Prihodki državnega proračuna so bili januarja za 1,9 odstotka višji kot pred letom, predvsem zaradi manj sredstev iz EU, medtem ko so se odhodki povečali za 18 odstotkov, predvsem zaradi večjih subvencij in investicij. Državni proračun je imel tako januarja 203 milijonov evrov presežka, kar je približno dve petini manj kot januarja lani, ugotavlja fiskalni svet.
Po petih letih interventni ukrepi na saldo državnega proračuna niso več vplivali, je fiskalni svet zapisal v redni mesečni informaciji. S proračunom za leto 2025 namreč niso več predvideni odhodki za blaženje epidemije in draginje, obnova po poplavah iz avgusta 2023 pa bo od letošnjega leta naprej financirana s sredstvi sklada za obnovo.
Fiskalni svet je ob tem vnovič opozoril, da je bil proračun za leto 2025 oblikovan na podlagi previsokih ocen odhodkov za leto 2024. Povečanje primanjkljaja bi bilo zato letos lahko večje, kot je bilo prikazano ob sprejemanju proračunskih dokumentov. Letošnji proračun, ki ga je novembra lani potrdil DZ, za letos predvideva primanjkljaj v višini nekaj manj kot 1,9 milijarde evrov.
Odhodki bi bili lahko letos po oceni fiskalnega sveta za 2,4 milijarde evrov višji kot lani, pri čemer bo več kot polovica tega zneska namenjena za tekočo porabo, kot so plače in socialna nadomestila, ki dolgoročno obremenjuje javne finance. Takšen pristop k proračunskemu načrtovanju lahko vodi do neracionalne porabe in ogrozi vzdržnost državnih financ, je opozoril fiskalni svet.
Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) je imel lani 79 milijonov evrov presežka, predvsem zaradi preoblikovanja dopolnilnega zavarovanja v obvezni prispevek in nadaljnje rasti transferja iz državnega proračuna na 0,6 odstotka BDP, kar je skoraj trikrat več kot pred epidemijo.
Zaradi rekordne 8,8-odstotne uskladitve pokojnin se je moral transfer iz državnega proračuna v Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (ZPIZ) lani povečati skoraj za tretjino na 1,4 milijarde evrov, kar predstavlja 2,2 odstotka BDP. Izdatki za pokojnine so se v zadnjih letih letih povečali za 44 odstotkov in predstavljajo 10 odstotkov BDP.
Občine so imele lani primanjkljaj v višini 236 milijonov evrov, kar je 0,4 odstotka BDP in največ po finančni krizi pred 15 leti. Glavni razlog za povečanje primanjkljaja v primerjavi z letom 2023 je manj denarja iz državnega proračuna za sanacijo naravnih nesreč, je še zapisal fiskalni svet.
Fiskalni svet: proračunski primanjkljaj bi lahko bil letos 1,6 milijarde evrov večji kot lani
6. feb. 2025 11:06 Osveženo: 11:13 / 06. 2. 2025
![](http://cdn.kme.si/public/images-cache/100x100/2025/02/06/6d70cd0f2593358fddb3c0a0224fc8d2/67a48a854f586/6d70cd0f2593358fddb3c0a0224fc8d2.jpeg)
![](http://cdn.kme.si/public/images-cache/768xX/2025/02/06/6d70cd0f2593358fddb3c0a0224fc8d2/67a48a854f586/6d70cd0f2593358fddb3c0a0224fc8d2.jpeg)
Fotografija je simbolična.
Fiskalni svet vnovič opozarja na neracionalno načrtovanje proračunske porabe. Ker je bil proračun za leto 2025 oblikovan na podlagi previsokih ocen odhodkov za leto 2024, bi bil lahko primanjkljaj brez interventnih ukrepov letos kar za 1,6 milijarde evrov večji kot lani, je zapisal. Prvi mesec tega leta je sicer proračun končal s presežkom.
Privoščite si nemoteno branje
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
- preverjen e-naslov
- preverjena tel. številka
- popolni osebni podatki
- prijava na e-novice
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke