Revija Reporter
Slovenija

Škandal: zaradi Mateja Tonina smo ob 10,5 milijona evrov!

Igor Kršinar
32 8.737

4. jan. 2023 6:00 Osveženo: 7:39 / 04. 1. 2023

Deli na:

Marjan Šarec in Matej Tonin ob predaji poslov na obrambnem ministrstvu.

STA

Matej Tonin je obrambno ministrstvo predal Marjanu Šarcu. A zaradi Toninovega podpisa pogodbe o nakupu boxerjev bomo morali plačati 10,5 milijona evrov stroškov, čeprav smo se jim odpovedali.

Čeprav je vlada 15. septembra sprejela sklep o odstopu od pogodbe o nakupu osemkolesnih oklepnikov boxer, bo morala Slovenija za administrativne stroške za program boxer OCCAR za leto 2022 plačati 7,2 milijona evrov razvojnih in tri milijone evrov administrativnih stroškov. Poleg tega bo morala stroške plačati tudi za leto 2023, in sicer 343.713 evrov.

Tako so na poslansko vprašanje Miha Kordiša iz Levice odgovorili iz vlade, na ministrstvu za obrambo pa so novinarki Dela pojasnili, da Slovenija želi čim prej izstopiti iz programa OCCAR, vendar je za to potreben dogovor obeh strani. Dodali so še, da »do vseh teh nepotrebnih stroškov ne bi prišlo, če bi prejšnji minister Matej Tonin sledil pozivu mandatarja (Roberta Goloba) in te pogodbe ne bi podpisal.« Skupno bomo torej plačali deset milijonov in pol evrov za oklepnike, ki jih nikoli ne bomo imeli.

Kot je znano, je Tonin kot obrambni minister podpisal pogodbo o nakupu 45 oklepnikov za skupaj 343,4 milijona evrov z DDV oziroma 281,5 milijona evrov brez DDV v okviru skupnega oborožitvenega programa OCCAR, h kateremu je zaradi tega Slovenija tudi pristopila. Oklepnike boxer izdeluje nemška družba Artec s sedežem v Münchnu, ki sta jo ustanovili nemški družbi Krauss-Maffei Wegmann in Rheinmetall Military Vehicles ter nizozemska Rheinmetall Defence Nederland. Gre za zelo draga vozila, ki pa so povrhu vsega nepopolna.

Avgusta smo pisali o litovskih boxerjih vilkas (volkovih), pri katerih so na testiranju ugotovili, da topovi ne zadenejo tarče, ker so izraelske kupole informacijsko nekompatibilne z nemškimi osnovnimi vozili. Čeprav so za napako vedeli že v času epidemije, se je slovensko obrambno ministrstvo pod Toninovim vodstvom kljub temu odločilo za nakup prav enakih oklepnikov. Po drugi strani pa je imelo možnost izbrati bistveno cenejše poljske rosomake (izdelane po licenci Patrie), ki so se dobro obnesli na misiji v Afganistanu in so tudi kompatibilni z našimi patrijami.

A očitno z dragimi nemškimi vozili nimajo problemov le Litovci. Isti nemški firmi (Krauss-Maffei Wegmann in Rheinmetall Landsysteme, ki sta v tem primeru ustanovili skupno družbo Projekt System Management) izdelujeta tudi nemške oklepnike puma, s katerimi imajo prav tako probleme. Nemški mediji so pred dvema tednoma pisali o novem modelu pume, ki ima prav tako kot boxerji 30-mm top. Na nedavnih vajah se je kar 18 teh novih pum izkazalo za popolnoma neuporabne, dva oklepnika pa sta kot nedelujoča ostala na servisu.

Generalmajor Ruprecht von Butler, poveljnik 10. oborožene divizije, jih je označil za popolno napako, zato je nemška vlada ustavila vse nadaljnje nakupe pum. Nemci sicer svoje boxerje kupujejo v Avstraliji, kjer jih delajo po licenci s starim topom, ker nove nemške verzije boxerja niso ustrezne in imajo podobne probleme kot puma.