Ponudba Janše Pahorju
9. jun. 2011 11:09 Osveženo: 10:01 / 09. 8. 2017
Odločitev SD za predčasne volitve bi bila državotvorna poteza. Če Socialni demokrati to naredijo in omogočijo Sloveniji, da ponovno zadiha in stopi na pot razvoja, smo v naslednjem mandatu pripravljeni z njimi sodelovati. Bodisi koalicijsko, bodisi v okviru partnerstva za razvoj, saj bi se s takšno njihovo odločitvijo na nek način vzpostavil vsaj del normalnega političnega prostora, pravi Janez Janša.
Odločitev SD za predčasne volitve bi bila državotvorna poteza. Če Socialni demokrati to naredijo in omogočijo Sloveniji, da ponovno zadiha in stopi na pot razvoja, smo v naslednjem mandatu pripravljeni z njimi sodelovati. Bodisi koalicijsko, bodisi v okviru partnerstva za razvoj, saj bi se s takšno njihovo odločitvijo na nek način vzpostavil vsaj del normalnega političnega prostora, pravi Janez Janša.
Po Janševih besedah bi bila odločitev SD za predčasne volitve v tem trenutku "verjetno najbolj državotvorna poteza, kar jih je ta stranka naredila v zadnjih dvajsetih letih". SDS je s stranko SD v prihodnjem mandatu pripravljena kakorkoli sodelovati, saj bi se z odločitvijo za predčasne volitve "na nek način vzpostavil vsaj del normalnega političnega prostora".
"V kolikor bo to drselo še eno leto v kaos, potem pa, se mi zdi, bo tudi ta levi tranzicijski prostor potreboval še naslednje mandate, da se sploh normalno strukturira," je v oddaji na Info TV dejal prvak največje opozicijske stranke Janša.
Njegove besede so odmevale že danes na mandatno-volilni komisiji DZ. Vodja poslanske skupine SD Dušan Kumer je tako člane komisije iz vrst SDS, ki so vladi in koaliciji očitali slabo upravljanje države, spraševal, kako da jih Janša vabi v naslednjo koalicijo, če "so tako nesposobni". Ivan Gril iz SDS mu je odgovoril, da ni bilo nobenih bianco ponudb o sodelovanju in je bila taka ponudba dana že leta 2004.
Po besedah Andreja Vizjaka (SDS) pa Janševe besede pomenijo, da je SDS pripravljena sodelovati z SD, če bo ta sedaj zmogla državotvorno dejanje predčasnih volitev in bo spremenila dosedanja ravnanja.
V razpravi se je odzval tudi vodja poslancev Zares Franco Juri. Takšna sporočila Jurija spominjajo "na film Nespodobno povabilo". Kot je dejal, sta s poslanskim kolegom Francijem Kekom "v veliki zadregi, ker se tukaj odvija ljubezenska zgodba, ki se je začela zelo slabo, posredovana sporočila SDS potencialni novi partnerki v veliki koaliciji, pa niso prav spodbudna".
Objavljamo magnetogram oddaje Vroči stol, v kateri je bil gost tudi predsednik SDS Janez Janša, govora pa je bilo o aktualno-političnih razmerah v državi.
INFO TV, 08.06.2011, VROČI STOL, 20.00
Pozdravljeni v oddaji Vroči stol z Vladimirjem Voduškom.
VLADIMIR VODUŠEK: Spoštovani gledalke,
spoštovani gledalci dober večer. V nocojšnji oddaji Vroči stol gostimo ključne
ljudi Demosove vlade, ki je v 90. letih v zgolj dveh letih reformirala
politični sistem, osamosvojila državo, zmagala v osamosvojitveni vojni in
zagotovila mednarodno priznanje, vendar ni uspela reform izpeljati do konca.
Zdi se, da so tudi aktualne razprave, ki zadevajo interpretacije bližnje zgodovine,
posledica teh nerazčiščenih pojmov ob razpadu komunističnega sistema in prehoda
v demokracijo. Ali obstajajo paralele med razpadom Demosove koalicije in
sedanjo vladno krizo, bomo nocoj vprašali takratnega obrambnega ministra Janeza
Janšo, Igorja Bavčarja, takratnega notranjega ministra, gospoda Dimitrija
Rupla, zunanjega ministra, čakamo pa tudi gospoda Lojzeta Peterleta, takratnega
predsednika vlade. Pa mogoče, glede na aktualnost dogodkov, stranka Zares je
danes dala 14 dni časa vladajoči SD ali pristane na rekonstrukcijo vlade ali pa
Zares zapusti koalicijo. Borut Pahor bi potem imel 32 poslanskih glasov.
Odločitev Zaresa je bila dokončna, prav tako je istočasno zasedal tudi vrh
LDS-a in po besedah predsednice Katarine Kresal se zavzema za novo
levosredinsko vlado. Zdaj, gospod Janša, kakšna je, pravzaprav kakšen je bolj
verjeten scenarij po vaši oceni?
JANEZ JANŠA: Ja gospod Pahor ima zdaj dve možnosti,
bodisi, da v tej situaciji izbere kot prvi interes svojo stranko, v tem primeru
bo znotraj svoje poslanske skupine zbral tam slabo polovico glasov, ki bodo
podprli predlog za predčasne volitve. Na teh predčasnih volitvah verjetno ne
morejo računat na zmago, lahko pa računa na, recimo temu drugi najboljši
rezultat v zgodovini SD-ja, zato ker na prostoru leve tranzicijske poloble pač
nima konkurence in tudi ostane v naslednjem mandatu glavni izzivalec za naprej.
Druga možnost je, da pač popusti tem pritiskom, odstopi, ne gre toliko za
gospoda Pahorja kot za samo stranko SD-ja, omogoči preživetje tem lobijem in
omrežjem, ki so v ozadju sedanjega vladnega KGB trojčka, predvsem pa v ozadju
LDS-a in Zaresa in na ta način pač on, oziroma stranka SD žrtvuje svoj
relativno dober rezultat na predčasnih volitvah za neko megleno možnost, da v
enem letu do rednih volitev iz ostankov LDS-a, Zaresa, DeSUS-a in ostalih malih
satelitov tranzicijske levice nastane nek prvi tekmec s Slovensko demokratsko
stranko, kar bo SD postavljal nazaj na njihovo zgodovinsko mesto 10 do 11
odstotkov, kjer so bili vse do leta 2008. Torej ta dilema bi bila preprosta in
neka normalna stranka, oziroma v nekem normalnem političnem prostoru bi stranka
kot je zdaj SD, zagotovo šla na predčasne volitve, kjer bi lahko računali na
boljši rezultat kot šele čez eno leto, ker ima na svojem polu pač tako
oslabljeno konkurenco, vendar pa mi nimamo normalnega političnega prostora. SD
bo tokrat, težko je naprej obsojat, ampak mislim, da se bo na tej točki kaj bo
od teh dveh variant izbral gospod Pahor in njegova stranka stehtalo ali so
Socialni demokrati stranka sui generis, stranka s svojo lastno identiteto, ali
pa so zgolj eden od konglomeratov te tranzicijske levice, ki se ne upravlja
sam, ampak ga upravljajo ta omrežja, forumi, lobiji, kapital in vse ostalo kar
je tam v zaledju ali pa v podzemlju.
VODUŠEK: Zdaj, gospod Bavčar, kar bo po
vašem, kakšno opcijo si bo po vašem izbral predsednik vlade Borut Pahor, po
vaši oceni, glede na te dileme, ki so pred njim? Očitno vsaj ta ultimat Zaresa
gre očitno v smeri njegovega, da se ga prisili v odstop, oziroma, da ga stranka
SD sama prisili v odstop.
IGOR BAVČAR: Ne vem kaj si bo izbral Borut Pahor, težko sodim o njegovem
ravnanju v prihodnje, glede na to, da njegove javne izjave, nastopi v času
neposredno po porazu v nedeljo na vseh treh referendumih, ne kažejo prav
veliko, bom rekel, možnosti za to, da bi ocenjeval to situacijo dovolj resno.
Zdi se mi, da je ta dva, tri dni porabil za to, da je pravzaprav razlagal kako
ni nobenega razloga za kakšno posebno politično krizo, rekonstrukcijo, odstope,
ampak je imel občutek, da lahko pride s to isto kombinacijo v neko novo obdobje
tja do rednih volitev. Mislim tudi, da je v tem trenutku evidentno, da ravnanje
obeh koalicijskih stran pravzaprav govorita o tem, da želita iz Pahorja
narediti edinega krivca za to kar se je s to vlado zgodilo. Mislim, da je tak
vtis po teh ultimatih kot jih danes slišimo, delno že uspelo, bom rekel, na nek
način predstaviti v javnosti. Mislim, da je temu krivec tudi Borut Pahor s to
svojo, s tem svojim zatiskanjem oči pred pravimi problemi. Prepričan sem tudi,
da nobena rešitev, ki bo pravzaprav slonela na tem, da je edini krivec Borut
Pahor in da je vse kar je treba narediti za to, da bo v Sloveniji boljše
zamenjati Boruta Pahorja, ne bo prava. Za resne spremembe, ki jih Slovenija
potrebuje so potrebne vitalne politične spremembe in tako kot je, bom rekel
leta 1990 bilo potrebno narediti radikalen rez s politiko, ki je do takrat
vladala, da se je lahko zadeva začela reševati, tako je tudi mojem mnenju
danes, če že govorimo o paralelah s katerimi ste začel to oddajo in seveda
soglašam tudi s tem delom politične ocene, da bi v resnici za SD bile najboljše
predčasne volitve, za Pahorja osebno pa sploh, ker če ne bo šel zdaj na volitve
te stranke več ne bo vodil na nobenih volitvah, tako da mislim, da je tudi ta
ocena, da ima SD prednost pred obema drugima strankama na sedanjih volitvah
točna in bomo videli kaj si bo Borut Pahor zbral v prihodnjih 14 dneh.
VODUŠEK: Gospod Peterle, zdi se, da obstajajo neke paralele med razpadom
Demosove koalicije in sedanjo vladno krizo. Nezmožnost reform na gospodarskem
področju je pripeljala takrat koalicijo Demos so razpada, nesposobnost sedanje
leve koalicije, da bi izvedla pokojninsko in nekatere druge reforme pa kaže, da
je pravzaprav pred, čeprav z 20-letno razliko, pred usodnimi odločitvami.
LOJZE PETERLE: Jaz vidim veliko razliko med takratno in to vlado. Demosova
vlada je opravila tisto kar je obljubila, je izvedla projekt s katerim je šla
na volitve, oziroma s katerimi je šel Demos na volitve. Res ni bila sposobna
potem opraviti nadaljnjih reform, ker za to ni bilo soglasja, ampak v bistvu je
svoj posel opravila. Jaz včasih rečem, da je ta vlada odšla zato, ker je bila
preveč uspešna, medtem ko ta vlada v teh letih nima praktično kaj pokazati. Če
to gledaš malo z bruseljske perspektive bi rekel, da živimo v narobe svetu. Te
reakcije, če jih gledaš malo iz oddaljenosti je težko razumeti. Kolegi, s
katerimi sem še danes govoril se sprašujejo kaj je zdaj s Slovenijo, kako da
zdaj po toliko letos uspešnega uveljavljanja tudi v mednarodnem prostoru,
skupaj z uspešnim predsedovanjem Evropski zvezi, enkrat nismo sposobni nobene
resne reforme. Prvič se zdaj resna vprašanja postavljajo, pa tudi že nekakšno
priporočilo kako naj bi morali poslovati. Torej mislim, da se začenja neka
druga pot Slovenije, ki si je nisem želel. Mislim, da dogajanje kot smo mu
priča s slabim vladanjem na čelu, za kar je cela opcija odgovorna, ne krepi
mednarodnega ugleda Slovenije. Pred 20 smo imeli projekt, smo imeli naboj, smo imeli
korajžo, smo imeli tudi jasno strategijo. Jaz sem vodil vlado šestih strank in
27 ministric in ministrov, pa smo delali bolj enotno kot katerakoli vlada
kasneje, bi si upal trditi. Skratka so določene paralele, ampak, pa še to bi
rekel, ta vlada je razpadla, oziroma so bile na nek način tudi predčasne
volitve. Problem je, da vlada, ki ni nič pokazala ne more razpasti. Zaenkrat
izgleda, da ne bo tako, da namesto, da bi se ukvarjali s tem kar je dobro za
vse nas, se ta vlada že dolgo časa ukvarja resnično samo sama s seboj.
VODUŠEK: Gospod Dimitrij Rupel, zdaj včeraj je predsednik pač dal opcije, da
rekonstrukcija vlade in kot druga možnost pač predčasne volitve, potem gospod
Jankovič se je oglasil in je rekel, da je on za predčasne volitve. Danes kot smo
videli, v bistvu Zares daje pravzaprav ultimat SD-ju, da se do 24. odloči,
oziroma do 25., do osamosvojitve tako rekoč kaj bo, za kakšno alternativo se bo
odločil ali da Zares izstopi iz vlade in pač potem nastane neka manjšinska
vlada z 32 glasovi, SD pa zahteva novo levosredinsko vlado. Kaj pravite na to
aktualno situacijo danes, ki je pravzaprav nastala danes zvečer, oziroma po teh
referendumih?
DIMITRIJ RUPEL: Torej, ta situacija je nadaljevanje tiste prejšnje, ki traja od
leta 2008. Ta vlada je različna kot je bilo pravkar tudi povedano, od naše
vlade, tiste prve vlade, pa tudi od praktično vseh drugih vlad, po tem, da je
ekskluzivistična, da je izključevalna in zdaj vztrajati pri tem izključevanju,
oziroma vztrajati pri vladi tako imenovane leve sredine, pri čemer moram
povedati, da levica pri nas pomeni nekaj drugega kot kjerkoli drugje po svetu,
je nadaljevanje tega izključevanja. Jaz ne vem, če je danes sploh mogoče še
govoriti o takšnih modelih vladanja, kot smo jih uvedli denimo leta 1990, ampak
spomnite, da so to bile vse vlade, tudi Drnovškove, da ne govorimo o naši,
tisti Peterletovi vladi, so bile vlade kohabitacije, sodelovanje, vlade
medsebojne strpnosti in povezovanja in zaradi tega se mi zdi, da je bila tudi
Slovenija nekoliko bolj uspešna. Od leta 2008 se pa striktno pazi, da ne bi
slučajno prišel v bližino kakršnegakoli instrumenta oblasti nekdo, ki ni
povezan z eno od strank v koaliciji. Jaz moram reči, na zunanjem ministrstvu,
mislim, da to velja za vse moje kolege, sem vedno iskal sodelavce med tistimi
za katere sem smatral, da so sposobni, ne glede na to katere farbe so bili. Pa
še to bi rad rekel. Zdajle smo se precej orientirali, oziroma koncentrirali na
Pahorja. OK. Ampak ne smemo pozabiti, da v ozadju enega velikega dela slovenske
politike je predsednik republike. Ko gre za zunanjo politiko in zunanja
politika je naredilo eno največjih škod, kar jih je bilo sploh narejenih v
tejle 20 letni zgodovini, govorim o arbitražnem sporazumu, govorim o tehle
mahinacijah v zvezi s SOPS-om in tako naprej. To zunanjo politiko vodi
predsednik republike. Predsednik republike je bil tisti, mislim, da smo včeraj
to tudi brali v sporočilih naše stranke, predsednik republike je tisti, ki je
podpiral ta ekskluzivni trojček, oziroma to ekskluzivno politiko, ki je
pripeljala v to katastrofo. Ta katastrofa je rezultat neke popolnoma, bi rekel,
politike skregane z moderno družbo, moderno politiko, moderno demokracijo in
jaz sem pravzaprav ne čudim, da so rezultati takšni kakršni so.
VODUŠEK: Gospod Janša se je javil za repliko, ampak recimo če zdaj pač, če
citiram scenarij gospoda Jankoviča, da naj premier zbere predstavnike
parlamentarnih strank in jim predlaga, da podprejo pokojninsko reformo in
spremembo zakona, ki bi omogočil predčasne volitve. Je tudi v tej smeri možen
scenarij, oziroma zdaj nekateri so namigovali, da naj bi gospod Jankovič
prevzel vlado.
JANŠA: Ja zdaj to je, gospod Jankovič očitno ni niti prebral zakona o
spremembah pokojninskega sistema, ki je padel na referendumu, niti vladnih izračunov
kaj ta zakon prinese. Ta zakon bi letos prinesel 30 milijonov evrov več v
pokojninsko blagajno, slovenska vlada pa iz proračuna vsak mesec vzame zdaj že
250 milijonov evrov, ki jih ni, se pravi se zadolži. To je na letni ravni
skoraj 3 milijarde letos.
BAVČAR: V glavnem za plače in …
JANŠA: Za porabo. Če bi mi gradili tukaj
vsaj infrastrukturo ali pa če bi ustvarjali pogoje za novo delovno mesto, potem
bi to lahko vračalo, tako pa ne ustvarimo nobene podlage. Torej pokojninska
reforma ni čudežna formula rešitve za to situacijo. To je ena izmed reform, ki
jih bo morala Slovenija v prihodnosti narediti, ni pa prva protikrizna reforma,
ker ima za letos in za naslednje leto zanemarljive javno finančne pozitivne
učinke. Hotel sem reči tole, nisem se javil za repliko, ampak za, mislim želim
povedati eno zelo pomembno stvar, oziroma stvar, ki se mi zdi ključna ta
trenutek. Ti dve alternativi, ki sta tako imenovana radikalna rekonstrukcija
vlade z novim predsednikom vlade in novo ekipo znotraj iste vladne koalicije …
VODUŠEK: To kar predlaga predvsem LDS v bistvu, ne?
JANŠA: Ja LDS in
Zares in tudi predsednik države dr. Türk včeraj, pa še kdo, ki dela na tem
ozadju. Kaj to pomeni? To pomeni, da bo ista politična večina, ista paradigma,
ki se je izčrpala v teh zadnjih treh letih, oblikovala nekaj novega, po
možnosti še pripeljala na čelo vlade nekoga, ki sploh ni šel na volitve in
sploh nima te legitimnosti in preden bo ta vlada operativna in začela delati,
bo že tukaj volilna kampanja za naslednje volitve, mi bomo pa še vedno vsak
mesec porabili, oziroma oni bodo porabili 200 ali pa 250 milijonov evrov več
kot se bo nateklo v proračun. To je samo še pospešeno drsenje v katastrofo.
Zaradi tega bi bila odločitev Socialnih demokratov za predčasne volitve
državotvorna poteza. To bi bila verjetno v tem trenutku najbolj državotvorna
poteza kar jih je ta stranka naredila v zadnjih 20 letih in če Socialni
demokrati to naredijo in omogočijo Sloveniji, da ponovno zadiha in stopi na pot
razvoja, smo tudi v naslednjem mandatu pripravljeni z njimi sodelovati. Bodisi
koalicijsko, bodisi v okviru partnerstva za razvoj, kakorkoli, kjer se bi s
tem, s takšno njihovo odločitvijo na nek način vzpostavil vsaj del normalnega
političnega prostora. V kolikor pa bo to drselo še eno leto v kaos, potem pa se
mi zdi, bo tudi ta levi tranzicijski prostor potreboval še naslednje mandate,
da se sploh normalno strukturira.
VODUŠEK: To se pravi, zdaj če prav razumem je to bila pravzaprav neka ponudba,
v bistvu, da za normalizacijo političnih razmer v Sloveniji.
JANŠA: Ja, to je ponudba, ki izhaja iz koristi države. Za nas kot stranko, ki vodi po vseh javnomnenjskih
anketah, … VODUŠEK: Bi vam verjetno odgovarjalo še eno leto?
JANŠA: Nam kot stranki ni problem čakati še eno leto, ob tem, ko se vladna
koalicija, …
RUPEL: Se ne mudi.
JANŠA: … ko se vladna koalicija praktično
pobija med sabo, si daje ultimate in tako naprej, vendar pa to slovenske
davkoplačevalce košta 200, oziroma 250 milijonov evrov na mesec, kar bo
potrebno vračati preko tega, da bodo manjše plače, manjše pokojnine, ne bo
socialnih transferjev, ne bomo gradili in popravljali cest, ne bomo
modernizirali železnic, ne bomo gradili 5. in 10. koridorja, bomo zaostajali za
Evropsko unijo. Danes je, jaz sem gledal začetek obeh Dnevnikov na obeh
televizijah, vaši konkurenci in v prvih 20 minutah ne na eni, ne na drugi
televiziji nisem zasledil ključnega podatka, ki je bil objavljen v zvezi s našo
prihodnostjo, to pa je, da bila naša gospodarska rast v prvem kvartalu 0,3
odstotna, povprečna, v Evropski uniji pa 0,8 odstotna. Mi letos še dvakrat bolj
zaostajamo za povprečno rastjo Evropske unije kot v lanskem letu. To je znak za
alarm, to če že ta trojni poraz na referendumih ni bil razlog, da se to drsenje
v katastrofo zaustavi, potem bi ta podatek moral biti, ampak niti objavljen ni
bil.
VODUŠEK: Mislim, da je bil objavljen, mislim, da ga je UMAR.
JANŠA: Ja seveda, pa na spletnih straneh,
saj tam sem ga tudi jaz prebral, ampak ni v ospredju.
VODUŠEK: Še eno stvar bi vas vprašal, zdaj ravno v zvezi s tem scenarijem,
a je možno, da recimo SD z vami oblikuje vlado pred volitvami, v bistvu, da bi
do tega prišlo?
JANŠA: Poglejte, tega scenarija ni zaradi
tega, ker je razmerje sil v državnem zboru, oziroma parlamentu takšno, da v tem
trenutku ne omogoča nobene produktivne rešitve. Poleg tega se je tudi ta legislatura,
oziroma ta mandat, ta državni zbor kot celota izpel. Saj pet zaporednih
astronomskih rezultatov proti na referendumih svoje pove, svoje so povedale
tudi lokalne volitve, ljudske volje, tako, da tako arogantno pač ni možno ignorirati
in če bi zdaj s temi mahinacijami znotraj iste večine iskali rešitve ne bi
prišli nikamor, tudi če mi bi z njimi sestavili koalicijo pa novo vlado, bi
tudi za vlada rabila pol leta, da se ulaufa in potem bi bila še kampanja za
redne volitve. To ni rešitev, enako kot ni rešitev, da se znotraj iste
koalicije oblike nova vlada.
VODUŠEK: Je pa možna ta kombinacija po volitvah, po predčasnih volitvah?
JANŠA:
Po volitvah, če se SD vzpostavi kot normalna stranka in gre na skrajšanje te
agonije smo mi z njo pripravljeni sodelovati. Končno smo tudi leta 2004 po
zmagi na volitvah ponudili koalicijo vsem strankam in smo sestavili koalicijo s
tistimi, ki so želeli sodelovati, nismo nikogar zavrnili.
VODUŠEK: Ker, nekateri so zelo naklonjeni, recimo gospod Ribičič je
naklonjen v bistvu koaliciji z SDS-om.
JANŠA: Preden se o tem pogovarjamo,
preden bo gospod Ribičič kaj rekel v zvezi s tem ali pa jaz ali pa kdorkoli,
morajo svoje reči volivci in na podlagi tega se bo dalo potem z neko
legitimnostjo reševati probleme, ki se pa kopičijo in dalj časa se bodo
kopičili, več bo reševanje stalo.
VODUŠEK: Zdaj, gospod Peterle se je javil,
ampak recimo vas, vedno se spomnim teh paralel, spomnim se takrat, ko so iskali
vašega naslednika, gospod Bavčar je bil kandidat, gospod Voljč in potem je
prišel gospod Drnovšek.
PETERLE: Pa še ene trije so bili v zalogi.
VODUŠEK: A so bili?
PETERLE: Ja.
VODUŠEK: Ne vemo za njih, ampak …
PETERLE: Vsaj trije so bili še.
VODUŠEK: Ampak recimo kdo bi po vaši oceni, če bo prišlo do tega scenarija, to
se pravi rekonstrukcije vlade, nov predsednik in kdo bi po vaši oceni lahko,
kdo bo tisti, ki bo nasledil gospoda Pahorja v SD-ju, če bo do tega scenarija
seveda prišlo, če se ne bomo odločili za predčasne volitve?
PETERLE: Zame zdajle to ni prvo vprašanje kdo ga bo nasledil, ampak s kakšnim
programom ga bo nasledil. Razlika med tem in onim časom, ko je imel Demos
vlado, je bil v jasnosti ciljev in v odločnosti, v pristopu, kot sem prej rekel
v korajži. Demos se je zmenil za program in je bil, kot sem že dejal, široka
koalicija. Zame zdajle ni prvi pogovor o tem kdaj bo nastopila velika
koalicija, ki je očitno možna, ampak mene zanima kdaj se bomo zmenili s tistimi
političnimi silami za program, ki ga jaz vidim še vedno kot nadaljevanje tako
imenovanega pomladnega programa. V Sloveniji se je treba zmeniti kako bomo
zaključili dogovorno ekonomijo, ki je ustavila slovensko gospodarstvo. To je
zame ena od postavk in jaz ne vidim veliko partnerjev za pogovor o tem
zaenkrat. In smo prej rekli, dovolite, da še nekaj povem. Glejte je, gospod
Janša je razlagal številke. Jaz se strinjam z njim, če bo ta vlada nadaljevala
bodo te številke še hujše, še naprej se bomo zadolževali za dnevne potrebe,
brez strateških usmeritev, brez strateškega investiranja, cena bo samo še rasla
in čedalje težje jo bo plačati in izziv Evrope bo tudi čedalje težji. Te vlade
se preprosto ne da popraviti, kogarkoli tja daste, te vlade se ne da popraviti.
Paradigma je napačna, kot je bilo že rečeno in jaz mislim, da bo treba zbrati
politične sile, ki bodo res hotele paradigmo spremeniti in vrniti politiko v
službo nacionalnim interesom. Najprej je treba definirati kaj je zares
nacionalni in nacionalni ni nujno interes neke trenutne vlade.
VODUŠEK: Dobro, če še samo na kratko te špekulacije, potem pa gremo na ta
področja, ki ste jih vi omenjali. Ampak recimo, gospod Bavčar, v bistvu kdo po
vaši oceni bo zamenjal gospoda Pahorja, če bo do tega sploh prišlo, če se bo SD
odpovedal Pahorju v tem trenutku?
BAVČAR: Veste zelo težko je hipotetično zdaj ugibati koga imajo na zalogi za
to, da bi lahko uskočil. Po tem kar je slišati neformalno bilo ves čas je kar
nekaj kandidatov se izmenjavalo, tako rekoč vse od Janeza Potočnika, Cvetke
Selšek, predsednika Računskega sodišča Šoltesa, Zorana Jankoviča in tako
naprej. Bom rekel, to je pravzaprav vseeno, kajti …
VODUŠEK: Potem gospod Gaspari, pa mislim, da gospod Vlačič tudi.
BAVČAR: Gospod Gaspari, gospod Vlačič, Franc Križanič, Igor Lukšič in tako naprej,
bom rekel ta seznam je zelo dolgo, mislim pa, da je ključno pri tem, da seveda
v letu dni in to v času, ki ga bo, v polovični meri odmerila predvolilna
kampanja, ta ekipa, za vlada, s katerimkoli predsednikom ne more prinesti tega
preobrata, ki ga Slovenija potrebuje.
VODUŠEK: Še tole, gospod Rupel, zdaj vi ste govorili o sodelovanju, o
izključevanju. A je možno, da se zgodi, da bo neka manjšinska, oziroma tehnična
vlada, to so bili scenariji, ki se jih sicer nihče več ne omenja, ampak samo
predčasne volitve ali rekonstrukcija znotraj sedanje vlade. Je pa bila pred
časom omenjena tudi neka tehnična, neka, v bistvu pač vlada narodne enotnosti,
da tako rečem, da izpelje to do volitev.
RUPEL: Jaz mislim, da je na to vaše vprašanje Janez Janša že odgovoril. Ampak
iz vseh teh predlogov, iz tega šopka teh različnih kombinacij je razvidno to,
da vendarle idej pravih ni, razen izrednih volitev, razen predčasnih volitev,
razen tega kar smo tukaj zdaj na kratko opisali, ni nobene pametne ideje.
Poglejte kaj se pojavlja, novi obrazi, svet modrecev, same popolnoma, kako naj
rečem, neumne ideje. V demokraciji nobenega drugega, kaj jaz vem, faktorja,
dejavnika kot so politične stranke in seveda volitve in parlament in tako
naprej. Veste govoriti o tem, da bo zdaj rešitev našel nek svet modrecev in
potem ti modreci tudi že hipotetično nekaj napovedujejo in tako naprej, to je
znak neke popolne krize. Če se boste spomnili Economist, ta Economistova grupa,
britanski časopis Economist je imel neko raziskavo o stanju demokracije v
svetu, Slovenija je padla iz skupine tistih zglednih ali pa normalnih
demokracij v kategorijo demokracij z napako, zaradi tega, ker je pri nas
dejansko, najnižja oznaka je bila za tako imenovano politično kulturo. Kaj se
je zgodilo, predsednik republike je politično kulturo opredelil kot lepo
obnašanje. Politična kultura, če ste pogledali tiste anketne pole, oziroma
gradivo te raziskave pa pomeni nerazpoloženje prebivalstva do vojaške vlade, do
vlade strokovnjakov, so svetov modrecev, do vseh takih rešitev, ki niso
parlamentarne, ki niso rešitve z demokratičnimi instrumenti, tako da seveda to,
da smo se mi ukvarjali, vesoljna Slovenija, vsi mediji in tako naprej, z nekimi
obskurnimi idejami kot je svet modrecev in potem tile novi obrazi in tako naprej,
to seveda je znamenje, da res manjka idej. Po mojem nobene druge ideje pametne
ni danes mogoče zagovarjati kot to, da bodo predčasne volitve, da bodo volitve
čimprej.
VODUŠEK: Jaz predlagam, da pogledamo oglase pa nadaljujemo. (oglasi) Ponovno
pozdravljeni v oddaji Vroči stol. Zdaj mogoče če še, če lahko pogledamo izjave,
če je režija, če imamo pripravljene izjave, mislim po današnjem sestanku, sicer
sem jih hotel na začetku zavrteti, ampak vendarle, če so pripravljene bi
prosil, če nam lahko zavrtite te izjave.
KATARINA KRESAL: V nedeljo se je pač zgodilo nekaj mimo česar ne moremo. Od
zadnjega izgubljenega referenduma smo si vzeli čas, namesto da se posvetimo
vsebini, da damo vse kar je možno na mizo, da prepričamo ljudi, da je
pokojninska reforma dobra, da slišijo naše argumente, ampak v nedeljo smo
videli, da ljudje pač ne slišijo več naših argumentov, da je ta nek odpor in
živčnost ob delu te vlade prevelika, da bi argumenti lahko udarili skozi vso
meglo, ki se je nabrala. Jaz mislim, da je nekaj hudo narobe pri teh
ugotovitvah, tako kot je hudo narobe tudi s tem, da je usoda te koalicije
odvisna od strank LDS in Zares. Nekaj ni dobro v tem sklepanju, prvič zato, ker
je ta vlada v zadnjega pol leta izgubila kar pet referendumov, ki so bili
pomembni, ker se ji napovedujeta še dva, ki bosta tudi pomembna, ker ima zgolj
še 15 odstotno podporo in pa drugič, če vemo, da je na oblasti SD, da je tista,
ki je sestavila vlado, postavila mandatarja in tista, ki ima največjo večino v
parlamentu, težko sprejemaš tezo, da smo mi ta mali odločilni za to kako bodo
šle stvari naprej. In nekaj kar smo se danes v LDS-u nedvomno strinjali je, da
česa danes absolutno ne potrebujemo je aroganca, je prepričanje, da drugače kot
je ne more biti in drugače kot je niti ne sme biti. Prepričanje, da si
pravzaprav nimamo kaj očitati, da smo naredili vse tako kot je treba in da je
pravzaprav ta vlada edina in najboljša in posegi vanjo bi lahko pomenili
politično krizo ali pa (manjka del besedila). Mislim, da takega razmišljanja ne
potrebujemo. Dejstvo namreč je znano vsakemu povprečnemu človeku, ki ga
vprašate na ulici je, enostavno ta vlada izgublja zaupanje in da gre pravzaprav
ljudem resno na živce, zato ker je ne slišijo vrč. To se je najbolj boleče
videlo pri kampanji za pokojninsko reformo, enostavno argumenti niso bili več
slišni in zato odločitev, ki je bila danes sprejeta s strani odgovornih, da se
nič ne spremeni je najslabša možna odločitev po nedeljski super klofuti, ki smo
jo dobili. In v LDS smo se danes povsem strinjali, da to kar danes pa
potrebujemo, je kritična samorefleksija, je spoznanje, da tako ne gre več
naprej. Če želimo, da levosredinska opcija še živi, da razvija in da je nek
upoštevan igralec na naslednjih državnih volitvah, kadarkoli že pač bodo, potem
je treba nekaj spremeniti. LDS jasno sporoča, da si želi nadaljevali delo v
okviru obstoječe koalicije s kolegi iz SD in Zares in to je pravzaprav tudi
edina odločitev, ki jo kot najmanjša stranka v koaliciji lahko sprejmemo
samostojno in neodvisno od vseh ostalih.
GREGOR GOLOBIČ: Torej stranka, svet se k tej odločitvi več ne bo vračal. V
kolikor v roku, do 25. junija ne bomo prejeli takšnega predloga ali pa bomo
prejeli predlog, ki bi bil popolnoma v nasprotju s tem, bodo ministrice
odstopile s svojih položajev in stranka tudi formalno izstopila iz koalicije.
NOVINAR: Torej omenili ste novega mandatja, torej zahteva vaše stranke, tudi
nov mandatar?
GOLOBIČ: Poglejte jaz bi se pridružil tukaj predsedniku republike, temeljita
rekonstrukcija pomeni rekonstrukcija brez tabujev.
VODUŠEK: Zdaj a je bil, a je mogoče razumeti potem te izjave izključno kot
pritisk na Pahorja ali pritisk na, mislim?
JANŠA: Jaz gledam od nedelje naprej in se
čudim. Pred sabo imam sliko Prešernovega trga tam po volitvah leta 2008 in veliko
fešto, ki jo je organiziral ljubljanski župan gospod Jankovič, ko je bil nek
problem s plačilom, ampak so tudi to uredili, pa veselje sedanjega predsednika
Türka, pa gospoda Kučana in ostalih botrov, ter tranzicijske levice, kako so se
veselili, kako so si lastili pravzaprav to vlado in dejansko je brez njih ne bi
bilo in potem te izjave, ki so bile prejšnji teden, kako so vsi po vrsti
razglašali te referendume za ključne, kako je ta popravek pokojninskega zakona
malo da ne tako usodna odločitev kot je bil plebiscit za samostojno Slovenijo,
tudi to neumnost smo slišali, med drugim. Ko pa je ljudstvo zavrnilo s 7 proti
3, oziroma s 7,5 proti 2,5 te referendume, pa naenkrat ni nobenega očeta več,
je samo še gospod Pahor ostal kot edini krivec. Distanciral se je ljubljanski
župan, distanciral se je sedanji predsednik države, bivši je utihnil, nič ne
reče, zdaj se distancira še Zares in LDS, oziroma predsednika teh dveh strank,
na koncu bo pa izpadlo kot da je vse kar se je dogajalo v tem mandatu, delal
samo Borut Pahor, pa morda še kakšen poslanec iz Socialnih demokratov. Zdaj
tako malo samokritičnosti pa nekega, končno tudi, če hočete, timskega duha v
tej koaliciji pravzaprav ni možno najti nikjer in to je zdaj tisto ključno kar
je treba potegniti iz teh izjav. Kako bodo ti ljudje sestavili nekaj boljšega,
če takoj, ko se stvar zalomi obtožijo enega, ostali pa si perejo roke. Vsaj
toliko bi morali biti fer, da bi nekako priznali svoj delež odgovornosti pri
tem podjetju. Torej znotraj tega ni rešitve in zdaj iščejo neko novo lutko, ki
bi jo, oziroma kot je rekel gospod Pahor, enega novega kljukca, ki bi, kot je
rekla Kresalova, rešil to levosredinsko opcijo, ampak to bo za državo predrago,
če se gredo še v en tak poskus. Oni so takrat, ko so sestavili to vlado, po
volitvah leta 2008, kaj so dejali, da je to sanjska ekipa, da je to najboljše
kar premore ta vladna koalicija. Kje bodo zdaj dobili zdaj dobili kaj boljšega.
Vse kar bo, bo slabše. Jaz dvomim, da imamo kakšno boljšo rešitev, kot je v tem
trenutku gospod Pahor, pa tudi ni on problem, ni problem predsednik vlade,
tukaj je problem celotna opcija in to, da enostavno ni koncepta, kot si ti
rekel. Ta izjava na včerajšnji tiskovni konferenci, na vprašanje kaj bodo pa
zdaj naredili, ko je rekel predsednik vlade, ja morda bomo šli z interventnim
zakonom, morda bomo šli z rebalansom, morda bomo šli celo z obojim, to spominja
na tisto zgodbo gospoda Miličinskega o Butalah. Tam so približno tako govoriti.
Stvar se je podrla in preden se začne na novo graditi mora tukaj suvereno v tej
Sloveniji, to pa so ljudje s svojim volilnim glasom, pač svoje povedati in
zaključil bi z nekim apelom. Če nas del tega volilnega telesa posluša,
kakorkoli se bo glasovalo naj se glasuje jasno. Tisti, ki bo reševal to
situacijo, ki se je zdaj nabrala, mora imeti trden mandat. Kdorkoli bo, mora
biti ta odgovornost jasna. Ne sme biti nekaj takšnega kot je bilo recimo v
našem mandatu, ko smo komaj sestavili nekaj koalicijo, ali pa kot je zdaj v tem
mandatu, k tudi najmanjša stranka kot je LDS, lahko v bistvu povzroči vladno
krizo, ima enako težo kot tisti, ki je dobil 30 procentov na volitvah, ne. Ta
odločitev mora biti jasna, v katerokoli smer bo še šla, Slovenija si ne more
privoščiti še štiri leta takšnega eksperimenta.
VODUŠEK: Zdaj samo še eno, je več prijav za besedo, ampak tudi moram vas
vprašat. Gospod Bučar pravi, v bistvu da gre za, da je šlo samo za boj za
oblast, da vam ni šlo za pokojninsko reformo, ampak za oblast in dosti kritik
tudi s strani nekdanjega predsednika Milana Kučana je bilo, da pač tej vladi ni
bilo omogočeno da vlada zaradi referendumov, zaradi drugih zadev in da je t
kriva SDS, ki ni dala priložnosti.
JANŠA: Jaz bom na to odgovoril s člankom,
ki sem ga napisal za, mislim da za Tribuno leta 1988, ko sem prestal tisti
program za novo mladinsko organizacijo in ko sem napisal: »Na očitke, da se
borimo za oblast odgovarjamo da.« Pa saj v demokraciji je to povsem legitimno.
Tako stranke se morajo boriti za naklonjenost volivcev in na podlagi tega se
oblikuje večina, ki predstavlja upravljavca države, torej je to smešen očitek.
To smo mi poslušali v enopartijskem sistemu in nekateri se očitno teh navad ali
pa etiket, oziroma navade etiketiranja še niso znebili. Pa bi lahko isto
očitali tudi vladi, ona je tudi predlagala zakon o zapiranju arhivov zato da
zaščiti nekoga, ki je na oblasti. Tukaj bi bil ta očitek celo umesen, ampak jaz
bi razumel, da je to del kampanje, da pa nekdo po tem, ko ljudje 70 proti 30
odločijo o neki stvari, da gre s tako oceno. To je, bom rekel malo tako, zelo …
VODUŠEK: Dobro, gospod Peterle izvolitve, pa gremo naprej.
PETERLE: Ja, zgodba je zelo napačno zastavljena in bom začel z načelnim
stališčem do vprašanja oblasti. Izgleda pri nas tako, da je oblast sama sebi
namen in to je nekaj najhujšega kar se lahko neki naciji zgodi. In to kar
zdajle dejalo je samo poskušat scediti kar se še da iz te zgodbe in jo tako ali
drugače potegniti. Jaz se pa sprašujem kakšna bo na koncu cena in kdo jo bo
plačal, oziroma vem kdo jo bo plačal. In naslednji mandat nobenemu politiku ne
bodo ploskali, po mojem ene štiri leta ne bo noben doživel kakšnega aplavza. Mi
smo pred 20 leti, oziroma 18 leti v dveh letih spravili voz iz blata in leta
1993 se je začela 3 odstotna gospodarska rast. Dve leti smo garali, sadili in zalivali,
potem so želi drugi, ampak smo naredili, kot sem rekel, tisto kar je treba.
Prejle, ko sem poslušal gospo Kresalovo in gospoda Golobiča, torej jaz ne morem
verjeti, da je možno toliko leporečja in tako malo dejanj. Ta zgodba z
referendumi je samo na radikalen način in najbolj jasen način pokazala, da ti
leta zadeve že ne gredo, to ni zdaj samo ena zgodba, tri leta se ne premaknemo,
oziroma smo šli navzdol. Številke, ki so bile prej povedane v Nemčiji, lahko bi
rekli še kaj o Poljski ali Švedski in še kakšni državi so za nas zaskrbljujoče,
torej eni v istih, namreč ker se izgovarjajo, da je kriza, ampak v isti
evropski zvezi so eni znali rešiti probleme, so šli v reforme ta pravi čas in
to je, bom še enkrat rekel, bistvena razlika med časom, ki smo ga živeli pred
20 leti in tem časom. Takrat smo v izredno težkih okoliščinah in ob, bi rekel,
zunanjem sovražniku, nenaklonjeni svetovni javnosti, opravili epohalno
spremembo. Danes, oziroma ta čas, ta mandat, ta enobarvna vlada v kateri so več
ali manj bivši mlajši komunisti, ni bila sposobna nobene resne spremembe in na
tem se je treba zamisliti in jaz se z Bučarjem strinjam glede spremembe
paradigme in mislim, da je to tisto ta glavno in treba se je zmeniti, ne samo
kaj, tudi kako bomo delali.
VODUŠEK: Dobro zdaj, če malo …
PETERLE: Oprostite, še nekaj …
VODUŠEK: Izvolite.
PETERLE: … sem pozabil. Glejte zgodba je v tem smislu napačna, da ukvarjamo se
s tem, kako se bo rešila neka opcija, ne ukvarjamo pa se s tem kako se bo
rešila Slovenija. Prvo vprašanje je danes preživetje Slovenije. Jaz ne govorim
z, ne vem, katastrofalnimi občutki, ampak to kar se dogaja vodi v katastrofo,
oziroma je že del katastrofe in preživetje Slovenije je prva stvar in naj
prevzame oblast opcija, ki bo prišla z verodostojnimi rešitvami in še en
poudarek bi dal. Ko sem poslušal dva predstavnika vlade, sem se spomnil na
geslo, ki ga širijo od Lendave do Nove Gorice, od enih Jesenic pa do drugih
Jesenic, pa so vsi enaki. Jaz ostro, odločno zavračam to propagando, ne leta
1990 ne danes nismo vsi enaki. Torej jaz bi se težko primerjal s tem kar sem
slišali zdajle. Torej niso vsi enaki in če bi 90. leta bili vsi enaki, ne bi
naredili tega kar smo naredili in se bo tudi na teh volitvah, kadar že bodo,
pokazalo, da smo precej različni.
VODUŠEK: Zdaj gospod Bavčar, danes so, če gremo na te ekonomske aplikacije.
Recimo bonitetna hiša Standard & Poor's je bonitetno oceno za dolgoročni,
oziroma kratkoročni dolg ohranila pri oceni AA, oziroma 1- 1+, Dun &
Bradstreet pa jo uvršča med države z nizkim tveganjem še naprej, čeprav opaža,
da slovensko prepričanje, da bi vlada morala odstopiti meni, da se bo nova
vlada z istimi težavami srečala, oziroma, da edina prednost te nove vlade bi
bila, da bi lažje uveljavljala potrebne reforme kot trenutna, ki je izgubila
zaupanje javnosti?
BAVČAR: Torej vsaka ekipa, ki se morala, ki se bo soočila s to sedanjo
situacijo, bo morala imet jasen mandat. Ta mandat lahko dobi samo na volitvah,
ta mandat bo potrebovala za celotno obdobje, kar pomeni, da potrebuje štiri
leta, da gre z eno jasno politiko, z eno, bom rekel vehemenco ali pa bom rekel
z nekim prepričanjem in programom, ki ga vsaka stranka na volitvah lahko potrdi
v spremembe, ki so nujne. Govorjenje, kot sem ga pravkar slišal s strani gospe
Kresalove, češ vlada je slaba, koalicija je dobra, ne bo rešilo te situacije in
bom rekel, koalicija ali pa politična opcija, ki bo dobila mandat na volitvah,
se bo morala teh rezultatov zelo hitro lotiti. To kar je evidentno v tem
slovenskem primeru je, da v resnici ta politična sprememba pravzaprav šele
omogoča, da se postavijo prava vprašanja. mislim, da je Slovenija v preteklosti
bila ujeta na eni strani v to svetovno krizo, ki so jo domače politične sile
vladajoče opcije predstavile zgolj kot vprašanje napačnih managerskih
odločitev, medtem ko se moramo soočiti po mojem mnenju z nekim daljšim
obdobjem, v katerem pravzaprav v Sloveniji ni nastal nek svobodnejši ekonomski
prostor, prostor neke ekonomske iniciative, ki bi omogočil nastanek novih
podjetij. Ni problem v tem, da podjetja propadajo, to se dogaja po celem svetu,
problem je v tem, da ne nastajajo nova podjetja. problem je v tem, da se vsaka
gospodarska iniciativa motri s stališča kdo bo pa, bom rekel, politično
obvladoval neke ključne sisteme. Pri nas na finančnem področju praktično se ni
od Demosa, ki je bilo zelo brez zob, bom rekel, v tem delu, ko se je lotil te
gospodarske reforme, niti ni imel, bom rekel, neke možnosti, da bi v teh dveh
letih zapopadel ta finančni sektor, bančni sektor, se ni nič zgodilo. Mi še
danes govorimo o dveh, treh ključnih, največjih bankah, ki so v državni lasti.
Tam se danes prepirajo celo znotraj koalicije kdo bo imel večjo moč v tem. To
kar se dogaja na ravni med KAD-om, SOD-om, tem AUKN-jem, finančnim ministrom
Križaničem, Gasparijem, pravzaprav kaže na to, da se pravzaprav prerazporejuje
neka politična moč in se ne govori o pravih reformah, ki jih je treba izvesti.
Danes zopet naenkrat čarobno vstaja iz pepela minister Gaspari kot nek
rešitelj, človek, ki je tudi v vladah skupaj z menoj in tudi sam prevzemam del
odgovornosti za leta, ko sem bil tam, seveda čeprav se nisem s tem ukvarjal,
vsaj delno, s približevanjem Evropski uniji, pravzaprav kreiral ta finančni
sistem. Moj prijatelj Bojan Korsika je napisal en odličen članek, ki je pokazal
kako je pravzaprav ta ujetost tega slovenskega ekonomskega, političnega
prostora, tega establishmenta, pravzaprav nikoli ni zmogla moči, da bi odprla
prostor tej gospodarski iniciativi in to je po mojem problem. Ta politika, tudi
s tem ko se evidentno kaže, da želi stranka, ki očitno teče zadnji krog, še
bolj rekel v tem zadnjem krogu ga podaljšat do konca tega mandata in na nek
način monetizirat nekatere svoje interese v tej politiki ali pa bom rekel LDS,
ki je prav tako, bom rekel, soočena z resno politično krizo in se ji utegne
zgoditi, če bi bile predčasne volitve, da bi bil njen rezultat bistveno manjši,
kot ga ima zdaj.
VODUŠEK: Pravijo, da zdaj Kresalova dobiva na račun SD-ja in Zares?
BAVČAR: Torej lahko pravijo karkoli, ampak bom rekel pred njo so zgodbe, ki
niso končane, pred, o katerih beremo in tako naprej in bom rekel s tega vidika
se mi zdi odločitev SD-ja, da bi šla na predčasne, da bi šel na predčasne
volitve v resnici edino prava odločitev. S stališča Slovenije, s stališča slovenskega
gospodarstva potrebujemo rez in novo postavljanje prioritet in bom rekel mandat
ekipe, ki se lahko loti teh nujnih reform.
VODUŠEK: Zdaj eno, če še eno vprašanje, ki se pojavlja zdaj. Precej se krivi
prejšnjo vlado. Gospoda predsednika prejšnje vlade Janeza Janšo, da je prodal
Pivovarno Laško, da je vam dal Istrabenz in da bo to zdaj vse skupaj razprodano
za male denarje in da se prodaja, da se bo vse razprodalo zaradi tega, da je to
posledica prejšnje, da je ta gospodarska kriza precej posledica prejšnje vlade.
Kaj pravite na to?
BAVČAR: Istrabenza mi ni prodal niti dal Janez Janša. Istrabenz je podjetje,ki
je zaradi enega posla nakupa Petrola doživelo velik, ob padcu vrednosti
papirjev doživelo velik finančni šok, 200 milijonsko izgubo, ki je bila približno
enaka kot je bila izguba Petrola, ki je šel v kontra nakup Istrabenza. Kredite,
ki jih je Istrabenz dobival, ne jaz, jaz nikoli nisem jemal kreditov za prevzem
Istrabenza, v nasprotju s tem kar se mi očita, je istrabenz sposoben vračati,
seveda tudi s tem, da prodaja del svojega premoženja. Mislim, da je to napačna
ocena, mislim, da je prav eden od ministrov prejšnje vlade, ki je sicer, kot
vidim, še kar popularen, še vedno Lahovnik s svojimi slovitimi zakoni, s
katerimi je pravzaprav konsterniral bančni sistem in namesto, da bi ga saniral,
v bistvu šel samo v prepovedovanje reševanja nekaterih zgodb, pravzaprav
pripeljal do tega, da so danes te banke, še vedno niso sanirane, še vedno se ne
soočajo s pravimi vprašanji …
VODUŠEK: Ko so lastniki v bistvu …
BAVČAR: Še vedno je veljalo, da namesto, da bi se posvetili temu kaj bomo
počeli, kaj bomo delali, ali bomo reševali tista prava podjetja, ne oziraje se
na to kdo je njihov lastnik, ampak ki omogočajo neko prosperiteto Sloveniji, se
je šlo bom rekel na točno tista vprašanja o katerih sem govoril prej. Da je za
to politiko bistveno kdo je lastnik, da se vmešava v to, da aktivno dela na
tem, da poriva zadeve v določeno lastništvo, da bom rekel si pravzaprav želi
ves čas skozi bom rekel neizvajanje ključnih reform bedet z državnim
lastništvom nad določenimi ključnimi segmenti slovenskega gospodarstva in to je
po mojem mnenju tudi tisti motiv, ki to politiko drži pri tej oblasti in
poskuša na vse načine to svojo oblast, kljub temu, da je izgubila zaupanje, podaljšat
do konca.
VODUŠEK: Zdaj gospod Rupel se je javil že prej za, mislim ene ocene iz tujine
so dosti bolj OECD-ja, da mora recimo Slovenija še bolj drastično reformo in pa
tudi zanimivo se mi zdi to, da ta 24. oz. 25., 24. mislim, da je vrh Evropske unije
in takrat do takrat vsaj po besedah gospoda Pahorja v Mariboru, da mora do
takrat zdržat zaradi tega, ker pač bi padle bonitetne ocene Sloveniji, če bi
recimo odstopil ali če bi zdaj prišlo do padca vlade ali pa do vladne krize.
RUPEL: No jaz mislim, da to ni tako, prvič ni prepričljivo, drugič pa ni tako
važno. Ko sem zdajle poslušal tole razpravo, mislim, da je važno spomnit na
nekaj na kar smo pozabili. Sploh se mi zdi, da v Sloveniji zelo hitro
pozabljamo kaj je bilo in kaj je kdo počel in tako naprej. Naša vlada pa ne
govorim to zaradi kaj jaz vem zaradi nostalgije ali pa zaradi česa podobnega,
je dejansko v dveh letih naredila fenomenalne stvari. Mi smo osamosvojil
Slovenijo v recimo, imeli smo plebiscit v pol leta, imeli smo osamosvojitev v
enem letu in mednarodno priznanje v pol leta, v manj kot šestih mesecih je
Slovenija dobila mednarodno priznanje, skratka je postala neka država na
svetovnem prizorišču. Skratka velikanski rezultati v relativno kratkem času.
Seveda, zaradi tega, ker smo vedeli za kaj gre in ker smo tudi znali da tako
rečem prisluhnit zgodovinskemu trenutku tistemu oknu priložnosti, ki se je
takrat odprlo. Torej mi imamo tole vlado tri leta skoraj. Dejansko rezultatov
ni. Jaz mislim, da so, da je bilo marsikaj pokvarjeno. In ta očitek, češ, da ne
vem, da gre navsezadnje opoziciji za oblast, ta očitek je itak brez veze. Ampak
v resnici gre pa tem ljudem samo za oblast in za nič drugega. Za noben program,
za nobeno stvar, za nobeno rešitev, za nič nacionalnega.
JANŠA: Mi ne zahtevamo oblast, mi
zahtevamo volitve, zaradi tega, ker je situacija takšna.
RUPEL: Spomnite se ko je šlo za arbitražni sporazum. Takrat je ta vladajoča
ekipa govorila o trio Alzhaimer, ne vem če se spomnite tega, Bučar, Hribar,
Boris Pahor in v triu Alzhaimer, skratka trije bedaki. Potem se nenadoma pred
to pokojninsko reformo nekdo spomni in pokliče Bučarja, ki govori neke
nejasnosti v zvezi s to pokojninsko reformo, ampak bolj v prid oblasti oz. tej
kompaniji kot pa ne. Potem se nekdo spomni sveta modrecev in tako naprej.
Mislim kar naprej nekaj, človeka lahko uporabljaš za katerikoli namen, ne glede
na njegovo prepričanje, ne glede na to kaj on pomeni in tako naprej. To je
tista prava, da tako rečem ničvredna politika. In zdaj gospa Kresalova, kaj je
rekla, tako ne more več naprej. Naslednji stavek je pa bil, mi vztrajamo v
kombinaciji s Pahorjem oz. z SD in Zares-om.
VODUŠEK: Oziroma s sedanjo koalicijo.
JANŠA: Da bo vse tako naprej kot je bilo.
RUPEL: Ja torej, jaz sploh ne razumem, to je eno takšno protislovje, da je
neverjetno. Pa nikome ništa kot bi rekel.
PETERLE: Logike je zmanjkalo, ja je zmanjkalo logike. Mislim je neka logika.
VODUŠEK: Zdaj gospod Janša konstruktivna nezaupnica, v
bistvu to tudi gospod Pahor stalno ponavlja. Če kdo misli, da je boljše oz. naj
pride s konstruktivno nezaupnico. Takrat leta 1992 je bila konstruktivna,
mislim je bila, mislim, da nezaupnica.
JANŠA: Saj danes se je našel kandidat,
ki bo predlagal, to je gospod Golobič, on je celo postavil ultimat socialnim
demokratom, da do 25. junija pač pridejo z novim predlogom, drugače bo verjetno
on prišel oz. bo stranka zapustila koalicijo in tudi manjšinska vlada ne bo več
opcija, se pravi bodo v skladu s to paradigmo te velike rekonstrukcije, se
pravi ljudem pokazat nekaj novega zato, da se nič ne spremeni v bistvu,
uporabil ta inštrument, ker saj drugače se te rekonstrukcije ne da naredit. Le
da tega ne bo predlagala opozicija. Če bi mi imeli moč, da izvolimo novega
mandatarja, potem ne bi bila opozicija, ne bi bili manjšina, bi bili večina, bi
bile stvari drugačne, tega kaosa ne bi bilo. Jaz sem vodil koalicijo, ki je
zdržala od prvega do zadnjega dne, edina koalicija v tej državi v edinem
mandatu, ki ni razpadla, kljub temu, da je težka in kljub temu, da za naslednji
mandat takšna koalicija ne bi zdržala, ker te stranka s petimi poslanci lahko
izsiljuje in ima na koncu isto moč pri odločanju kot stranka s 30 poslanci. To
je anomalija našega izkrivljenega proporcionalnega volilnega sistema. Zaradi
tega je treba volit jasno, če ljudje hočejo, da se bomo mi skopal iz te krize,
ki ni samo ekonomska. Ampak jaz predlagam, da te zadeve, ki niso realne damo
dol z mize in da ne diskutiramo o tem. Jasno je, da mi ne bomo predlagali v tej
situaciji konstruktivne nezaupnice, ker zakaj bi pomagal gospodu Golobiču tukaj
pri njegovi igri. Menjava vlade znotraj iste sestave parlamenta in znotraj iste
večine, ki je pač takšna kot so jo dale prejšnje volitve, ni rešitev. To je
problem. Ne moreš ti problem rešit, tako, da ga rešuješ z novim problemom. To
ne gre. Zato so predčasne volitve, niso zahteva po oblasti. Predčasne volitve
so zahteva v tem trenutku po vzpostavitvi normalnega stanja, ko bo lahko
Slovenija napredovala, saj je prava sramota, da država, ki je pravzaprav 17 let
kontinuirano rasla. Govorimo včasih, Demosove vlade. Takrat, ko je Lojze
Peterle postal predsednik vlade maja 1990, je bila Slovenija, če smo vzel samo
podatke za Slovenijo kot del Jugoslavije, nekje na 40 % povprečja Evropske
unije. Konec leta 2008 smo prišli na 92 %. Italija je bila na 100 % takrat.
Leta 1990 je bila Italija za Slovenijo zahodni paradiž. Prej kot v 20 letih je
Slovenija to ujela. To je bilo v življenju bom rekel tretjini življenja
aktivnega življenja neke generacije. To ni noben sanjal pred 20 leti, da je to
možno. Skratka dokazal smo, da zmoremo. Slovenija ima potenciale, da se razvije
bistveno hitreje od povprečja Evropske unije. To, da se ne razvijamo, je naš
problem. Če ne bi...
VODUŠEK: No, ampak pravijo, da gre za strukturne zadeve, ki so se vlekle vseh
20 let, da niso bile rešene v bistvu.
JANŠA: Tisti, ki pravi, da smo mi krivi, naj pogleda kolikšen je bil naš dolg,
pa kakšen je bil proračun pa proračunski primanjkljaj tekom našega mandata, pa
tudi že prej in kakšen je zdaj. Naj pogleda koliko časa je rabila Nemčija, da
je prišla iz krize ali pa končno Latvija. Latvija je bila udarjena s krizo
bistveno bolj kot Slovenija. Mislim, da je padla 2009 za 14 %. Danes raste
hitreje, ker so sprejel prave ukrepe. Če Slovenija ne bi bila v veliki meri
izvozno gospodarstvo, potem bi bila še v bistveno večji krizi. To kar se je pri
nas pobralo, se je pobralo zaradi ukrepov, ki so jih sprejele vlade v Nemčiji,
Franciji, Avstriji in na Nizozemskem. Se pravi v tistih državah, kamor naše
izvozno gospodarstvo izvaža. Ampak kljub temu, da je izvoz skokovito narasel,
kljub temu, da zaposlujejo, nam brezposelnost stagnira oz. celo raste na letni
ravni in to za 12 %. Hkrati je pa gospodarska rast 0,3 %. Dvanajstkrat manjša
kot v Litvi recimo. In je bistveno manjša od povprečja Evropske unije, čeprav
je to povprečje pravzaprav nad nami. Če bo šlo tako naprej, mi gremo nazaj
proti 40 %, ne proti 100 % Evropske unije. To je ključen problem, ki ga ljudje
ne razumejo, ker gre tukaj za milijarde, ko govorimo o teh makro številkah.
Ampak zdaj prihaja čas, ko se bo to prelilo v plače, v številke na položnicah,
v pomanjkanje denarja, v izgubo delovnih mest oz. se to že dogaja, se to že
dogaja. Saj v celih verigah ni denarja. Ljudje naredijo nekaj, ne dobijo
plačano, podjetja naredijo ne dobijo plačano. Imajo podpisano pismo o nameri,
ne morejo podpisat pogodbe, ker ni bančne garancije. Zato ni kriva prejšnja
vlada, zato tudi ni kriva prihodnja vlada. Zato so krivi tisti, ki niso na
začetku te krize porihtal slovenskega bančnega sistema. Mi smo predlagal slabo
banko, da bi se očistilo te portfelje, še posebej državnih bank in da bi to
začelo normalno funkcionirat. Tudi večina ekonomistov je to predlagala. Nič se
ni zgodilo, samo dokapitalizacije, dejstvo 50 milijonov pa še enkrat 250 milijonov
za Novo Ljubljansko banko, oni pa to razdelijo preko regresov in teh nagrad za
uprave, namesto, da bi šli v servis gospodarstva, kar je nujno potrebno. To ni
kriva prejšnja vlada, ni kriva gospodarska kriza.
VODUŠEK: Oziroma prejšnje vlade. Bomo takoj,
več prijav za besedo, ampak predlagam, da pogledamo oglase, pa nadaljujemo.
Ponovno pozdravljeni v oddaji Vroči stol. Mislim, da se je gospod Peterle
prijavil za besedo. Zdaj glede na to, da smo pač v zadnji tretjini, kaj lahko
pravzaprav oz. kaj bi morala nova vlada po vašem ponudit oz. kaj bi morala nova
opcija, nova paradigma o kateri vi govorite ponudit v bistvu v Sloveniji v tem
trenutku?
PETERLE: Bom začel namenoma z odnosom do državne lastnine. In želim dat še eno
primerjavo med tistim in sedanjim časom. Takrat se spominjam so direktorji
hodil na vrata predsednika vlade, da se je kljuka topila od njihovih rok. Vsi
so želel pomoč države. To je v socializmu naj, prva ideja. Pošiljal so robo na
jug, nazaj ni bilo nobenih plačil. Zdaj se dogaja nekaj drugega, ob tem, da kar
nekaj starih jugoslovanskih konceptov deluje v Sloveniji, se dogaja nekaj
drugega, da država slabo plasira oz. slabo uveljavlja interese državnih
podjetji na jugu. Če sem jaz prav sešteval, je nekaj 100 milijonov evrov bilo
zapravljeno na jugu s slabimi plasmaji v različnih sektorjih, ne bom zdaj
našteval podjetji, ker mi je dobesedno nerodno in bi mi še kdo rekel, da
znižujem zaupanje v pomembne naslove. Ampak dejstvo je, da je v teh letih
država izredno slabo gospodarila s svojim lastnim imetjem. In dejstvo, da imamo
mi še vedno enega od največjih deležev državne lastnine, za nas tudi ni
najboljše. Torej naravnost zdaj k vašemu vprašanju, jaz mislim, da je treba
resnično uveljavit socialno tržno ekonomijo in pravno državo. To dvoje. Ko bo
to dvoje delovalo bo zelo drugače. V tej deželi poslušam še vedno ljudi, ki
pravijo, ko pridem do neke stopnje ne moremo naprej, če na nek način ne
kolaboriram, če temu tako rečem. So naslovi kamor je treba iti, da ti odobrijo
določene zadeve, recimo finance. Od nekje naprej brez tega ne moreš. Jaz bi si
želel resnično svobodnega gospodarstva, socialno občutljivost in korektivi kot
jih je uvedla evropska zveza, da ne rečem avtorji tega koncepta nekoč krščanski
demokrati. In stvar je torej to je ključno za spremembo paradigme. Da boš ti
lahko če imaš podjetniško idejo, kot je prej gospod Bavčar tudi rekel, da boš
ti imel enake možnosti, da jo uveljaviš, da se ti ne bo dogajalo kot številnim,
ki zapuščajo to državo. Zadnji tak nesrečen primer zame je Ivo Boscarol, ki bo
200 delovnih mest odpiral v sosednji Italiji, ker je bila država prepočasna, da
bi naredila tisto kar bi bilo treba v tem primeru za njega. Jaz v Bruslju
srečujem mlade ljudi, podjetnike in intelektualce, ki zapuščajo Slovenijo. Tega
takrat ko je šlo zares, tega ni bilo, takrat so Slovenci prihajal domov, da bi
pomagal naši državi. Danes ne vem če kdo to statistiko sploh lahko spravi
skupaj. Ampak jaz poznam ljudi, ki odhajajo v Novo Zelandijo, v Avstralijo, v
Ameriko. Pravijo, želim si normalnih pogojev. Se pravi, da je tukaj težko
poslovat ali pa primerljivo težje. In pravna država, delovanje pravne države je
pa druga zadeva. Oboje to ne deluje. Jaz trdim, da imamo še dogovorno ekonomijo
in prav tisto tapravo, ko se pač eni zmenijo, enim gre gor, enim gre dol, ni
socialno tržne ekonomije, tega mi pač nismo uspeli uveljavit v dveh letih in
tudi nobeni kasnejši vladi to ni uspelo, kljub temu, da smo imeli tudi te tako
imenovane mešane vlade oz. kohabitacijo. Torej povzamem, pravna država in
socialna tržna ekonomija.
VODUŠEK: Gospod Bavčar prej ste govorili o teh deležih, v bistvu v državnih
podjetjih, ki se bodo prodajala v bistvu to je od Mercatorja, ki pač išče
kupca, do teh zgodb z Agrokorjem, potem prodale so se nekatere bi rekel svetinje,
kot je Droga Kolinska po vas v bistvu in to bo očitno, očitno bo to eno, je eno
ključnih vprašanj v tem trenutku še vedno kar drži verjetno to koalicijo
skupaj, mislim, to v bistvu?
BAVČAR: Ne to koalicijo ne držijo skupaj te stvari. To jaz mislim, da je to to
nekaj kar je o čemer sem prej govoril, kar je en temeljnih sporov znotraj
koalicije. Jaz ne bi šel zdaj, ne bi uporabil bi rekel tega pogovora uporabil
zato, da bi razložil zgodbo Istrabenza, čeprav se tudi o tem lahko danes
pogovarjamo. Ampak moje mnenje je, da je, da potrebuje ekipa, ki se bo lotila
reševanja sedanje gospodarskih problemov resnično mandat. Kajti stvari so,
veliko stvari je za uredit v Sloveniji. Naš celoten sistem je prenormiran. Pri
nas ni deregulacije. Pri nas ni svobodne iniciative tudi na področjih kjer ne
potrebujemo administracije, kjer bi lahko država oz. se bi lahko gospodarstvo
samo reguliralo preko zbornic, preko različnih drugih načinov bom rekel
upravljanja. Pri nas je en ključnih problemov, ki ga jaz čutim, šolski sistem,
izobraževalni sistem. Mislim, da naše univerze, naš šolski sistem ne izobražuje
naših ljudi zato, s čimer je Slovenija in Evropa danes soočena. Mislim, da je,
da imamo v Sloveniji razen gozdov pravzaprav samo še ljudi. In da na tem
področju delamo premalo. Da je tu, da tu ljudje, ki prihajajo iz našega
šolskega sistema niso kos nalogam. Jaz sem vodil nekaj časa na Primorski
univerzi eno inštitucijo, ki se je ukvarjala prav s tem z nekim dialogom med
podjetji in univerzo in sem videl kako težko je odpirat vrata novemu znanju in
kako nemogoče je kljub temu, da sem sodeloval v neki srednjeevropski pobudi,
srednjeevropskih univerz in sem videl velike možnosti za sodelovanje na tem
izobraževalnem področju, kako težko je pravzaprav prinašat novo znanje. Kako je
bistveno lažje priti iz ene mariborske univerze in bom rekel se opravičujem s
to besedo, štancat menedžerje v velikih količinah samo zato, da imajo diplomo.
Število diplomantov raste, kvaliteta znanja pa pada. In jaz mislim, da vse to
stvari s katerimi se bo morala soočat ena nova vlada in to prav gotovo ni
ekipa, ki pride pred mikrofon in reče naša vlada je slaba, koalicija je pa
dobra.
VODUŠEK: Zdaj ste, mislim če se malo pošalim, ste nastopili kot bodoči minister
za šolstvo ali pa razvoj.
BUČAR: Ne poglejte, ne v resnici se mi zdi, da je potrebno pogledat, da je
treba resnično pogledat kaj se dogaja v tem izobraževalnem sistemu, kajti mi v
resnici lahko investiramo nekaj dolgoročnega samo na ta način, da bomo
investiral v ljudi. To kar pravi Lojze, je res, tudi jaz srečujem ljudi, ki
odhajajo. Jaz srečujem ljudi, ki se vračajo iz tujih izobraževalnih sistemov in
se sprašujejo kaj so se tukaj učili.
VODUŠEK: Kaj pa kapital, ki...
BUČAR: To seveda posledično seveda odganja kapital. In ni slučajno, čeprav je
katastrofalno, da seveda odhajajo podjetja v tujino.
VODUŠEK: Zdaj gospod Janša, zdaj če se vrnemo v tem, k tem mislim nekim
potezam, ki jih bo pač kakršnakoli vlada že bo ali bo izvoljena na volitvah ali
se bo oblikovala iz te koalicije, pravi, da se bo pač zaradi tega, zaradi padca
pokojninske reforme, da se bo to rezultiralo v višjih davkih, kar pomeni nižjo
rast, dodatno zadolževanje, ki si ga sicer Slovenija lahko še privošči, vendar
bi to povzročilo večje deficite. Zdaj mi sicer nismo v poziciji kot je recimo
ne vem Portugalska ali pa Grčija, imamo še vedno, mislim pod 40 % zadolženost v
smislu....?
JANŠA: Jaz mislim, da je nimamo. Začeli smo zdaj, mi smo mandat leta 2004 začel
z 27, 28 % dolgom v bruto domačem proizvodu, državnim dolgom. Mandat smo končal
z 22,3 %, smo tudi znižal...
VODUŠEK: Zdaj pa je 38 v bistvu.
JANŠA: Zdaj pa je po moje že 40 in do konca leta bo blizu 50 in če bo ta
koalicija vladala še naslednje leto, bomo prišli do...
PETERLE: Sem mislil, da boš rekel do konca oddaje.
JANŠA: Ne to ne, gre pa...
PETERLE: Bi bilo zelo hitro.
JANŠA:...gre pa dolg gor približno 60, 70 evrov na sekundo. Izračunajte koliko
je sekund in boste videli kako smo pridelal...
VODUŠEK: V Ameriki imajo, se vidi vsako sekundo koliko...
JANŠA: Saj na naši spletni strani je tudi ta števec in
vedno ko odprem našo spletno stran sem slabe volje, ker šteje kopičenje težav,
ki jih bo treba nekoč reševat. To, da mi v tem času na nek način kupujemo ne
bom rekel niti več socialni mir, ampak oblast, da ta koalicija kupuje oblast
zaradi različnih interesov na račun prihodnosti, je katastrofalno. To je
katastrofalno. In če bo ta stvar trajala do 60 %, ko se država ne sme več
zadolževat v skladu z evropskim paktom stabilnosti in rasti, potem to pomeni
več stvari hkrati. Se pravi takrat se te težave skoncentrirajo v eni točki. Ni
kapitala, da bi še naprej financiral vse tisto kar je zdaj pripeto na proračun,
kar pomeni res takoj za 20 % oz. za toliko kolikor zdaj več porabijo kot
zberejo in to je 20 % in več odstotkov na leto ali na mesec ali na dan, potem
to pomeni bistveno manjši proračun za vse domače porabe, kjer moraš plačevat
obresti.
VODUŠEK: Kjer moraš plačevat dolgove v
bistvu.
JANŠA: Mi smo imeli v proračunu leta 2008
manj kot 200 milijonov evrov obresti na leto. Naslednje leto če bo trend takšen
oz. leta 2013, če bo trend naprej takšen kot je zdaj, bo to milijarda. To je
desetina sedanjega proračuna samo za obresti brez glavnic. To pomeni potem še
za 10 % manj denarja za vse kar se financira iz proračuna. In ker to pomeni, da
bo tudi manj domačih investicij iz tega naslova, tudi ne bo teh domačih
stimulatorjev za rast tiste ekonomije, ki je odvisna od domače porabe in od
domačih investicij in to pomeni udarec na javne finance oz. na tisto kar
zberemo za skupne potrebe v višini 40 % tega kar danes porabimo. Takega šoka
jaz mislim, da Slovenija ni doživela niti v 80. letih ko so bile te znane
jugoslovanske krize, niti ob osamosvojitvi, ko smo izgubil trge bivših
jugoslovanskih republik, kjer smo amortiziral. Jaz mislim, da se zelo malo
ljudi zaveda kaj pomeni, ko pretvoriš te procente in makro številke v dejansko
stanje. Mislim pa, da se tisti, ki peljejo Slovenijo v to smer tega sploh ne
zavedajo, ker nisem slišal v zadnjih dneh morda z izjemo nekih stavkov ministra
Gasparija, nobene sledi zavesti kam to vodi in moram reči, da tudi (manjka
beseda) slovenskih medijev s častno izjemo Financ pa morda Radio Ognjišče od
teh medijev z večjim dosegom, tega sploh ne vzamejo v obzir, kot, da se to ne
dogaja in da se da večno živet na tuj račun. Že to, da smo ena od redkih držav
v Evropi, ki ima socialistično vlado. Po nedeljskih volitvah na Portugalskem je
tega samo še nekaj.
PETERLE: 600.
JANŠA: Od 27. Kaže, da smo v...
PETERLE: Danes sem prebral.
JANŠA: Kaže, da smo zelo v čudnem morju.
Zdaj slišal smo predsednika države, ki je pred dnevi dejal, da se je slovenski
razvojni koncept izčrpal. Zdaj ta izjava nima nobene zveze z realnostjo, ker že
nekaj let Slovenija nima nobenega razvojnega koncepta, in če nekaj ni se tudi ne
more izčrpat. Izčrpal se je pa nek politični koncept, katerega bistvo je, da
živi na tuj račun. Socialistične vlade običajno v času svojih mandatov državo
zadolžijo, predstavljajo neke rezultate katere vsaj nekaj zgradijo iz tega.
Potem zaradi tega v normalnih državah, kjer nimajo ravno medijskega monopola in
propagandnega monopola izgubijo volitve, pridejo liberalne pa konzervativne
vlade, pa uredijo javne finance, seveda morajo zato zatisnit pas. Potem zgubijo
volitve, pridejo socialisti in spet zapravljajo. Približno tako je šla
zgodovina 50 let v Evropi. Ampak nekateri so vsaj nekaj zgradil. Pri nas se za
teh sedem milijard za kar smo povečal državni dolg od leta 2008 iz šest na
trinajst milijard, ni zgradilo nič.
BAVČAR: Kam pa je šel?
JANŠA: Investicijska vrednost,
investicijska vrednost tretje razvojne osi, to je te hitre in avtoceste od
Dravograda do hrvaške meje v Beli Krajini, je bila približno milijarda evrov. V
našem mandatu smo veliko teh predhodnih postopkov opravili in v tem mandatu bi
se ta cesta morala začet gradit, že zaradi krize. Kriza je morala pospešit to
izgradnjo, ker bi to dalo dinamiko, ne samo gradbenemu sektorju, ampak tudi
predelovalni industriji, zaposloval bi in tako naprej. Se ni naredilo nič. Smo
pa zapravili za vzdrževanje prevelikih aparatov, za kupovanje oblasti te
koalicije sedem takšnih, sedem takšnih razvojnih osi v manj kot treh letih. To
je nekaj kar se ni nikoli doslej še zgodilo na našem prostoru v nobenem režimu.
V nobenem režimu se ni tako lahkotno zapravljalo kot se zapravlja zdaj in se ob
tem sprenevedalo kot, da je to reševanje države iz krize.
VODUŠEK: Socialna v bistvu reševanje socialnih problemov zaradi krize.
BAVČAR: Ta država, se opravičujem, zadolževanje je šlo, ker je paradoks ob tem
ko je padla pokojninska reforma, pa tudi zato, da je država lahko državnim
uradnikom plačevala dodatno pokojninsko zavarovanje. Tudi zato se je
zadolževala.
VODUŠEK: To je približno tako kot v Grčiji, kjer dobiva mrtvi v bistvu ne vem
koliko mrtvih duš dobiva še vedno penzije. Zdaj ugotavljajo koliko je recimo...
JANŠA: No poglejte leta 200
Privoščite si nemoteno branje
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
- preverjen e-naslov
- preverjena tel. številka
- popolni osebni podatki
- prijava na e-novice
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke