Revija Reporter
Slovenija

Pranje možganov

7. feb. 2010 8:19 Osveženo: 10:01 / 09. 8. 2017

Deli na:

Zveza borcev za vrednote NOB je vse ravnatelje in ravnateljice osnovnih in srednjih šol povabila k sodelovanju na nagradnem kvizu ob 65. obletnici konca druge svetovne vojne in štiriletnega NOB slovenskega naroda. Učenci in dijaki, ki bodo sodelovali v tem kvizu, se bodo potegovali za denarne nagrade. Za vsako vprašanje je možen le en pravilen odgovor, ki jih v zvezi borcev že poznajo. Sporočili so nam tudi, da komisija še ni imenovana, v njej pa bosta tudi učenec in dijak izmed sodelujočih v kvizu.

Zveza borcev za vrednote NOB je vse ravnatelje in ravnateljice osnovnih in srednjih šol povabila k sodelovanju na nagradnem kvizu ob 65. obletnici konca druge svetovne vojne in štiriletnega NOB slovenskega naroda. Učenci in dijaki, ki bodo sodelovali v tem kvizu, se bodo potegovali za denarne nagrade. Za vsako vprašanje je možen le en pravilen odgovor, ki jih v zvezi borcev že poznajo. Sporočili so nam tudi, da komisija še ni imenovana, v njej pa bosta tudi učenec in dijak izmed sodelujočih v kvizu.

Minister za šolstvo Igor Lukšič, znan po izjavi, da so bili tigrovci teroristi, v tej akciji zveze borcev ne vidi ponovne ideologizacije šolstva v Sloveniji:  »Veteranske organizacije imajo v vsaki državi poseben status, saj združujejo ljudi, ki so v ključnih zgodovinskih okoliščinah delovali za državo in svoj narod, in tiste, ki v njihove vrednote in prizadevanja verjamejo. V Sloveniji se Zveza društev generala Maistra, Zveza združenj borcev za vrednote NOB Slovenije in Zveza policijskih veteranskih društev Sever še posebej zanimajo za domovinsko in državljansko vzgojo.  Slovenija je utemeljena na antifašizmu in ne na nacizmu, na svobodoljubju in ne na podjarmljenosti, na nacionalnem ponosu ter na odprtosti v svet in ne na zapečkarstvu. Obletnica zmage nad fašizmom in nacizmom, nad okupatorjem je gotovo priložnost, da se ponovno osvetlijo omenjene vrednote. Ministrstvo za šolstvo in šport je spodbudilo podobno akcijo po šolah ob 20. obletnici prvih strankarskih demokratičnih volitev v Sloveniji.«

Zelo kritična pa je direktorica Študijskega centra za narodno spravo Andreja Valič, ki je tudi predsednica šolske sekcije pri Zvezi zgodovinskih društev Slovenije: »Sodoben pouk zgodovine spodbuja kritično razmišljanje in analizo ter poudarja pomen samostojnega razmišljanja mladih ljudi, od učiteljev pa pričakuje avtonomijo. Test Zveze borcev zahteva od dijakov in učencev le najnižjo stopnjo reprodukcije znanja, izbiro med odgovori a, b in c, v katerih sestavljavec testa ponuja svoja videnja preteklosti. Očitno se je sestavljavec testa »zamrznil v času«, saj se zdi, da ni strokovnjak za sestavljanje preizkusov znanja iz zgodovine, ampak  je očitno, da ni upošteval novejših znanstvenih del o obdobju 1941–1945 na Slovenskem. Priznani slovenski zgodovinarji in druga ugledna imena znanosti, med njimi dr. Peter Vodopivec, dr. Janko Prunk, dr. Janvit Golob, dr. Tine Hribar, so na primer leta 2005 v zborniku s posveta v državnem svetu ugotovili, da se je na Slovenskem med drugo svetovno vojno dogajala okupacija, narodnoosvobodilni boj, partizanstvo, komunistična revolucija, državljanska vojna, institucionalna revolucija, antikomunistični boj, protipartizanstvo, kolaboracija. Dogajanja so bila večplastna in jih nikakor ne moremo razredčiti zgolj na eno dimenzijo, kar se je pripetilo sestavljavcem testa. Obdobje enoumja je v času globalizacije nepreklicno minilo, nekateri pa še vedno spijo zimsko spanje.  Zato so nekatera vprašanja postavljena neveljavno. Zato tudi odgovori ne morejo biti veljavni. Skoraj vsa vprašanja so taka, da napeljujejo k odgovoru, zato tudi izsledki ne bodo imeli nikakršne teže.  Glede na priporočeno, da lahko učenci prosijo za pomoč tudi učitelja ali starša, se mi zdi, da ni namen ugotoviti raven znanja o tej problematiki, ampak je namen vsiljevanje mladim ene interpretacije zgodovine.«