Revija Reporter
Slovenija

Vojaki bi lahko na meji ustavljali in pridržali nezakonite migrante do prihoda policije!

Igor Kršinar

24. mar. 2020 12:51 Osveženo: 12:54 / 24. 3. 2020

Deli na:

Oklepnik Slovenske vojske na južni meji

Slovenska vojska

Po naših podatkih naj bi državni zbor o aktivaciji 37.a člena zakona o obrambi, s katerim bi povečal pristojnosti vojske pri varovanju meje skupaj s policijo, razpravljal v petek, do takrat pa naj bi predlog sprejela vlada.

Včeraj je pobudo podprl tudi predsednik države Borut Pahor, ki je na pogovor ločeno sprejel ministra za obrambo Mateja Tonina in ministra za notranje zadeve Aleša Hojs. Predsednik podpira večja pooblastila vojski pri varovanju meje največ za obdobje treh mesecev.

Zato je pričakovati, da bo pobudo podprl vsaj del opozicije, zlasti ker gre za sodelovanje vojske pri nadzoru meje, ne pa na območju države. 

"Če to zahtevajo varnostne razmere, lahko Državni zbor na predlog vlade z dvotretjinsko večino glasov navzočih poslancev odloči, da pripadniki Slovenske vojske, skupaj s policijo, izjemoma, pri širšem varovanju državne meje, v skladu z načrti in po predhodni odločitvi vlade iz četrtega odstavka prejšnjega člena, izvajajo tudi naslednja pooblastila: opozarjajo; napotujejo; začasno omejujejo gibanje oseb; sodelujejo pri obvladovanju skupin in množic," piše v 37.a členu zakona o obrambi.

Ta pooblastila lahko izvajajo pod pogoji, ki so predpisani za policiste, nato pa po opravljenih pooblastilih obvestijo policijo. V zakonu še piše, da lahko državni zbor določi rok, v katerem lahko pripadniki Slovenske vojske izvajajo ta pooblastila, vendar pa ta ne sme biti več kot tri mesece, lahko pa se to obdobje pod istimi pogoji ponovno podaljša. 

Predsednik republike Borut Pahor podpira večja pooblastila vojski pri varovanju meje največ za obdobje treh mesecev. Zato je pričakovati, da bo pobudo podprl vsaj del opozicije, zlasti ker gre za sodelovanje vojske pri nadzoru meje, ne pa na območju države. 

Zanimalo nas je, kako na policiji razumejo "širše varovanje državne meje" skladno s 37. a členom zakona o obrambi. Takole so nam odgovorili:

"Kot je določilo Ustavno sodišče Republike Slovenije je vsebino pojma "širše varovanje državne meje" mogoče razložiti z upoštevanjem vsebine in obsega pooblastil pripadnikov Slovenske vojske po prvem odstavku 37.a člena ZObr, namena konkretne aktivacije Slovenske vojske po 37.a členu ZObr ter varnostnih razmer iz prvega odstavka 37.a člena ZObr. Širše varovanje državne meje je torej nedoločen pravni pojem, katerega vsebino je treba določiti v vsakem konkretnem primeru aktivacije Slovenske vojske po 37.a členu ZObr. 

Vsebina naloge širšega varovanja državne meje in območje opravljanja te naloge sta tako odvisna predvsem od tega, katere varnostne razmere zahtevajo pomoč Slovenske vojske pri varovanju državne meje. To pomeni, da konkretne varnostne razmere določijo tako področje kot tudi območje delovanja Slovenske vojske po 37.a členu ZObr. 

Za konkretni primer aktivacije Slovenske vojske po 37.a členu ZObr zaradi migrantske krize to pomeni, da lahko pripadniki Slovenske vojske izvajajo pooblastila iz prvega odstavka 37.a člena ZObr na meji in ob njej, kjer so osebe, za katere obstaja sum, da so nezakonito prestopile državno mejo, zalotene, in drugje, kjer se izvajajo aktivnosti, ki so povezane z nezakonitimi prehodi beguncev oziroma migrantov (sprejemni in nastanitveni centri, centri za tujce, migracijske poti, prevozi beguncev oziroma migrantov …)."