markacije, lažne-oznake Svet24.si

Zaradi lažnih markacij v smrt zgrmela mlada ...

Nicole, Liam Svet24.si

Rod Stewart bo zopet dedek!

1664402112-20052007-40be20da136e9c7d371b8dedd0c3f276 Necenzurirano

Kaj so govorili Pahor, Lahovnik, Janša & co., ko ...

natasa pirc musar ales musar m24 ss Reporter.si

Kaprice predsednice Nataše in prvega gospoda ...

66-2-4-erjavec4 mm Ekipa24.si

Predsednik KZS Matej Erjavec: Razlogi za ...

stankica filerji Njena.si

Sanjski moški: Stankica iznakažena po lepotnem ...

zoga rokokmet Ekipa24.si

Celjski klub osupnil javnost, izstopil iz prve ...

Slovenija

Menedžer za vojsko

Deli na:

V obrambnem resorju bo odslej manj nivojev vodenja, novi 'top manager' v Slovenski vojski pa bo izobražen človek, je v pogovoru za STA poudarila ministrica za obrambo Ljubica Jelušič. Tuji in slovenski strokovnjaki bodo v prihodnjih dneh preverjali protiminsko in balistično zaščito patrij. Prihaja tudi ruska večnamenska ladja.

V obrambnem resorju bo odslej manj nivojev vodenja, novi 'top manager' v Slovenski vojski pa bo izobražen človek, je v pogovoru za STA poudarila ministrica za obrambo Ljubica Jelušič. Tuji in slovenski strokovnjaki bodo v prihodnjih dneh preverjali protiminsko in balistično zaščito patrij. Prihaja tudi ruska večnamenska ladja.

Ministrico skrbi, da ni drastično zmanjševanje obrambnega proračuna morda samo propagandna akcija, učinka pa iz tega ne bo. Glede na zmanjšanje sredstev bo po njenem uspeh, če SV dobi med 80 in 100 osemkolesnikov. Eden od načrtov ministrstva je operacija Atalanta, za sodelovanje v kateri je že dobilo ponudbo s strani angleškega poveljnika, viceadmirala Philipa Jonesa. Novi 'top management' Slovenske vojske bo javnosti predstavljen 12. maja.

Ob koncu strateškega pregleda obrambnega resorja (SPOR) ste napovedali ostre posege v strukturo ministrstva. Načelnik generalštaba je bil že zamenjan, prav tako ste prerazporedili delovna mesta glede na izobrazbo zaposlenih na ministrstvu. Kakšni so vaši nadaljnji kadrovski načrti?

Glede na vsebino strateškega pregleda obrambnega resorja bi moralo priti do sprememb čisto na vseh segmentih obrambnega resorja - v upravnem delu ministrstva, znotraj podsistema varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami in v vojaškem podsistemu. Naša organizacijska struktura mora slediti temeljnim potrebam obrambnega sistema. In te so zagotoviti varnost naših državljanov in podpirati sodelovanje v mednarodnih operacijah in misijah. Do sprememb ne bo prišlo le zaradi strateškega pregleda obrambnega resorja, ampak tudi zaradi res drastičnega krčenja obrambnega proračuna.

Med kratkoročnimi ukrepi, ki so vezani na SPOR, sodijo kadrovske spremembe, dolgoročnejši pa bodo povezani tudi z organizacijsko strukturo. Znotraj upravnega dela ministrstva bomo spremenili število nivojev vodenja - sektorjev, uradov, služb in direktoratov. Upravni del moramo poenostaviti in povezati službe, ki se podvajajo. Treba se je tudi rešiti tistih dejavnosti, ki za ta sistem niso ključne. V strateškem pregledu obrambe je vidno, da je na primer upravljanje z nepremičninami ena tistih dejavnosti, ki niso temeljne za to ministrstvo. Pa vendar jo je - dokler nepremičnine, ki so del stvarnega premoženja države, imamo - treba opravljati.

Kakšen vpliv ima notranja reorganizacija ministrstva na kadrovske premike?

Na kadrovske poteze vpliva manjše število nivojev vodenja. Manj bo šefov, nekatere šefe je treba zamenjati ali izvesti rotacijo na delovnem mestu. Ta je lahko tudi horizontalna - ljudje se morajo preizkusiti v različnih dolžnostih. Predvsem v vojski so te rotacije stvar vojaške higiene in so potrebne, da ljudje ne ostanejo leta in leta na istih delovnih mestih, ampak nenehno rotirajo ter se tako izurijo za opravljanje različnih del in se lahko dokazujejo na različnih področjih.

Kako ocenjujete reference novega načelnika generalštaba Alojza Šteinerja?

Reference, ki jih ima magister Šteiner, so reference vseh bodočih načelnikov in bodočih ključnih ljudi v Slovenski vojski. Pri njem pa je bila pomembna referenca tudi ta, da je sodeloval v pripravah na vojno za Slovenijo in bil v vojni tudi na poveljujočem položaju.

Ob 18-letnici samostojnosti in vojne se nam zdi primerno, da vojska svojo podobo teritorialnosti transformira v moderno poklicno vojsko s pomočjo človeka, ki je sam sebe transformiral skozi proces šolanja v tej vojski in v tujini. Bil je teritorialni častnik, velik poveljnik, nato pa se je moral izobraževati, dokončati univerzitetni program, v ZDA dokončati magisterij, namenjen visokim vojaškim poveljnikom, in v Sloveniji dokončati generalštabni program. Na Fakulteti za družbene vede ima prijavljen doktorat, objavlja strokovne in znanstvene članke s področja vojaštva. Je človek, ki razume transformacijo vojske in tudi ve, kako jo izvesti.

Ali prejšnji načelnik generalštaba Albin Gutman teh reform ne bi bil sposoben?

Moramo razumeti, da je on vendarle blizu konca svoje vojaške kariere. Po svoje bi bilo nepošteno od človeka, ki ima še eno leto do upokojitve, pričakovati, da bo delal reforme, ki bodo imele učinke prihodnjih deset let. To so reforme, ki jih je treba naložiti novi generaciji.

In kako se je Gutman odzval na razrešitev?

General Gutman je profesionalec in razume, kaj pomeni vojaško življenje. Spoštujem njegovo delo in izkušnje iz osmih let načelnikovanja. Odhaja v upravni del ministrstva, kjer računamo na njegove izjemne izkušnje in nasvete.

Sicer pa bomo morali bodoče načelnike naučiti, da ko postaneš načelnik generalštaba, je to višek vojaške kariere in tej funkciji sledi le še izstop iz vojske. Bo pa treba to funkcijo tudi časovno omejiti.

Premier Borut Pahor je pred državnozborskimi volitvami napovedal, da bo za vsako kadrovsko zamenjavo terjal pojasnilo odgovornih. Ali je bil o zamenjavi načelnika generalštaba obveščen?

Dogovor o spremembi na čelu Slovenske vojske smo imeli pripravljen že zelo zgodaj - marca, ko bi se praviloma morale zgoditi tudi že zamenjave, saj je bil tako koncipiran SPOR. Vendar smo z zamenjavo še počakali, ker smo želeli uskladiti kadrovske rešitve iz upravnega in vojaškega dela. Poskrbeti pa smo morali tudi za to, da Gutmana postavimo na delovno mesto, na katerem od njega lahko še nekaj pričakujemo.

O zamenjavi sem govorila tako s predsednikom republike dr. Danilom Türkom kot vrhovnim poveljnikom oboroženih sil kot tudi s premierom Borutom Pahorjem. Sklep o zamenjavi je bil potrjen tudi na vladi. Vsi ti nivoji so bili obveščeni. Takrat sem tudi napovedala, kakšna bo politika kadrovanja v prihodnje.

In kakšna bo?

Novi profesionalec, ki je "top manager", je izobražen človek. V prihodnosti ne moremo več dopuščati, da bi bili ljudje brez ustrezne civilne in vojaške izobrazbe na ključnih mestih, sploh pa ne na častniških pozicijah.

Trenutno smo v situaciji, ko imamo pritisk mladih in izobraženih ljudi, zato ni pravično do njih, da bi pri starejših dopuščali ugodnosti, ki niso utemeljene v izobrazbi in trdem delu. Naš ključni problem je, da smo zaradi teritorialne filozofije govorili, da so vsi dobri, saj so se vsi borili na isti strani. Na teh zaslugah ne moremo do onemoglosti graditi prihodnosti vojske. Danes tisti, ki je res zaslužen, to lahko dokaže s tem, da se podvrže istim oblikam transformiranja, kot to velja za nove generacije.

Z ljudmi, ki so tik pred upokojitvijo, pač ni mogoče delati reform. Ni mogoče od njih pričakovati, da bodo prestavljali gore. Za to potrebujemo nove generacije, ki pa morajo biti dovolj razumne, da pripravijo prostor naslednikom.

Napovedali ste tudi novosti na področju dodeljevanja činov v vojski.

Eden ključnih ukrepov bo podeljevanje činov in napredovanj ljudem glede na opravljeno delo v operacijah, glede na izobrazbo in glede na sodelovanje na dolžnostih v operativnih enotah. Ne le, da je treba izpolnjevati osnovne izobrazbene pogoje, pričakujem tudi, da se bodo v graditvi svoje osebnosti dokazovali tudi v vojaško-intelektualnih veščinah, kar pomeni, da bodo pisali in objavljali vojaško strokovna besedila.

Naj dodam, da novih visokih častnikov tipa general ne bomo producirali na zalogo. To je ključen moment strateškega pregleda obrambnega resorja. V vojski, kjer že imamo enega aktivnega generala s tremi zvezdicami - generala Gutmana, kjer imamo dva še aktivna generala z dvema zvezdicama in 12 generalov z eno zvezdico - v kratkem jih bo 14 (to so brigadirji), nima smisla producirati novih generalov z dvema zvezdicama samo zato, da bi imeli več nabora za načelnika generalštaba.

Vojaški kadrovski karierni sistem se mora konsolidirati - ugotoviti mora, koliko generalskih pozicij potrebuje, in to se bo jasno videlo iz postavitev, ki jih bomo izvedli v prihodnjem tednu. Najprej bomo izvedli povišanja po celotni strukturi, ki gredo do ravni brigadirjev. Potem bomo izvedli spremembe na ključnih poveljniških mestih - rotacije. Načelnika generalštaba in njegovega namestnika smo že postavili, v prihodnjih dneh pa bodo znani še direktor štaba, vodja kabineta in vodje posameznih sektorjev v generalštabu ter poveljniki poveljstev.

Med njimi bodo tudi ženske poveljnice.

Pričakujem, da se bo na visokih poveljniških pozicijah v generalštabu in v Slovenski vojski pojavilo večje število sposobnih žensk. Nekatere so že bile na operacijah in na šolanju v tujini in pričakujem, da bo nekaj teh strokovnjakinj tudi v novi strukturi. Vojska, ki ima 15 odstotkov žensk, mora to znati pokazati tudi na ključnih poveljniških mestih. Vse moderne vojske, ki imajo ženske v svoji sestavi, imajo tudi ženske na visokih poveljniških pozicijah.

Kdaj bo torej znana kadrovska slika Slovenske vojske?

Novi 'top management' Slovenske vojske bomo predstavili 12. maja. Naloga teh vodilnih pa bo, da potem po istih kriterijih pripravijo svoje podrejene strukture. V maju se bo sicer zgodilo kar precej kadrovskih premikov, ampak vojaki morajo biti na to pripravljeni. Profesionalni vojak razume, da bo menjal svoje delovno mesto.

Če je del napovedanih ukrepov, ki izhajajo iz strateškega pregleda, kadrovska preobrazba obrambnega resorja, je drugi opremljanje Slovenske vojske. Pred časom ste dejali, da je realizacija temeljnih razvojnih programov Slovenske vojske zelo slaba.

SPOR je pokazal, kje bi morali vojsko modernizirati. Vendar pa brez novih finančnih sredstev teh ukrepov na področju opremljanja ni mogoče narediti. Del ukrepov je vezan na novo opremo, del pa tudi na preučevanje zdajšnje opreme in njeno dopolnjevanje. Del te opreme pa bo treba razglasiti za neuporabnega - ali primernega za ponudbe na svetovnem trgu ali pa za razrez.

Delu načrtovane opreme pa se bo treba odpovedati. V TRP 2008-2015 je bila opredeljena vrsta stvari, ki bi jih bilo treba nabaviti - od radarjev dolgega dosega pa do lahkih izvidniških vozil za RKBO. Predviden je bil tudi sistem za upravljanje z ognjem, težka izvidniška vozila za RKBO pa transportno letalo. Nekaterih ciljev ni mogoče doseči, ker ne bo denarja, določene opreme pa mogoče niti ne bomo rabili, ker bo razvoj vojske v prihodnje morebiti šel v nekoliko drugačni smeri.

V okviru klirinškega dolga naj bi Slovenska vojska dobila rusko topnjačo. V kateri fazi so pogovori z rusko stranjo?

Ladja prihaja, pogodba je že podpisana tudi na ruski strani. Ta ladja bo imela precej nalog. Na njej se ne bodo samo urili bodoči mornarji, ampak bo imela tudi vrsto nalog s področja zaščite in reševanja. Predvideno je na primer, da bodo na njej pritrjeni sistemi za postavitev baraž za zajezitev morebitnih naftnih madežev.

Slovenija je pomorska država in tega dejstva ne smemo pozabiti niti takrat, ko govorimo o obrambi akvatorija. Doslej smo navzven bolj kazali, kako se borimo za morsko mejo, kot pa da bi pokazali, da smo pomorska država. Naše ladje plujejo pod tujimi zastavami, čeprav nosijo slovenska imena in so na njih slovenski mornarji.

Naša obala ni med najbolj urejenimi na svetu in tudi z ekološkega vidika je skoraj nezavarovana. Smo veliki borci za to morje, vendar ga ne znamo ekološko zavarovati. Ta ladja, ki prihaja, bo k temu pripomogla.

Javnosti trenutno ne znamo povedati, da pirati v somalijskih vodah ogrožajo tudi nas. Ogrožajo ladje s slovenskimi imeni, na katerih so slovenski mornarji, in ogrožajo prihod ladij v koprsko pristanišče.

Čas in priložnost za Slovenijo je, da pokaže, ali je pomorska država ali ne. In eden od naših načrtov je, da se poskušamo pripraviti na sodelovanje v operaciji Atalanta, za kar smo dobili ponudbo s strani angleškega poveljnika, viceadmirala Philipa Jonesa. Zelo smo zadovoljni, ker nam ponuja možnost sodelovanja v mednarodnem poveljstvu v Džibutiju. Upamo pa, da bomo v prihodnje lahko dobili tudi mesto na kakšni ladji, kjer se bodo naši mornarji lahko neposredno naučili nalog, ki jih moraš znati za varovanje svojega morja.

Državni sekretar na obramben ministrstvu Uroš Krek je pred časom dejal, da bi ministrstvo pristalo tudi na 80 do 100 patrij. Ali ministrstvo razmišlja o zmanjšanju števila oklepnikov 8X8?

Kar se tiče osemkolesnikov, nas čaka usoda Od 0 do 135. Ugotoviti pa moramo, kateri del bodoče strukture Slovenske vojske je treba najnujneje in takoj opremiti. Tu pa smo zdaj že v zagati, saj formiramo 3. motorizirani bataljon, v katerem se ljudje že urijo za prihod osemkolesnikov. Ta bataljon je treba opremiti, in to v zelo kratkem času.

Tudi oklepniki so bili predvideni v TRP 2008-2015 in glede na to, da bi oklepnike morali imeti že lani, je izgubljenega že veliko časa pa tudi denarja. Denar, ki bi ga morali porabiti lani, je izgubljen. Prav tako je delno že izgubljen denar, ki bi ga morali porabiti letos, ker ga je pojedel prvi rebalans. Drugi del letošnjega denarja pa bo pojedel še drugi rebalans. Denar za letos in lani smo torej že črtali. In kaj nam po programu potem ostane? Bojim se, da še manj kot 80 oklepnikov. Če bomo lahko govorili o spremembi na 80 do 100 vozil, bomo zelo uspešni.

Bi lahko tako drastično krčenje obrambnega proračuna dojeli tudi kot populistično potezo vlade?

V obrambnem resorju sicer jemljejo vse evropske države. Včasih pa me skrbi, da ni zmanjševanje obrambnega proračuna morda samo propagandna akcija, učinka pa iz tega ne bo. Morda tudi pri nas to drži. Če še toliko vzameš obrambnemu proračunu, kot se dogaja v Sloveniji, ne moreš rešiti vseh finančnih zagat države. Če zadržimo vse kadre, ukinemo investicije, oklestimo materialne stroške, ki so v vojski stroški operativnega delovanja, smo iz vojakov naredili salonske birokrate, ki bodo le še hodili v službo. Vojska brez operativnega delovanja tvega, da bo slabo usposobljena in da bo posledično ogrožena varnost na operacijah.

Ali zaupate komisiji za kakovostni prevzem patrij?

Nisem strokovnjak njihove vrste. Vendar pa želim njihovo strokovnost soočiti tudi z drugimi strokovnjaki podobne vrste. Zato bo ukrep, ki sledi v prihodnjih dneh, soočenje s podobnimi strokovnimi ekipami iz drugih držav, ki bodo skupaj z našimi člani komisije za kakovostni prevzem presodili, kakšna je stopnja protiminske in balistične zaščite, ki jo potrebujemo na teh osemkolesnikih.

Zaupam jim, ker so bili izbrani v komisijo, in predpostavljam, da so bili izbrani na podlagi nekih strokovnih referenc. Minister mora imeti ob sebi ljudi, ki znajo stvari presoditi na strokovni ravni. Če so bili ti strokovnjaki izbrani napačno, še ni konec sveta. Bomo izbrali druge strokovnjake. Ostaja pa še zadnja možnost, ki je testiranje. Ob testiranju pa upam, da res ne bo več nobenih ugovorov in dvomov, ne pri meni ne pri drugih strokovnjakih.