Revija Reporter
Slovenija

Zaslišanje Violete Bulc pred evropskimi poslanci

STA

20. okt. 2014 14:54 Osveženo: 10:00 / 09. 8. 2017

Deli na:

Slovenska kandidatka za evropsko komisarko za promet Violeta Bulc je danes na zaslišanju v Evropskem parlamentu v vrsti različnih poudarkov izpostavila tudi pravice potnikov. "Pravice potnikov so zame zelo pomembna prioriteta. Tudi sama sem potnica," je ponazorila samoumevnost pomena teh pravic.

Bulčeva je dobila zelo pester nabor vprašanj, ki so se nanašala na zelo različne prometne teme, od problema ozkih grl na Donavi do vprašanja podpore malim lokalnim in regionalnim letališčem, ki so ključna vez odročnih delov v Evropi s preostalimi območji ter pomembna za turizem in gospodarski razvoj.

Njen nastop je bil suveren, odgovore je pogosto začinila z zgodbicami iz svojega življenja. V odgovoru na vprašanje o podpori in pomenu lokalnih letališč se je strinjala, da so ta ključna za razvoj lokalnih območij, in zatrdila, da si bo prizadevala za nove poslovne modele za ohranitev malih lokalnih letališč, ter spomnila na primer portoroškega letališča, ki je pomemben za turizem v Sloveniji.

Svoje besede je ponazorila z osebno izkušnjo, ko je letela na otoček Barra v škotskih Hebridih, kjer je ena najnevarnejših pristajalnih stez na svetu in po njenih besedah "eno najbolj vznemirljivih letališč, kar si jih je mogoče predstavljati, saj deluje samo ob oseki".

Borila sem bom za Evropejce in za evropske pravice, borila se bom za pravičnost, za vzajemnost, je zagotovila evropskim poslancem. Večkrat je določno poudarila, da ne bo socialnega dampinga.

Socialne pravice so neverjetna prednost Evrope, ki ima veliko zakonodaje na tem področju, a ne vemo, kako se izvaja, zato želim najprej vedeti, kdo izvaja kaj, da lahko potem ukrepamo glede držav, ki ne izvajajo tega, kar je že bilo dogovorjeno, je poudarila. Večkrat je izpostavila pomen izboljšanja evropske zakonodaje.

Izrazila je presenečenje nad razkorakom med neverjetno rastjo v pomorstvu in visoko stopnjo brezposelnosti, predvsem med mladimi. "To preprosto nima smisla," je dejala in obljubila, da bo preučila razloge za to.

Večkrat je izpostavila tudi dva od ključnih konceptov v evropski politiki: "onesnaževalec plača" ter "uporabi ali izgubi". Pri slednjem gre za pomen strateške in usmerjene porabe evropskih sredstev. Ta koncept je po njenih besedah ključen za zaostritev discipline in okrepitev odgovornosti.

Pomen ciljne uporabe evropskih sredstev je znova ponazorila s slovenskim primerom, češ da je kot slovenska ministrica za kohezijo v kratkem času hitro ugotovila, kako se pomembni projekti preprosto ne izvajajo, s čimer pač ni mogoče zagotoviti zaželene prihodnosti.

V odgovoru na vprašanje o tem, kako se bo borila za okolju prijazna pristanišča, je poudarila, kako jo je navdušila zgodba, kako pristanišča nagradijo ladje z ekološkimi motorji s cenejšimi tarifami, ter zatrdila, da bo spodbujala zelene rešitve, ki že obstajajo.

Veliko vprašanj je bilo v povezavi s četrtim železniškim svežnjem, ki je v postopku sprejemanja in je tarča številnih kritik, na primer glede njegove smiselnosti, saj se niti tretji železniški sveženj ne izvaja. "Ne želim še petega, dajmo se boriti za četrtega," je pozvala.

Dobila je tudi vprašanje o varnostnih ukrepih na letališčih zaradi ebole, na kar je odgovorila, da je proti zapiranju letališč, saj to preprečuje učinkovito ukrepanje, a dodala, da je potrebno evropsko stališče o tem.

Proti koncu je Bulčeva, ki je ves čas odgovarjala v tekoči angleščini, priznala, da je že malce utrujena in da se tudi njena angleščina že malce lomi.

Dobivala je le strokovna vprašanja, povezana s področjem, ki naj bi ga pokrivala. Nobenih vprašanj ni bilo v povezavi z njenimi hobiji, ki so v evropskih medijih pritegnili veliko pozornosti, prav tako nobenih resnih kritik, si je pa prislužila nekaj pohval za konkretne odgovore.

Violeta Bulc je na koncu sicer sama omenila enega od svojih hobijev, hojo po žerjavici: "Veste, da hodim po žerjavici in med zaslišanjem sem se nekajkrat ustrašila, da se bom opekla, ampak se nisem, vsaj upam tako."

Svoj nastop pred poslanci je zaključila z obljubo, da bo v delo vložila svojo energijo in svoj inovatorski duh. "Verjamem, da lahko vsak problem rešimo, če sodelujemo, in skupaj lahko promet vrnemo vrh evropske politične agende," je dejala poslancem.

"Svež pogled na prometni resor"

Komisarska kandidatka za promet Violeta Bulc je v odgovorih na pisni vprašalnik Evropskega parlamenta napovedala, da bo na podlagi preteklih izkušenj v gospodarstvu skušala ponuditi nov pogled na prometni resor. Med drugim je poudarila nujnost inovativnih rešitev, trajnostne rasti prometa in diverzifikacije energetskih virov tudi v prometu.

Prvo vprašanje o splošnih sposobnostih, zavezanosti Evropi in osebni neodvisnosti je vključevalo podvprašanji, katere njene profesionalne izkušnje so še posebej pomembne za komisarski položaj in kaj jo motivira.

Bulčeva je izpostavila, da ima izkušnje tako v velikih kot tudi v malih in srednjih podjetjih, s čimer je pridobila znanje in vodstvene izkušnje, obenem pa se je naučila soočati z zapletenimi gospodarskimi in družbenimi izzivi ter uskladiti različna in pogosto nasprotujoča si stališča. Omenila je tudi, da je oseba, ki stremi k rešitvam, ter da kot nekdanja športnica pozna pomen discipline, vzdržljivosti, prožnosti, pa tudi skupinskega dela in osredotočenosti na cilje.

V odgovoru na vprašanje, kako bo upravljala resor in sodelovala z Evropskim parlamentom, je Bulčeva pojasnila, da bo zavezana nalogam, ki jih ji bo zaupal prihodnji predsednik komisije, in bo pri izpolnjevanju njegovih prednostnih nalog sodelovala z drugimi člani komisarske ekipe in drugimi evropskimi institucijami, pri čemer je izpostavila Evropski parlament.

"Če me bo Evropski parlament potrdil, se bom nalog lotila predano, zavzeto in profesionalno," je zapisala. Ob tem je napovedala, da bo na podlagi preteklih izkušenj skušala ponuditi nov pogled na prometni resor.

Na vprašanje o dokončanju enotnega evropskega območja za promet je Bulčeva napovedala, da bo z ostalo komisarsko ekipo pregledala uresničevanje bele knjige o prometu iz leta 2011, ter ugotovila, kaj je še treba storiti. "Moj cilj je popolnoma integriran sistem," je poudarila.

Po njenem mnenju je nujno odstraniti preostale tehnične in administrativne omejitve in podpirati inovacije. Obljubila je poenostavitev obstoječih pravil in končanje tistega, kar je še treba postoriti. Izpostavila je še nujnost celostnega pristopa v prometu kot mrežni panogi.

V odgovoru na vprašanje o načrtih za izboljšanje kakovosti, dostopnosti, zanesljivosti in intermodalnosti prometnih storitev je Bulčeva izpostavila inovacije kot ključni faktor za učinkovitejši in zanesljivejši prometni sistem. Zavzela se je za privlačnejši in dostopnejši javni prevoz. Napovedala je tudi, da bo s sodelovanjem z ostalimi kolegi v komisiji skušala doseči, da bi pri razvoju satelitskega navigacijskega programa EU Galileo upoštevali tudi potrebe v prometu.

Izrazila je prepričanje, da je treba alternativne možnosti avtomobilu narediti zanimivejše za ljudi, zato je napovedala spodbujanje "nemotoriziranih" oblik potovanja, kot sta hoja in kolesarjenje.

V odgovoru v okviru sklopa vprašanj glede trajnosti prometa pa je Bulčeva poudarila, da je nujno zagotoviti trajnostno rast prometa. Napovedala je, da bo skupaj s podpredsednikom komisije, pristojnim za energetsko unijo, zagotovila, da bo prometna politika sodelovala pri ustvarjanju t. i. zelenega gospodarstva z razvojem trajnostnih mrež.

Zapisala je tudi, da je treba odgovoriti na ključne izzive in omejitve, ki nas čakajo v prihodnosti, kot so omejenost naftnih virov, odvisnost od uvoza energentov in nujnost zmanjšanja izpustov toplogrednih plinov. Obenem bi morali to izkoristiti kot priložnost za razcvet novih in inovativnih evropskih podjetij.

Zavzela se je tudi za spodbujanje ukrepov za povečanje energetske učinkovitosti in diverzifikacijo virov energije tudi na področju prometa. Poudarila je zavezanost t.i. inteligentnim sistemom prevoza (ITS) ter podprla uporabo načel "onesnaževalec plača" in "uporabnik plača" v prometnih politikah.

Rok za oddajo pisnih odgovorov se je iztekel opoldne, nato so v parlamentu odgovore tudi javno objavili. Bulčeva je na pet pisnih vprašanj odgovorila na približno šestih straneh.