Revija Reporter
Slovenija

Funkcija zobatega jermena

Reporter
5 933

28. jul. 2022 18:31 Osveženo: 14:10 / 18. 5. 2023

Deli na:

Komplet zobatega jermena

euavtodeli.si

Kljub današnji izredno napredni tehniki izdelovanja avtomobilov je okvara najrazličnejših delov avtomobilskega vozila še vedno precej pogost pojav.

V drugi polovici 70. letih prejšnjega stoletja je bil ob izdelavi »stoenke«, ki je bila v osnovi pet vratna različica limuzinskega Fiata 128, v naših krajih prvič predstavljen zobati jermen, ki v batnem motorju omogoča sinhronizacijo vrtenja ročične in odmične gredi, pri čemer ta sinhronizacija zagotavlja, da se ventili motorja odpirajo in zapirajo ob pravem času glede na položaj batov. Tako zobati jermen v prvi vrsti služi za usklajen oz. sinhroniziran pogon odmične in glavne oz. ročične gredi, s čimer omogoča delovanje in poganjanje vseh delovnih taktov motorja, med drugim tudi vodne in oljne črpalke. V sklopu sestavnih elementov samega zobatega jermena je kot najpomembnejše potrebno omeniti gumijasto ulito osnovno, natezna vlakna, ki prenašajo natezne obremenitve med delovanjem jermena, in tekalno plast, ki je sestavljena iz zobatih elementov.

Timing belt kit ali komplet zobatega jermena

Zobati jermen se je v zadnjih desetletjih uveljavil predvsem zaradi tišjega delovanja, kar velja za eno izmed njegovih najpomembnejših prednosti. Od slabosti je potrebno opozoriti na manjšo vzdržljivost in potrebo po pogostejši menjavi. Neobravnava in zanemarjanje popravila zobatega jermena lahko rezultira v ogromno in drago škodo na motorju. Da bi se slednjemu izognili je v povezavi z zobatim jermenom prav tako prišlo do izuma t.i »Timing belt kit« oz. kompleta zobatega jermena, pri čemer gre za poseben komplet, ki vsebuje potrošne elemente sistema ventilov, ki so potrebni za zamenjavo zobatega jermena. Komplet zobatega jermena vsebuje sam jermen, jermenice, vzmeti, pritrdilne elemente in druge enote oz. dele, ki so potrebni za namestitev slednjih. Tako kot se med seboj razlikujejo vozila, se glede na dele, ki jih vsebujejo, med seboj prav tako razlikujejo kompleti zobatega jermena, pri čemer je vsebina kompleta odvisna od specifičnega vozila in njegove zasnove ter sistema.

Komplet zobatega jermena slika povzeta iz euavtodeli.si

Menjava zobatega jermena in kompleta

Tako kot sam zobati jermen pa je tudi komplet zobatega jermena izpostavljen poškodbam. Slednje in posledično potrebno po zamenjavi je moč spoznati po določenih znakih, ki nas opozarjajo na poškodbe ali nepravilnosti. Zelo prepoznavna znaka, ki že vzklikata, da je prišlo do poškodbe zobatega jermena in potrebe po novem kompletu so težave pri prižigu motorja in primanjkljaj moči med samo vožnjo avtomobila. Dobra indikatorja, ki nam prav tako sporočata, da je potrebna menjava kompleta sta tudi starost in kilometrina vašega vozila. Določitev kilometrine, pri kateri naj bi prišlo do namestitve novega kompleta zobatega jermena je odvisna od velikosti motorja. Kljub temu mnogi priporočajo menjavo oz. namestitev novega kompleta na vsakih 50.000 do 70.000 kilometrov. Sicer pa je nujno potrebno menjavo izvršiti v primeru, da opazite znake obrabe, manjše razpoke, praske in vdolbine.

Do hitre obrabe zobatega jermena pride ravno zaradi znatnih obremenitev, ki jim je jermen močno podvržen. S tem se guma, iz katere je sestavljena gumijasta osnovna jermena počasi otrdi, kar predstavlja tveganje, da se zobati jermen pretrga, kar pa lahko rezultira v poškodbo ali celo nepopravljivo škodo večih motornih delov. Tako je pravočasna menjava zobatega jermena nujna, če se želimo izogniti dragim ali pa celo dokončnim in nepopravljivim poškodbam. Preden sploh začnete razmišljati o samostojni menjavi zobatega jermena, je potrebno opozoriti, da je menjava zahtevno in težko opravilo. V vsakem primeru je nepriporočljiva v lastni režiji, temveč jo morajo izvesti poklicni avtomehaniki na pooblaščenih servisih. V primeru, da se menjave lotite sami, lahko zaradi pomanjkljivega znanja in izkušenj škodo le še povečate.