnašanja vseh artikov za mesec naprej ob večerih po težkem celodnevnem delu v ordinaciji ne odtehta minimalne razlike v ceni, ki jo s tem prihranijo.  Še pomembnejši faktor za njihovo odločitev za oskrbo preko dobaviteljev pa je čimprejšnja dobava in zaupanje vanjo ter v kvaliteto tega kar dobijo.

S tem pa ne demantiram v celoti prispevka »Preplačani materiali v slovenskem zdravstvu« . Nasprotno v velikem delu se z Dr. Zevnikom popolnoma strinjam. Ironija je samo v toliko, da v svojem prispevku v kontekstu korupcijskih afer in preplačanih materialov omenja naše podjetje. Ustanovila sem ga pred šestnjastimi leti prav iz razloga, ker sem zaradi trmaste neuklonljivosti korupcijskih pritiskom s strani samih vrhov državnih institucij bila odstavljena iz menedzerske pozicije enega največjih zasebnih zavodov v Sloveniji. Ustanovila sem lastno podjetje, da lahko poslujem po meni lastnih in vgrajenih pravilih etičnosti in poštenosti.

Verjetno bi z Dr. Zevnikom kmalu odkrila, da si deliva podobne poglede in kritike na funkcioniranja slovenskega zdravstva, če se bi kdarkoli dobila in pogovorila. Se nisva nikoli. Neglede na njegove krivične objave, občudujem njegovo trmo, moč in energijo s katero se zaganja v nepravilnosti v slovenskem zdravstvu. Naj mu uspe. Če bi bilo več takih, bi mogoče stvari bile drugačne in boljše.

Barbara Bavec