Revija Reporter
Magazin

Eksplozivni problem pametnih telefonov: litij-ionske baterije lahko povzročijo požar

Reporter

16. sep. 2018 12:35 Osveženo: 12:40 / 16. 9. 2018

Deli na:

Litij-ionske baterije v pametnih telefonih, tablicah, e-cigaretah in električnih avtomobilih se lahko vnamejo, kar je resen problem predvsem ob recikliranju.

Litij-ionske baterije so vse močnejše, a cena uporabe pametne tehnologije  takim pogonom je visoka. Kobalt, ki ga vsebujejo, se v nečloveških razmerah pridobiva v državah, kot je Kongo, kjer tisoči rudarjev, med njimi tudi otroci, za bedno plačilo tvegajo zdravje in življenje. Poškodovane litij-ionske baterije pa v primeru kratkega stika rade zagorijo. V najboljšem primeru povzročijo ožgan madež na tleh ali mizi, v najslabših pa hude požare in opekline. Leta 2016 je Samsung na trg poslal nov model telefona Galaxy Note 7, katerega baterija se je še posebej rada vnela. Eksplozij telefonov je bilo toliko, da je Samsung prekinil proizvodnjo modela, kupcem pa ponudil vrnitev denarja za kupljene telefone.

Po svetu se zaradi njih vnemajo smetarski avtomobili in centri za recikliranje. V Kaliforniji je v zadnjih dveh letih zagorelo v kar 83 odstotkih centrov za predelavo odpadkov, v 40 odstotkih primerov pa so bile za to krive litij-ionske baterije. Posledice so lahko katastrofalne. V požaru Shoreway Environmental Centru v Silicijevi dolini leta 2016 je baterija, ki je ostala prezrta v kupu drugih odpadkov, zanetila požar, ki je povzročil za 8,5 milijona dolarjev škode.

Metanje odsluženih elektronskih naprav v navadne smeti je nespametno in nevarno, a še vedno se jih veliko ljudi znebi na tak način, namesto da bi jih dostavili v center za recikliranje. Sploh se vse preveč baterij znajde v navadnih smetnjakih, namesto v za to namenjenih zbirnih centrih. Manjše naprave z litij-ionskimi baterijami je v kupih odpadkov še posebej težko zaznati.

Tudi v centrih za recikliranje elektronskih odpadkov, kjer zavržene naprave razstavljajo usposobljeni strokovnjaki, požari niso redki. Postopek demontiranja baterije poškodovanega ipada ob pravilnem pristopu traja kar 40 minut, je nedavno poročal Washington Post – med drugim je treba napravo segreti, da se zmehča lepilo. Delo je počasno, grobega trganja delov iz ipada si delavec ne sme privoščiti, saj se lahko baterija hitro poškoduje in vname.

Ker je litij-ionske baterije iz novejših naprav vedno težje odstraniti, se lahko pripeti, da se jih centrom za recikliranje ne bo več splačalo reciklirati in nastajali bodo kupi odslužene elektronike, ki bodo predstavljali resno nevarnost za okolje. Najlažja rešitev bi bile izmenljive baterije v napravah, a to bi med drugim pomenilo, da bi pametni telefoni postali nekoliko debelejši, brezžične slušalke pa večje. A poskušajte v to prepričati proizvajalce.