Screenshot_2 Svet24.si

Umrl je Božidar Lapaine, hrvaški oblikovalec ...

fantka Svet24.si

Drobna zadovoljstva vodijo v prostor neskončnih ...

1663812312-036mv Necenzurirano

Kakšna stavka? Največja zasebna klinika podira ...

janez janša, shod Reporter.si

Kdo ima koga za norca? Janša, večkrat v ...

kozelj ronaldo Ekipa24.si

250 evrov kazni za Janeza, kar pa ne bo šlo iz ...

Ena zadnjih fotografij kralja Karla III., na njegovem obrazu je videti žalost in trpljenje Odkrito.si

Razpad monarhije? Veriga sramotnih neresnic

ronaldo sesko lv Ekipa24.si

Srbi zaradi Slovenije že trepetajo pred evropskim...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Slovenija

V DZ o vinjetah

Deli na:

Odbor DZ za promet je na današnji nujni seji o predlogih sprememb vinjetnega sistema zavrnil sklepe, ki jih je predlagala poslanska skupina SDS, in se le seznanil s problematiko odstranitve cestninskih postaj ter vsemi okoliščinami problematike vinjetnega sistema cestninjenja. SDS je med drugim zahtevala, naj Slovenija vztraja na trenutnem sistemu.

Odbor DZ za promet je na današnji nujni seji o predlogih sprememb vinjetnega sistema zavrnil sklepe, ki jih je predlagala poslanska skupina SDS, in se le seznanil s problematiko odstranitve cestninskih postaj ter vsemi okoliščinami problematike vinjetnega sistema cestninjenja. SDS je med drugim zahtevala, naj Slovenija vztraja na trenutnem sistemu.

Člani odbora so tako sprejeli sklep, da se je "odbor DZ za promet seznanil s problematiko odstranitve cestninskih postaj ter z vsemi okoliščinami problematike obstoječega vinjetnega sistema cestninjenja, zaradi katerih bo vlada predlagala državnemu zboru v obravnavo in sprejem potrebne spremembe in dopolnitve zakona o javnih cestah".

Obenem je odbor vladi tudi predlagal, naj v najkrajšem možnem času pripravi in v zakonodajni postopek vloži potrebne spremembe in dopolnitve omenjenega zakona.

Poslanska skupina SDS, ki je zahtevala sklic nujne seje odbora, je medtem zaradi nestrinjanja z nedavnim sklepom vlade, da bo DZ predlagala spremembo zakona o javnih cestah, ki predvideva uvedbo sedemdnevnih vinjet po ceni 15 evrov, ukinitev polletnih vinjet in podražitev letnih vinjet na 95 evrov, predlagala drugačne sklepe.

Tako so v poslanski skupini največje opozicijske stranke predlagali, naj odbor kolegiju predsednika DZ predlaga, da na peto redno sejo DZ, ki se bo začela 20. aprila, uvrsti točko dnevnega reda o predlogu sprememb vinjetnega sistema.

Obenem so zahtevali, naj odbor predlaga državnemu zboru v sprejem sklep, v katerem vladi predlaga, da vztraja na obstoječem vinjetnem sistemu in izkoristi vsa možna pravna sredstva, ki so ji na voljo pred Evropsko komisijo. Istočasno naj bi odbor glede na predloge sklepov SDS predlagal DZ, da vladi predlaga takojšnjo sprožitev vseh postopkov, ki bodo omogočili odstranitve vseh cestninskih postaj na slovenskih avtocestah.

Peter Verlič iz SDS je v predstavitvi pobude za sklic seje poudaril, da je bila lanskoletna uvedba vinjet usklajena s predhodnim evropskim komisarjem za promet Jacquesom Barrotom, ki je to po njegovih besedah tudi potrdil v izjavi za slovenske medije in se mu slovenski sistem ni zdel sporen v luči pravnega reda EU.

Obenem je dejal, da je Evropska komisija od Slovenija lani za umik prekinitve obravnavanja vloge za sofinanciranje avtocestnega odseka iz kohezijskih sredstev pričakovala le natančen časovni načrt cestninjenja z jasno opredeljenimi dejavnostmi oz. ukrepi s katerimi bi se izognila nadaljevanju postopka komisije, ne pa takojšnje uvedbe vinjet za krajše časovno obdobje.

Poleg tega je Verlič zatrdil, da je Slovenija že zavrnila očitke komisije glede diskriminatornosti na podlagi državljanstva, saj vinjete v enak položaj postavljajo tako domače kot tuje voznike, ki slovenske avtoceste uporabljajo redko in ne razlikujejo po nacionalnosti. Istočasno je spomnil na besede ministra za promet Patricka Vlačiča, da o kršitvah prava EU na koncu lahko presoja le Sodišče Evropskih skupnosti, medtem ko komisija poda zgolj oceno oz. sum.

Poslanska skupina SDS je zato prepričana, da je sklep vlade o uvedbi tedenskih vinjet, ukinitvi polletnih in podražitvi letnih vinjet popuščanje Evropski komisiji in trenutnemu evropskemu komisarju za promet Antoniu Tajaniju ter pritiskom tujih voznikov, ki Slovenijo le prečkajo.

V SDS so prepričani, da predlagana rešitev ni gospodarna, saj se bo letna vinjeta podražila za skoraj 73 odstotkov, cena letne vinjete pa bo najvišja med državami, ki poznajo ta sistem. V SDS ne vidijo opravičljivega razloga za tako drastično podražitev, obenem pa se ne strinjajo z ukinitvijo polletnih vinjet, ker gre to po njihovem prepričanju zelo na škodo tistih slovenskih državljanov, ki avtoceste uporabljajo redko.

Verlič je dejal še, da so te spremembe izrazito v prid tujcem in v škodo slovenskim državljanom ter poudaril, da je vlada v pogajanjih z Evropsko komisijo vse premalo branila pozitivne učinke vinjet na okolje, pretočnost ter manjšo obremenjenost stranskih cest in s tem večjo varnost ter da v teh pogovorih ni uporabila vseh argumentov in primerov iz drugih članic, s katerim bi upravičila svojo odločitev.

Minister za promet Patrick Vlačič je v odgovoru pojasnil, da je prejšnja vlada uvedla švicarski model z razmeroma nizko ceno letne vinjete, ki omogoča cenejšo vožnjo pogostejšim uporabnikom avtocest, v slabši položaj pa postavlja občasne uporabnike, tako tuje kot domače.

Zaradi uvedbe takšnega sistema je Evropska komisija oktobra lani proti Sloveniji sprožila postopek zaradi kršenja pravnega reda EU, zaradi domnevne diskriminatorne obravnave udeležencev v prometu pa so v Bruslju zamrznili tudi postopke za odobritev kohezijskih sredstev za gradnjo avtocestnega odseka Slivnica - Draženci v višini 38 milijonov evrov in zadržali vse nadaljnje postopke glede pridobivanja sredstev za druge odseke.

Vlačič je danes poudaril, da je zaradi te odločitve sedaj ogroženo sofinanciranje gradnje avtocest iz proračuna v precej večjem obsegu.

Minister je dejal, da je prejšnja vlada komisarja Barrota res ustno seznanila z odločitvijo, kar pa ni uradna pot v takih primerih, saj so to depeše in pisma o nameri, ki jim nato sledijo trda pogajanja. Izjave Barrota so zato bile po njegovem prepričanju daleč od uradne potrditve komisije.

Vlačič je tudi poudaril, da so strokovnjaki prejšnjo vlado opozarjali na težave, v katerih se je iz podobnega razloga pred leti znašla Avstrija, a jih ni upoštevala. Obenem vlada tudi ni upoštevala izračunov Urada vlade za makroekonomske analize in razvoj (Umar), ki je opozarjal, da so vinjete finančno nevzdržen sistem.

Prejšnja vlada se je po besedah Vlačiča odločila na podlagi ankete javnega mnenja, ki je bila njena strokovna podlaga. Čeprav so državljani v tej anketi priznali, da bi bila sprejemljiva cena za letno vinjeto celo 140 evrov, pa se je na koncu odločila za 55 evrov, je zatrdil.

Minister je dejal, da so dohodki od cestnin osebnih vozil leta 2007 znašali 118,7 mio, leta 2008 pa 140,4 milijonov, pri čemer je dobrih 57 milijonov odpadlo na stari sistem cestninjenja, preostanek pa na polletne vinjete po 35 evrov. Za 2009 so projekcije le 105,5 milijonov, če bi obdržali obstoječi sistem vinjet, medtem ko bodo s predlaganimi spremembami še za 11 milijonov manjši. Če bi v letošnjem letu cestnino pobirali klasično, bi zbrali od osebnih vozil 144 milijonov evrov, je še dejal Vlačič.

Prihodki vinjetnega sistema bi po modelu, ki ga je predlagala vlada sedaj, znašali pod 100 milijonov evrov, kar po besedah Vlačiča ni dovolj za poravnavanje dolga Darsa z državnim poroštvom v višini okoli 2,4 milijarde evrov. Vinjetni sistem ne prinaša dovolj denarja za Dars, ki bo moral v naslednjih letih odplačati 280 milijonov evrov letno brez dodatnih zadolževanj.

Vlada se po besedah Vlačiča ne želi igrati pokra, saj ni znano, koliko bi bila kazen za Slovenijo ob ugotovitvi kršitev, možna pa je tudi kazen za nazaj. Dejan Herenda z ministrstva za promet je ocenil, da bi bila ta kazen lahko v višini 20 milijonov evrov.

Vlačič se zaveda, da je za končno presojo pristojno Sodišče Evropskih skupnosti, a Slovenija si po njegovem ne more privoščiti nadaljnjega zadrževanja sredstev EU in zato želi čim prejšnji dogovor s komisijo. Povedal je tudi, da se ugled Slovenije se zaradi vinjet v komisiji poslabšuje in da je prejšnja vlada podcenila politične razsežnosti svoje odločitve ter orodja, ki jih lahko uporabi Bruselj.

Vlačič se je vprašal tudi, katera pavšalna cena je sploh pravična. Po njegovem prepričanju je pavšalna cena v osnovi diskriminatorna, najbolj pa je problematična tista, ki je povrh vsega še visoka. Pri pavšalu se namreč ugodnejša pogosta uporaba cest prenese na breme redkega uporabnika.

V razpravi ostalih poslancev so predstavniki SDS opozarjali na prednosti vinjet in na to, da Slovenija preprosto ne bi smela prehitro poklekniti pred komisijo, predstavniki koalicijskih strank pa so poudarjali, da so bile vinjete predvolilno darilo in finančno nevzdržna rešitev ter da bi morali sedaj vso energijo vložiti v oblikovanje novega sistema cestninjenja, ki bo zagotavljal ustrezno financiranje za izgradnjo in vzdrževanje cestne infrastrukture.

Moramo zagotoviti le, da je sistem cestnin vzdržen, je poudaril Vlačič, a napovedal, da bo akcijski načrt za uvedbo elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku, ki naj bi nasledil vinjete in naj bi ga po načrtih prejšnje vlade za tovorna vozila uvedli že septembra letos, vlada spremenila, saj se odpirajo številna tehnološka in pravna vprašanja, obenem pa je časovnica nerealna.

Glede odstranitve cestninskih postaj pa je minister povedal, da do uvedbe elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku potrebujemo postaje za cestninjenje tovornih vozil. Poleg tega gre za poseg v konstrukcijo avtocest in za precejšen finančni poseg, zato je to smiselno narediti šele po uvedbi elektronskega cestninjenja.