Rupel odgovarja Pahorju: Nenavadna svarila in napačna smer
15. avg. 2011 5:51 Osveženo: 10:01 / 09. 8. 2017
Nekdanji in dolgoletni minister za zunanje zadeve Dimitrij Rupel odgovarja na zapis Boruta Pahorja pod naslovom "Svarilo in smer", ki je v petek objavil mariborski dnevnik Večer, katerega lastniške lovke preko Dela, Pivovarne Laško in NLB vodijo direktno v kabinet predsednika vlade.
Nekdanji in dolgoletni minister za zunanje zadeve Dimitrij Rupel odgovarja na zapis Boruta Pahorja pod naslovom "Svarilo in smer", ki je v petek objavil mariborski dnevnik Večer, katerega lastniške lovke preko Dela, Pivovarne Laško in NLB vodijo direktno v kabinet predsednika vlade.
Zapis Dimitrija Rupla objavljamo v celoti:
Poskus razlage članka Boruta Pahorja »Svarilo in smer«, Večer, 12. avgust 2011
1. Pahorjeva ocena, da se Slovenci
»soočamo z odsotnostjo prepotrebne intelektualne presoje sodobnega
prostora in časa«, je deloma točna in popolnoma nenavadna. Za
pomanjkljive (ne odsotne) presoje sodobnega prostora in časa je
odgovorna prav Pahorjeva vlada. Kolikor je bilo intelektualnih presoj v
času te vlade, so bile prisotne proti njeni volji in v tesnem prostoru,
ki ga kljub najboljšim namenom ni obvladovala. Ta vlada je spodbujala
vse mogoče radikalske in revolucionarske nastope (in tem nastopom
primerna prizorišča), katerih skupni imenovalec je bil zaničevanje
intelektualcev, slovenske narodne zgodovine, osamosvojitve in državne
suverenosti Slovenije. Aktualna slovenska oblast je ljudem, ki so se
izpostavljali in odlikovali v času nastajanja edine slovenske države, z
najvišjih mest pripisovala »zaslugarstvo«. Na vodilna mesta obstoječih
raziskovalnih, izobraževalnih in medijskih ustanov je postavljala svoje
ideološke privržence, po drugi strani je zatirala ali vsaj ovirala
nastajanje novih akademskih zmogljivosti (novih univerz, fakultet).
2.
Pahor omenja »vprašanje popačenosti procesa prvotne akumulacije
kapitala in grabeža skupne lastnine«, kot da njegova vlada na tem
področju ne bi imela pristojnosti in kot da se levjega deleža skupne
lastnine ne bi polastili ravno privrženci politične usmeritve, ki jo
uteleša aktualna koalicija. Pahor se pritožuje nad »korpokracijo« in
»podivjano panogo finančne industrije«, kot da podivjanega in
korpokratskega ravnanja v Sloveniji (v NLB, v Pivovarni Laško, v
Preventu, v SCT, v Vegradu, v podjetju Viator-Vektor...) ne bi
spodbujala/omogočala ravno njegova vlada oz. znani jugonostalgični
politični odred, ki doživlja rehabilitacijo od podelitve najvišjega
državnega odlikovanja nekdanjemu šefu Udbe.
3. Pahor je postavil
na glavo slovensko zgodovino. Pravi, da smo se Slovenci zaradi
nesposobnosti, da bi videli »sebe kot suverenega subjekta v mednarodnih
političnih, gospodarskih in drugih odnosih« zatekli k »provincializmu«.
Medtem ko sta bila provincializem in pomanjkanje suverenosti značilna za
jugoslovansko državo, ki jo je vodila predhodnica Pahorjeve stranke
(Slovenija je bila jugoslovanska provinca!), je Slovenija leta 1991
vstopila na svetovno prizorišče, leta 2004 pa v EU in v NATO, v dve
organizaciji, v katerih strateških odločitev ni mogoče sprejeti proti
volji Slovenije. Slovenija je izgubila svoje dostojanstvo prav v času
Pahorjeve vlade. Njeno »vplivnost« simbolično odraža zastopanost
slovenskih diplomatov v evropski zunanji službi.
4. Centralno sporočilo Pahorjevega spisa pa je vsebovano v naslednjih dveh stavkih:
V
teh zapletenih okoliščinah, ki zahtevajo hitre in odločne odzive, bi
bila politična kriza odvečen luksuz, ki si ga ne moremo privoščiti,
čeprav je legitimen sopotnik demokracije. V političnem razredu mora
priti do dogovora, kako na predčasnih volitvah izvoliti novo vlado brez
nekoristne vmesne blokade odločanja.
Najprej se postavlja
vprašanje, kaj je Pahor mislil s »politično krizo«. Kot je očitno vsemu
svetu, politično krizo in luksuz v Sloveniji že imamo, saj nas menda
staneta 10 milijonov evrov na dan. Drugi stavek pa je precejšnja uganka.
Koga je Pahor mislil s »političnim razredom«? Če vemo, da bi za
predčasne volitve zadoščala Pahorjev odstop in ustrezno ravnanje
poslancev njegove stranke - saj je opozicija, predvsem SDS, že obljubila
svoje glasove - potem ni potreben »dogovor« »v političnem razredu«,
ampak kvečjemu notranji monolog Pahorja oz. njegove stranke. Pri tem pa
še vedno ni jasno, kaj pomeni »nekoristna vmesna blokada odločanja«? Za
čigave koristi gre? Kdaj je vmes? In za kakšno blokado odločanja bi
lahko šlo? Ta stavek je nemara namenjen privržencem oz. somišljenikom
Pahorjeve stranke oz. avtorjem scenarija, ki ga javnost ne pozna. Vendar
lahko ugibamo: v »političnem razredu« bi prišlo do »dogovora« o
predčasnih volitvah«, nakar bi prišlo do »vmesne blokade odločanja«, ki
bi datum predčasnih volitev premaknila v neposredno bližino rednih
volitev?
5. Ne glede na težave, ki jih po vsem videzu
pričakuje predsednik vlade, je seveda nedostojno, kar je zapisal nekaj
vrstic za prejšnjima stavkoma: da ne smemo biti »zagledani v politični
boj doma«, pri čemer bi »spregledali odločilen razvoj dogajanj v svetu,
kot se nam (podčrtal D.R.) je primerilo jeseni leta 2008«. Res je od
takrat minilo nekaj let, vendar bi se Pahor moral spomniti, da je leta
2008 Janševa vlada predsedovala Evropski uniji in skrbno spremljala
odločilen razvoj dogajanj v svetu, o katerem bi bilo mogoče temeljito
razpravljati, ko te razprave ne bi bila preprečila Pahorjeva koalicija s
podtaknjeno afero Patria.
6. Pomemben del Pahorjevega prispevka
je njegov zagovor arbitražnega sporazuma s Hrvaško, ki naj bi ga pred
propadom rešila »nevidna roka razuma«. Ne glede na to, kaj si danes
mislimo o tem sporazumu - ki ga je Hrvaška uzakonila skupaj z izjavo, da
Slovenija ne more mejiti na odprto morje - je seveda jasno, da ga ni
rešila nobena nevidna roka, ampak ga je za las rešila propagandna
mašinerija vlade, ki je temeljila na preprosti formuli: ker Pahorjeva
vlada ne bo doživela posledic sporazuma, o njih ni treba povedati vse
resnice; posledice je mogoče predstaviti v rožnati svetlobi, kot velik
dosežek za Slovenijo itn. Da se s tem v zvezi nekaj ne ujema, beremo v
nadaljevanju. Pahor piše: »...rešili (smo) vprašanje, ki je grozilo, da
se bo prevesilo iz političnega v varnostno.« Ta poudarek je nekaj
popolnoma novega, saj doslej nismo vedeli, da je bil arbitražni sporazum
sklenjen v okoliščinah varnostne grožnje. Tekst je mogoče brati, kot da
so nam grozili z vojno!?
7. Naš avtor opore za svoje argumente ni
našel pri sebi, v svoji stranki, v koaliciji, v vladi ali v Sloveniji,
ampak se izgovarja na mednarodno krizo in celo na varnostne grožnje. Teh
izzivov seveda ni mogoče podcenjevati, vendar jih je Pahor izkoristil
za odvračanje pozornosti in odgovornosti. Čeprav je njegov glavni
problem kriza njegove vlade, se zdi, kot da nas hoče prepričati, naj
mimo nje pogledamo k višjim težavam in svetlejšim perspektivam, po
možnosti celo ob nadaljevanju te vlade. Takšna smer razmišljanja pa ni
le zgrešena, ampak tudi precej neprepričljiva.
dr. Dimitrij Rupel
Privoščite si nemoteno branje
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
- preverjen e-naslov
- preverjena tel. številka
- popolni osebni podatki
- prijava na e-novice
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke