Revija Reporter
Slovenija

Na soočenju pred referedumom so se udarili: Primc vladi očital, da o drugem tiru krade in laže!

Reporter, STA

22. sep. 2017 6:00 Osveženo: 7:02 / 22. 9. 2017

Deli na:

Zadnje soočenje organizatorjev referendumske kampanje na TV Slovenija je zaznamovalo več izmenjav ostrih besed med nasprotniki in podporniki zakona o drugem tiru, katerega usodo bodo v nedeljo zapečatili volivci.

Nasprotniki zakona so vladi očitali, da laže in krade, vodja projekta Jure Leben je zahteval, da očitke podkrepijo z dokazi.

V tokratnem soočenju so nasprotniki in podporniki zakona o drugem tiru med Divačo in Koprom stališča izmenjali v treh skupinah. Pobudnik referenduma in vodja gibanja Davkoplačevalci se ne damo Vili Kovačič ter predstavnik vlade in vodja projekta Jure Leben sta v razpravi sodelovala ves čas.

Kovačič je uvodoma izpostavil nihanja cene projekta, ki so se po njegovih besedah zgodila pod pritiskom javnosti. Tudi o dvojnem tiru se je po njegovih besedah začelo razpravljati šele na njihovo pobudo, je dodal. Kovačič je še izpostavil, da zakon kljub napovedim vlade o gradnji dveh tirov, uzakonja enojni tir.

Leben je pojasnil, da so na ministrstvu ceno projekta optimizirali po tem, ko jim je to naložila koalicija, in sicer predvsem na račun davka na dodano vrednost in tehnične optimizacije. Zdajšnja ocenjena vrednost gradbenih del je 961 milijonov evrov z že razširjenimi servisnimi cevmi, ki bodo omogočale gradnjo tudi drugega tira.

Metod Dragonja iz projektnega podjetja 2TDK je v soočenju izpostavil, da nasprotniki zakona o drugem tiru predlagajo, da se drugi tir v celoti financira iz proračuna, kar je nevzdržno in bi omejilo ostale infrastrukturne projekte v Sloveniji. Andrej Čuš iz društva Najprej Slovenija je dejal, da denar v proračunu je, treba pa je izbrati prioritete.

Damir Josipovič iz Krščansko demokratske stranke - krščanski demokrati in Bojan Cerkovnik iz DRI se nista strinjala glede primernosti trase. Medtem ko je prvi vztrajal, da je trasa zgrešena in je teren neraziskan, je Cerkovnik ponovil, da je bilo preučenih več variant, zdajšnja trasa pa je bila po okoljskih in ekonomskih kriterijih izbrana kot najboljša.

Prvi del soočenja je zaznamovala izmenjava ostrih besed med Lebnom in Alešem Primcem iz Glasu za otroke in družine - za otroke!. Primc je med drugim vladi očital, da je način, na katerega se loteva drugega tira, recept za katastrofo. Lebnu in njegovi ekipi je očital, da krade in laže, na kar je državni sekretar odvrnil, da pričakuje, da bodo nasprotniki zakona takšne trditve podkrepili z dokazi.

Tomaž Vidic iz Darsa je sicer pojasni, da bo šele razpis za gradnjo pokazal, koliko bo projekt dejansko stal, nihanja ocene investicije pa niso nič nenavadnega. Gašpar Gašpar Mišič je dodal, da imamo pravzaprav vse, da z gradnjo začnemo že jutri. Andrej Šiško iz Gibanja Zedinjena Slovenija in Ani Bidar iz Civilne iniciative Resnična resničnost sta menila, da vlada prodaja 25 let star projekt v času, ko gre tehnologija s svetlobno hitrostjo naprej.

V drugem delu soočenja je Boštjan Gorjup iz Gospodarske zbornice Slovenije izpostavil, da je treba upoštevati, kaj nam logistična povezava prinese na dolgi rok, Miho Kordiša iz Levice pa skrbijo delovna mesta v Luki Koper, če se bo projektu drugega tira pridružila tudi Madžarska, ki pa zato zahteva privilegiran dostop do drugega tira in koprskega pristanišča.

Blaž Svetek iz Naprej Slovenija je prepričan, da bo šla Slovenija naprej samo preskokom na hitro omrežje, prvi mož Slovenskih železnic Dušan Mes pa je spomnil na številne naložbe v obstoječe železniško omrežje, a dejal, da bi hitro omrežje stalo 10 milijard evrov.

Vodja Krajevne skupnosti Črni Kal Janko Sever je povedal, da je gradnja nove proge nujna, saj ljudje, ki živijo ob obstoječi trasi neznosno trpijo zaradi hrupa in nevarnosti za požare. Boštjan Tavčar iz Piratske stranke Slovenije je medtem izpostavil pomen transparentnosti. Koprski župan je tudi včeraj dejal, da sam te vlade sicer ne podpira, ampak je vlada pri projektu učinkovita, zato je treba zakon podpreti.

Glede spremembe trase je Leben poudaril, da bi bilo za različico, ki jo je pripravil Jože Duhovnik iz Strokovne skupine JD najprej potrebno pridobiti še vsa mogoča soglasja, kar bi projekt precej zamaknilo. Ljubo Žnidar (SDS) je pojasnil, da so proti takemu načinu vodenja investicije in Lebanu očital, da so vse vladne teze, tudi tista o 9000 delovnih mestih, hipotetične. Andrej Umek (SLS) je izpostavil, da smo spregledali pomembnem dogodek, in sicer da so Avstrijci začeli graditi drugo železnico čez Koroško.

V zadnjem delu soočenja je Igor Zorčič (SMC) spomnil, da je več različnih vlad za projekt porabilo že 50 milijonov evrov, Jan Škoberne (SD) pa se je razjezil, da si že 21 let postavljamo ista vprašanja glede tega projekta.

Marko Bandelli iz Zavezništva socialno - liberalnih demokratov se je zavzel za drugi tir, in sicer z zakonom ali brez, Boris Janez Bregant iz Zveze društev upokojencev Slovenije pa je posvaril pred zamujeno razvojno priložnostjo, če bo zakon padel. Vlado Čuš iz Zelenih Slovenije se medtem zavzema za padec zakona, saj je prepričan, da je projekt sovražen do okolja. Tudi Ivan Bolfek iz ŠUS - Štajerska uporniška skupina je Lebanu očital zavajanje s številom delovnih mest.

Soočenje se je končalo burno, saj je moral Egidij Kozjek iz Stranke enakopravnih dežel zaradi neprimernega vedenja zapustiti referendumsko soočenje, ki se je zato tudi zaključilo nekaj minut prej.