Zdi se, da nas vedno bolj zasipavajo z oglasi. Dobimo jih v nabiralniku, slišimo na radiu ob jutranji kavi in zvečer, preden zaspimo. Z njimi pretrgajo še tako zanimive filme in oddaje, pozornost voznikov motijo ob cestah. Bitka za košček oglaševalskega kolačka je vse hujša. In nemalokrat nas ponudniki z njimi celo zavajajo. V arhivu Slovenske oglaševalske zbornice smo izbrskali nekaj takih primerov, v katerih so ustvarjalci v želji po večji pozornosti ali prodaji priredili resnico. Ali pa je njihov oglas enostavno zmotil konkurenco.
Nevarno pozivanje k hujšanju ter drugi lažnivi in žaljivi oglasi
Kako oglaševalci varajo stranke, oglašujejo celo potencialno nevarne produkte ali žalijo določene družbene skupine.
Slovenski oglaševalski kodeks (SOK) jasno določa, da zavezuje vse fizične in pravne osebe, ki sodelujejo v oglaševanju po Sloveniji, tako oglaševalce, oglaševalske agencije kot tudi medije. Stroške postopka krije Slovenska oglaševalska zbornica (SOZ), tako da je ta za vse vpletene brezplačen. Samoregulativa v oglaševanju pa ni nova. V nekaterih evropskih državah obstaja že več kot šestdeset let. S katerimi primeri so se v zadnjih nekaj letih ukvarjali pri nas?
Radio City in njegovih 12 let
Letos oktobra se je Oglaševalsko razsodišče ukvarjalo s pritožbo, ki se tiče družbe Radio Center, nanaša pa se na tiskani oglas »12 let prvi« oglaševalca družbe Radio City iz Maribora. Oglas je bil v septembru 2011 objavljen vsaj v Večeru, Mladini, Financah in Slovenskih novicah.
Vlagatelj pritožbe je menil, da oglas ni v skladu z določili 3., 4. in 5. člena SOK in je očitno zavajajoč, saj je trditev »12 let prvi« podprta z navedbo nepopolnih podatkov iz raziskave Mediana RM, ki so hkrati v nasprotju s priporočili in kodeksom ESOMAR in izvajalca raziskave Mediana RM. Prav tako iz oglasov po mnenju vložitelja ni jasno razvidno, kje je Radio City prvi (regija, območje, skupina anketirancev … ), pri opredelitvi ciljne skupine pa ni naveden spol anketirancev. Zmotilo jih je tudi nesorazmerje velikosti črk v naslovu oglasa in legende k oglasu, kar naj bi nakazovalo, da gre za namerno zavajanje bralcev.
»Radio City je dvanajst let prvi na mariborskem trgu, na katerem dominira tudi zadnje leto dni. Prva trditev je zapisana, druga narisana, gre pa za dve različni trditvi,« je bilo zapisano z njihove strani. Dodali so še, da Radia Center v raziskavi Mediana RM ni, ker je bil kazensko izključen, ko so predvajali serijo izrazito manipulativnih radijskih oglasov, s katerimi so zavestno zavajali poslušalce. Ker podatkov o poslušanosti Radia Center v raziskavi ni, jih ne morejo objaviti. Pritožbo so člani razsodišča imeli za utemeljeno, razsodišče pa je javno pozvalo oglaševalca, da preneha objavljati oglas do uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
VEČ V TISKANI IZDAJI