sveča Svet24.si

V hudi nesreči pri Jesenicah umrl 25-letni voznik

evropska unija, evropske volitve Svet24.si

Dolgoletni evropski komisar opozarja na nujne ...

1711376183-dsc0361-01-1711376151675 Necenzurirano

Direktorju bolnice so morali podrejeni delati ...

jankovic praznik ljubljane Reporter.si

Poglejte, kdo vse se je prišel poklonit ...

Rhea Bullos Ekipa24.si

'Superge' za 200 evrov? Ne, tudi tako se lahko ...

Jerneja in Marko, Poroka na prvi pogled Njena.si

Je strast med Markom in Jernejo ugasnila?

ekipa ilek stuhec Ekipa24.si

Kaj je narobe? Slovenci bežijo v tujino! Jih doma...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Slovenija

Drago Jančar: Umetnost zmaguje – a ne triumfalno

Deli na:
Drago Jančar: Umetnost zmaguje – a ne triumfalno

Foto: Bobo

»Umetnost je izgubila, če bi stavili vse na upanje, da se bo v mojem junaku Cirilu Kraljeviču zgodil preobrat in bi uspel v karieri. A na koncu umetnost vedno zmaga, tudi če se zgodba razplete, kot se v tem romanu,« je na literarnem večeru v Modrijanovi knjigarni prejšnjo sredo o svojem najnovejšem desetem romanu Maj, november dejal Drago Jančar. Nedavno je prejel francosko nagrado za najboljšo tujo knjigo (prix du meilleur livre étranger), ki jo podeljuje združenje francoskih kritikov in založnikov.

Zmaga umetnosti ni triumfalna. Ko so ga dijaki spraševali, zakaj se na koncu drame Veliki briljantni valček pojavi Chopin in ali je to sploh Chopin, jim je odvrnil: seveda je pravi. »To je to sporočilo: umetnost na koncu zmaguje. Ne triumfalno, ampak s tem, da spregovori o stvareh, o atmosferi, v kateri živimo, načenja vprašanja. Ne more zamenjati političnega, ekonomističnega ali znanstvenega govora, lahko pa govori o ranljivosti posameznika, kako se preživlja, o čem upa, kaj se mu dogaja, o njegovih razočaranjih. Prek posameznika govori o družbi.«

Ciril Kraljevič, glavni junak romana, čeprav ima velik priimek, v svojih odločitvah nima prav nič junaškega, veličastnega. Rad bi živel od igranja violine, a je v svoji negotovosti brez zamisli, kako to doseči, zato se loti sumljivih tranzicijskih poslov. Na vprašanje moderatorke pogovora, ali so mlade generacije danes bolj resignirane, ji je Jančar pritrdil. Njegov junak nima ničesar, za kar bi se oprijel, politika ga ne zanima, prostor, kjer se delijo kosi sveta, denar in blaginja, je zaseden. S svojo umetnostjo se ne more prebiti. »Z vstopom v EU se je zdelo, da stopamo v svet blaginje, normalnega življenje, kjer bo vsakdo od mladih ljudi delal to, kar zna in za kar mu je Gospod dal tisti en talent, o čemer je junaku govoril oče. A to ni mogoče, saj veljajo druge poti za uveljavitev: oportunizem, privilegirani položaji, povezave s starši, lobiji …« Tu se je pisatelj ustavil: »Nisem družbeni mislec, govorim o fantu, ki se mu je to zgodilo.«