Revija Reporter
Slovenija

Opozicija udarila po Madžarih: "Zakaj vpletati Madžare ali kogarkoli drugega, ko pa lahko drugi tir zgradimo sami"

STA
3 467

13. maj. 2021 7:19 Osveženo: 7:43 / 13. 5. 2021

Deli na:

Fotografija je simbolična.

Bobo

DZ je po prvi obravnavi noveli zakona o drugem tiru, s katerim je želel del opozicije iz projekta izločiti tuj kapital, prižgal rdečo luč. Da je primerna za nadaljnjo obravnavo je menilo 43 poslancev, 44 jih je bilo proti. Ministrstvo za infrastrukturo in koalicijski poslanci so v razpravi izpostavljali vlogo zalednih držav pri razvoju Luke Koper.

Predlog novele zakona je v obravnavo DZ predložila skupina osmih poslancev s prvopodpisanim Matejem T. Vatovcem (Levica). Kot je v uvodu včerajšnje seje spomnil poslanec, je pogajanja z Madžarsko začela vlada Mira Cerarja, nato pa je infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek v vladi Marjana Šarca odločila finančno konstrukcijo zapreti brez sodelovanja zalednih držav.

"3. marca lani je mandat za sestavo nove vlade dobil prijatelj madžarskega predsednika vlade Viktorja Orbana Janez Janša in manj kot mesec po prisegi so se že začeli indici o tem, da se bodo pogajanja z Madžarsko ponovno začela in da je resno ponovno v igri scenarij po katerim bi tuje države vstopale v lastniško strukturo podjetja 2TDK," je izpostavil.

Pobudo o sodelovanju s sosednjo državo je označil za čisto norost in nesmisel. "Vložek 200 milijonov evrov, ki bi ga ta tuja država prinesla, bi seveda 2TDK moral odplačevati v času sklenjene pogodbe, tudi del dobička," je poudaril. Kar je po njegovih besedah ključno pri celotni zgodbi, pa je verjetno najmanj 30.000 kvadratnih metrov kapacitet znotraj državnega prostorskega načrta za pristanišče z možnostjo celo znotraj koncesijskega območja Luke Koper.

Državni sekretar na infrastrukturnem ministrstvu Aleš Mihelič je na drugi strani izpostavil, da zakon o drugem tiru podrobno določa pogoje za sodelovanje družbenikov.

"To sodelovanje predvideno zgolj kot možnost, za uporabo te možnosti pa morajo biti obvezno izpolnjeni zakonsko določeni pogoji. Namen ureditve torej ni široko odpiranje vrat tujim naložbam v drugi tir, temveč se natančno regulirajo pogoji finančnega sodelovanja," je bil jasen.

Če bi se ob strogih pogojih sodelovanja vendarle pojavil zainteresiran vlagatelj, bi bilo po Miheličevem mnenju najmanj negospodarno in neodgovorno takšno priložnost vsaj preveriti z vidika interesa Slovenije, njenih državljanov in javnih financ.

Stališča poslanskih skupin so različna. "Strogi pogoji preprečujejo večinsko lastništvo tujega družbenika tako, da v vsakem primeru večinski lastnik ostaja Slovenija," je izpostavil Bojan Podkrajšek (SDS).

Predlogu novele zakona, ki bi onemogočil sodelovanje zalednih držav pri drugem tiru, so nasprotovali tudi v NSi in SMC. "To sodelovanje je predvideno zgolj kot možnost, za uporabo te možnosti pa morajo biti obvezno izpolnjeni določeni pogoji," je bil jasen Mihael Prevc (NSi). Mojca Žnidarič (SMC) je opozorila, da bi novela Slovenijo prikrajšala za potencialno dolgoročno strateško sodelovanje in ji preprečila ugodnejšo porazdelitev finančnih tveganj.

"V SNS želimo, da bi bila strateško tako pomembna infrastruktura v celoti v slovenskih državnih rokah brez kakršnihkoli tujcev," je poudaril Dušan Šiško (SNS), a ob tem dodal, da je pomembno predvsem, da Slovenija jasno postavi pogoje sodelovanja z drugimi državami. "V primeru, da že imamo tujo državo kot partnerico, so Madžari zaradi geostrateške lege in logističnih povezav, zagotovo dober partner," je dejal.

"Ali bo tovor iz Azije pristal v Trstu, na Reki ali v Kopru, je odvisno od nas. Zato si ni modro zapirati vrat z našimi sosedi, tudi glede morebitnega finančnega sodelovanja v projektu ne, seveda ob naprej znanih pravilih igre," je dejal Ivan Hršak (DeSUS).

Nasprotno pa so menili v drugih opozicijskih strankah. "Sredstva za izgradnjo so zagotovljena," je poudaril Edvard Paulič (LMŠ). Kot je poudaril, bo potrebno finančni vložek Madžarske ne samo vrniti, pač pa ga bomo tudi bistveno preplačali. V celotni koncesijski dobi bi ob tem madžarska soudeležba pri dobičku znašala 270 milijonov evrov," je opozoril.

"Še kako pomembno je, da se znižajo neposredni in posredni stroški financiranja izgradnje in obratovanja drugega tira, kar pa je najpomembnejše, pa je to, da se železniška povezava Divača-Koper ter upravljavsko podjetje 2TDK ohrani v 100-odstotni lasti Slovenije," je dejala Meira Hot (SD).

"Absurdno je, da je SDS leta 2017 goreče nasprotovala sprejemu zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper. Rušila ga je celo na referendumu. Danes sama ta zakon z velikim veseljem izvaja," je poudaril Miha Kordiš (Levica). "Ne moremo se znebiti občutka, da pri celi zgodbi ne gre toliko za posel med Madžarsko in Slovenijo kot za vezano trgovino in lobistične posle med trenutno slovensko in madžarsko vladajočo stranko oziroma z njimi povezanimi podjetji," je dodal.

Tudi v poslanskih skupini nepovezanih poslancev novelo podpirajo. Kot je dejala Janja Sluga, je bilo samo vprašanje časa, kdaj in skozi katera vrata bo vlada Janeza Janše znova spustila Madžarsko v projekt drugi tir.

"Zakaj riniti v nekaj, kar projekt podraži? Zakaj vpletati Madžare ali kogarkoli drugega, ko pa lahko drugi tir zgradimo sami, in ne le to, sami ga lahko zgradimo ceneje. Kot že večkrat omenjeno, je denar za izgradnjo zagotovljen," je sklenila nekdanja infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek (SAB).