Revija Reporter
Slovenija

Tonin: Slovenija nujno potrebuje transportno letalo

STA

16. apr. 2020 6:00 Osveženo: 11:01 / 16. 4. 2020

Deli na:

Vojaško transportno letalo L-410 Turbolet.

STA

Kriza zaradi novega koronavirusa je pokazala, da Slovenija nujno potrebuje transportno letalo, je izpostavil obrambni minister Matej Tonin po včerajšnjem videokonferenčnem zasedanju obrambnih ministrov zveze Nato. Izkazalo se je namreč, da se v teh težkih časih lahko zanesemo predvsem nase, je pojasnil.

Zavezništvo pripravlja pandemični načrt za okrepitev logističnih, transportnih in zdravstvenih zmogljivosti, za katere se je v tej krizi izkazalo, da so ključne, je poudaril Tonin.

V primeru Slovenije se je izkazalo, da nujno potrebuje transportno letalo. Sedanje letalo turbolet iz leta 1988 se je v tej krizi sicer "silovito" izkazalo, a vendar je za naše potrebe premajhen in ima prekratek dolet za resne operacije, evakuacijske lete in podobno, je pojasnil.

Na ministrstvu so že sprožili postopke za pridobitev novega letala. Zaprosili so za vojaški nasvet in oblikovali delovno skupino, ki bo preučila, katera možnost bi bila za Slovenija najbolj racionalna - nabava novega transportnega letala, donacijska pogodba ali kaj tretjega.

Tonin izpostavlja, da se na tej točki ne želi omejevati na noben poseben tip letala in da želi najprej zbrati na papir vse možnosti, ki jih Slovenija ima. Poudarja, da želijo nabavo opraviti po načelu država državi.

Transportnega letala sicer ni mogoče nabaviti z danes na jutri, opozarja minister. Najprej mora vlada sploh sprejeti odločitev, nato pa je običajen rok za dobavo letala tudi tri leta.

Obrambni ministri Nata so sicer včeraj razpravljali o tem, kako še okrepiti in pospešiti pomoč zaveznicam v boju s koronavirusom. Doslej so v okviru Nata že dostavili na stotine ton medicinske opreme.

Za usklajevalno in logistično pomoč pri dostavi medicinske opreme z zračnim transportom v okviru Natovega centra za usklajevanje pomoči ob nesrečah je zaprosila tudi Slovenija.

Minister je včeraj pojasnil, da gre za prevoz zaščitne opreme iz Kitajske v Slovenijo in za pomoč pri morebitni evakuaciji okuženih pripadnikov z misij, kjer sodeluje Slovenija.

Blagovne rezerve so podpisale posebno pogodbo s podjetjem Hisense, ki je lastnik Gorenja, po kateri se bo v njihovih prostorih vzpostavilo logistični center za Slovenijo. Tam se bo zbirala oprema in prevažala v Slovenijo. Ko se bo tam zbralo dovolj opreme, bo smiselno ponjo poslati letalo, je ponazoril minister.

Tonin pri tem izpostavlja, da je dostop do Natovih mehanizmov v krizi težak in da so dragi. Za veliko transportno letalo, ki lahko pelje 100 ton, bi bilo treba za pot do Kitajske in nazaj plačati 1,2 milijona evrov, kar je velik znesek, je ponazoril izziv.

Minister je sicer še povedal, da je Slovenija v pomoč Italiji ponudila tudi medicinsko ekipo. Odzvalo se je od deset do 15 slovenskih zdravnikov, podrobnosti pa se sedaj usklajujejo na ravni civilnih zaščit ter urejajo se tehnične in logistične podrobnosti.

"Pandemija bo prinesla ekonomsko krizo, po vsaki ekonomski krizi se pa možnost za konflikte v svetu poveča in zavezništvo bo moralo biti pripravljeno," je še izpostavil slovenski minister.

Na dolgoročne posledice zdravstvene krize za družbe in ves svet je po zasedanju opozoril tudi generalni sekretar zavezništva Jens Stoltenberg. "Geopolitični učinki pandemije so lahko bistveni," je poudaril.

Ministri so po Stoltenbergovih besedah poglobljeno razpravljali o tem, kako se pripraviti na dolgoročne učinke pandemije, in se dogovorili o nizu priporočil za okrepitev odpornosti, na primer z nadgradnjo zahtev za civilno pripravljenost in tesnejšim sodelovanjem z mednarodnimi partnerji.

Za končne sklepe je še prezgodaj, a jasno je, da je treba okrepiti odpornost družb, se bolje pripraviti na pandemije v prihodnje in zavarovati ključne industrije, je opozoril Stoltenberg.