Revija Reporter
Slovenija

Cene mesa in mesnih izdelkov naraščajo, tudi do 30 odstotkov

STA

1. apr. 2022 12:26 Osveženo: 12:29 / 01. 4. 2022

Deli na:

Fotografija je simbolična.

Arhiv

Slovenska mesnopredelovalna industrija se zaradi aktualnih globalnih okoliščin ne bo mogla izogniti podražitvam. Če nekateri dvig cen mesa in mesnih izdelkov šele načrtujejo, pa so v nekaterih podjetjih to že storili in jih v zadnjem obdobju dvignili tudi do 30 odstotkov. Razlogi so vse višje cene surovin, energije, transporta in stroškov dela.

Kot je za STA pojasnila Urška Žolnir Jugovar iz Celjskih mesnin, so morali cene za 30 odstotkov dvigniti tako za svinjino kot tudi za goveje meso in mesne izdelke.

"Predvsem cena surovine je zrasla tudi do 80 odstotkov. Ob tem je treba upoštevati dvig cen repromateriala, ki se je podražil od 50 do 100 odstotkov, potem je tu še podražitev transporta in strošek dela. Vse to so dejavniki, ki še kako vplivajo na rast cen mesa, kot tudi drugih izdelkov," je pojasnila Žolnir Jugovarjeva.

Kot je še dodala, že od začetka rasti cen sodelujejo s trgovci in poskušajo cene dvigovati minimalno, saj bi bila v nasprotnem primeru cena mesa na trgovskih policah še znatno višja.

V Perutnini Ptuj pa dvig cen piščančjega in puranjega mesa ter perutninskih izdelkov načrtujejo sredi aprila ter dodajajo, da so pogovori s kupci še v teku.

Kot so pojasnili za STA, cene po lanskih občutnih podražitvah kmetijskih surovin, energentov, materialov in storitev ostajajo na rekordnih ravneh tudi letos. Še več, zaradi razmer v Ukrajini se cene zvišujejo praktično na dnevni ravni, kar bo ob visokih stroških energentov močno obremenilo stroškovno stran njihovega poslovanja tudi v tem letu.

V mariborski tovarni mesnih izdelkov Košaki so prav tako že poskrbeli za nove cene, ki so višje v povprečju za deset do 30 odstotkov. Razloge pojasnjujejo z zaostrenimi razmerami in močnim dvigom cen embalažnih materialov, začimb in ostalih sestavin.

"Močan dvig cen na tržišču s prašiči in govedom pa nas trenutno sili v dodatne podražitve naših izdelkov. Trenutno so najbolj na udaru izdelki, ki vsebujejo večji delež prašičjega mesa, in sveže prašičje meso," za STA pojasnjuje lastnik družbe Marko Žerak in dodaja, da se trudijo blažiti dvige z izkoriščanjem notranjih rezerv, kolikor je to mogoče.

Vpliva na marže trgovcev proizvajalci sicer nimajo, vendar opažamo, da tudi trgovske verige cenovne spremembe le delno prenašajo v prodajne cene in s tem blažijo podražitve, je dodal in opozoril, da je trenutno celotna veriga preskrbe s hrano podvržena razmeram, ki brez takojšnjega ukrepanja lahko pomenijo propad in posledično prenehanje proizvodnje.

Ker so pri svoji proizvodnji v največji meri odvisni od surovin za krmila in energentov, katerih rast se še ni ustavila, zvišanje prodajnih cen napovedujejo tudi v Pivki Delamarisu, kdaj se bo to zgodilo in v kolikšni meri, pa zdaj še težko napovejo.

Predsednik uprave Janez Rebec je za STA povedal, da se skušajo hitro odzvati, a se to v njihovi panogi zgodi vedno z nekaj mesečnim zamikom. Pričakuje, da bi se to moralo zgoditi najpozneje junija, sicer bodo morali proizvodnjo zmanjševati, kar pa je v nasprotju z njihovim poslanstvom, saj proizvajajo kakovostno meso in želijo ohranjati najvišje standarde, zato si želijo nemotene dobave.

V podjetju Meso Kamnik se bodo prav tako morali prilagoditi razmeram na trgu in dvigniti cene. Kot so pojasnili za STA, se napovedi gibljejo od 10 do 25 odstotkov, odvisno od vrste mesa in mesnega izdelka. Dvig cen prihaja na trg s precejšnjim zamikom, saj so s podražitvami začeli šele marca in jih bodo predvidoma zaključili v prvi polovici aprila.

Čeprav se dvig cen vstopnih surovin dogaja že več mesecev, so doslej skupaj s trgovci cene ohranjali nespremenjene in s tem ublažili podražitve za končnega potrošnika. "Tako proizvajalci in predelovalci sedaj cene dvigujemo z zamikom in minimalno glede na rast cen surovin in energentov, trgovci pa svojo cenovno politiko, ki jo določajo sami, prilagajajo z nižjimi maržami in akcijskimi popusti," še dodajajo v podjetju, ki svoje izdelke prodaja pod blagovno znamko Anton iz Kamnika.

Med tistimi, ki so cene že dvignili, so tudi Loške mesnine. Kot je za STA povedal direktor Mitja Vadnjov, so prvič to storili že lani, ko se je meso podražilo za okoli pet odstotkov, mesni izdelki pa še za malenkost več, drugič pa v začetku leta, ko so cene mesa dvignili za okoli deset, cene izdelkov pa za okoli 20 odstotkov.

"Žal glede na dvig vhodnih cen s tem še vedno ne dosegamo pokrivanja lastnih cen, tako da nas vsekakor čaka izredno turbulentno leto," je dejal Vadnjov in dodal, da so ves čas tudi v stiku s trgovci, a je težava v tem, da so dvigi stroškov tako hitri in ekstremni, da težko sproti blažijo podražitve, hkrati pa se zavedajo, da lahko višje cene pripeljejo tudi do zmanjšanega povpraševanja.

V Kmetijski zadrugi Rače, kjer svoje izdelke tržijo v glavnem sami in tako ne sodelujejo z večjimi trgovskimi verigami, po besedah direktorja Ivana Lenarta prav tako načrtujejo spremembe cen, a za zdaj še ni jasno, kakšne bodo te.