Revija Reporter
Svet

Sociolog: Jezne Evropejce je strah pred islamizacijo krščanskega sveta

STA

28. maj. 2017 6:00 Osveženo: 10:03 / 09. 8. 2017

Deli na:

"Naši potomci bodo verjetno doživeli preseljevanje narodov v nepredstavljivem obsegu," meni avstrijski sociolog Paul Zulehner.

Avstrijski sociolog in teolog Paul Zulehner, ki ga strokovna javnost pozna predvsem po mednarodnih raziskavah vernosti in vrednot v Evropi, je prepričan, da Cerkev, ki po njegovem v Evropi postopoma izgublja moč, ne izginja, je pa v nekakšnem prehodu. Ta bo pripeljal do njenega preoblikovanja in nove podobe, je prepričan.

Po mnenju Zulehnerja je upadanje vernosti v Evropi posledica čedalje bolj naraščajočega ateizma, za katerega pa si je Cerkev kriva tudi sama. V srednjem veku se je namreč tesno povezovala z vladarji, ki so skupaj z njo vodili številne bitke, "kar pa Boga pri ljudeh ni utrdilo, pač pa ga spravilo na slab glas".

To je po ugotovitvah Zulehnerja pripeljalo do rojstva evropskega ateizma, ki se razrašča tudi v zadnjih desetletjih. "Človekov pogled na svet je lahko cerkven, verski - ne da bi bil vezan na kako Cerkev -, ateističen, poznamo pa tudi ljudi, ki so skeptični in iščoči hkrati. V Avstriji, na primer, je v zadnjih 40 letih tako število cerkvenih kot tudi vernih ljudi precej upadlo, medtem ko je število ateističnih ter skeptikov naraslo," upadanje števila vernih ponazarja z avstrijskim primerom.

Evropa po besedah Zulehnerja danes živi v t. i. postkonstantinovem času, za katerega je značilno, da je Cerkev izgubila svojo moč oziroma jo tam, kjer jo še ima, postopno izgublja. A slednje po njegovem ne pomeni, da Cerkev izginja, ampak da se spreminja njena tradicionalna socialna podoba oziroma je v nekakšnem prehodu.

Ta prehod bo zmanjšal številnost vernikov, a bo hkrati zvišal njihovo kakovost, je prepričan. Prav tako se bodo v Cerkvi oblikovale manjše skupnosti, za katere bo značilno, da so naddružinske in naddržavne. Oboji bodo znova prispevali k družbeni prepoznavnosti Cerkve. "Tako se že zarisuje nova podoba Cerkve, je dejal. Zulehner pa tudi izpostavlja, da se krščanstvo krči zgolj v Evropi, medtem ko na vseh ostalih celinah sveta doživlja nagel razvoj.

Glede migracij, ki smo jim priča v zadnjih letih, je Zulehner prepričan, da selitveni tokovi v Evropi ne bodo več potekali le z vzhoda na zahod, temveč z juga na sever, kar se že dogaja. Do sredine prihodnjega stoletja bodo prebivalci razvitih dežel po njegovih navedbah predstavljali le še 20 odstotkov celotnega svetovnega prebivalstva.

"Naši potomci bodo verjetno doživeli preseljevanje narodov v nepredstavljivem obsegu. Ta proces se je v bistvu že začel. Že zdaj je na begu 65 milijonov ljudi, od tega 40 milijonov otrok," meni in dodaja, da so številni begunci, ki so leta 2015 prišli v Evropo iz Sirije, Iraka in Afganistana, Evropejce iz idile postavili na realna tla.

Kot ugotavlja, se verujoči razlikujejo in polarizirajo glede vprašanja beguncev, v ljudi se razrašča mešanica skrbi, strahu in jeze. To kažejo reprezentativne raziskave v Avstriji, pa tudi sam Zulehner je izvedel spletno raziskavo, ki je pokazala, da se "jezni" strinjajo z gradnjo ograj in graditvijo Evrope v trdnjavo, strah jih je pred islamizacijo krščanskega sveta.

Zulehner je prepričan, da strah razkraja solidarnost in ovira razvoj sveta v smeri večje pravičnosti in miru, pa tudi razvoj posameznika v zrelega in ljubečega človeka, zato se morajo ljudje po njegovem mnenju osvoboditi strahu oziroma "razstrašiti".

O obeh temah je Zulehner predaval na Teološki fakulteti v Ljubljani ob svojem nedavnem obisku v Sloveniji.