Revija Reporter
Slovenija

Razkrito: Golobovi za referendumsko kampanjo zapravili skoraj 200.000 evrov, ostale stranke daleč zadaj

STA
1 685

5. maj. 2023 14:03 Osveženo: 14:06 / 05. 5. 2023

Deli na:

Premier Robert Golob je popoldne oddal svoj glas.

STA

V kampanjo pred lanskimi referendumi o RTVS, organiziranosti vlade in dolgotrajni oskrbi so organizatorji vložili različno visoke zneske. Daleč največ sredstev so za financiranje kampanje namenili v Gibanju Svoboda, med nevladniki pa jih največ zbral Inštitut 8. marec. Drugi so v kampanjo vstopili s skromnejšimi sredstvi.

V kampanjo pred referendumi o novelah zakona o Radioteleviziji Slovenija (RTVS), zakona o vladi in zakona o dolgotrajni oskrbi, ki so potekali novembra lani, se je skupaj vključilo 27 organizatorjev kampanje. Med njimi je bilo sedem političnih strank, 12 pravnih oseb in osem posameznikov. Deset jih je sodelovalo v kampanji za vse tri referendume, večina pa se je vključila le v kampanjo o zakonu o RTVS.



Vsi organizatorji so morali odpreti posebne transakcijske račune ter Agenciji RS za javnopravne evidence in storitve (Ajpes) predložiti poročila o financiranju kampanje. Iz njih je razvidno, da so v kampanjo vložili različne zneske, od nekaj deset do skoraj 200.000 evrov.

Tak znesek so za vse tri referendume skupaj porabili v največji vladni stranki, Gibanju Svoboda, ki je kampanjo najbolj izdatno financirala. Druge parlamentarne stranke so v kampanjo vložile skromnejša sredstva, največ v SD, kjer so za vse tri referendume porabili dobrih 27.000 evrov. V kampanjo pred vsemi referendumu sta vstopili tudi parlamentarni stranki SDS, ki jo je financirala s slabimi 22.000 evri, ter Levica, v kateri so vložili skoraj 20.000 evrov.

Parlamentarne stranke so sredstva na posebne transakcijske račune večinoma prenesle s svojih rednih računov, le v SD so del sredstev dobili s prispevki.

V parlamentarni NSi pa se v kampanjo pred referendumi niso vključili. Sprva so sicer nameravali sodelovati v kampanji pred referendumom o dolgotrajni oskrbi, a so vlogo za prijavo organizatorja oddali prepozno.

V kampanjo pred referendumi so se vključile tudi nekatere zunajparlamentarne stranke in pravne osebe, ki pa so vanjo večinoma vložile skromnejše zneske, nekatere le za stroške odprtja posebnega transakcijskega računa, ki so ga morali odpreti vsi organizatorji.

Med nevladnimi organizaciji so se v kampanjo o zakonu o RTVS aktivno vključili v Inštitutu 8. marec, kjer so zanjo porabili dobrih 42.000 evrov, veliko večino so jih zbrali s prispevki.

V kampanji pred referendumom o RTVS so sodelovali tudi nekateri posamezniki. Med njimi je bil denimo tudi predsednik programskega sveta RTVS Peter Gregorčič, ki sicer s kampanjo tako rekoč ni imel stroškov. Vključitev v kampanjo je kot fizična oseba napovedal tudi tedanji generalni direktor RTVS, danes vršilec dolžnosti Andrej Grah Whatmough, pri čemer pa so na ministrstvih za pravosodje in za javno upravo ocenili, da bi pri tem nastale okoliščine nasprotja interesov.

STA objavlja tabelo z zneski, ki so jih za financiranje kampanje porabili nekateri organizatorji, za vsak referendum posebej.

organizator        RTVS     vlada     oskrba     skupaj
-----------------------------------------------------------
Gibanje Svoboda   68.170    62.051    62.052    192.273
SDS                7.274     7.249     7.249     21.772
SD                10.574     9.810     6.670     27.054
Levica             6.865     6.520     6.530     19.915
Inštitut 8. marec 42.065        //        //     42.065
*koalicija NVO     2.864        //        //      2.864

Vir: Ajpes

* V koalicijo so bile združene nevladne organizacije Društvo novinarjev Slovenije, Mirovni inštitut, Pravni center za varstvo človekovih pravic in okolja ter Zavod za kulturo raznolikosti Open. Vsaka od njih je odprla svoj volilni račun in oddala svoje poročilo, v tabeli prikazan znesek pa je skupni.