Medijska raziskava: Kako slovenski mediji že desetletja udrihajo po Janši
27. feb. 2014 16:04 Osveženo: 10:00 / 09. 8. 2017


Prvi rezultati kažejo "izjemno, z ničimer primerljivo količino negativnih, velikokrat nestrpnih in sovražnih zapisov in objav zoper Janeza Janšo pa tudi njegovo družino in sodelavce," ugotavljajo avtorji raziskave o negativni medijski podobi Janeza Janše. Povzetek raziskave je bil objavljen v zborniku Nove revije "Najprej diskreditacija… nato likvidacija! Primer JJ".
Objavljamo izjavo SDS:
Medijska raziskava za obdobje 1983–2013: RTV Slovenija več kot 40.000-krat negativno o predsedniku SDS Janezu Janši
»S tega vidika je v Sloveniji tudi po uvedbi večstrankarskih volitev težko govoriti o poštenem spopadu za naklonjenost volivcev, rezultati Janše in njegove stranke na volitvah pa so v tej luči čudežno dobri,« beremo v uvodniku zbornika "Najprej diskreditacija… nato likvidacija! Primer JJ".
V nadaljevanju objavljamo uvodnik avtorjev M. Ebner & team z naslovom: "Ustvarjanje negativne medijske podobe JJ – govorica številk," v zborniku Nove revije z naslovom "Najprej diskreditacija… nato likvidacija! Primer JJ".
Raziskava, ki jo je pri naši skupini naročil eden od evropskih inštitutov (končni rezultati bodo na njegovi spletni strani predvidoma objavljeni do konca leta) še ni končana, njeni prvi rezultati in ocene pa kažejo izjemno, z ničimer primerljivo količino negativnih, velikokrat nestrpnih in sovražnih zapisov in objav zoper Janeza Janšo pa tudi njegovo družino in sodelavce. Po doslej obdelanih podatkih lahko za obdobje 1983–2013 navedemo strašljive prve rezultate.
Med elektronskimi mediji vodi RTVS, znotraj nje pa Radio Slovenija. Po delnih podatkih in ocenah raziskave sta oba medija z vsemi programi objavila v celotnem pregledovanem obdobju krepko prek 40.000 (zaradi težav pri dostopnosti in analizi obdobja do 1994 je številka še nepopolna) negativnih ocen Janše, med temi, večinoma krajšimi prispevki pa so bile tudi posamične oddaje, ki so presegale eno uro programskega časa. Negativne omembe Janše so se pojavljale tudi v otroškem programu te nacionalne ustanove, medtem ko je (bil) Janša že desetletja osrednja tarča vseh njihovih satiričnih oddaj v avtorstvu Toneta Fornezzija, Saša Hribarja ali Borisa Kobala. Primerjava posameznih let in obdobij pokaže, da se je negativno pojavljanje Janše v oddajah in prispevkih RTVS v zadnjih 7 letih skoraj podvojilo glede na enako časovno obdobje pred tem.
Sledi skupina Proplus s Kanalom A in POP TV, ki je v tem obdobju, čeprav je delovala samo slabi dve tretjini pregledanega časa, objavila najmanj 13.250 negativnih sporočil in prispevkov zoper Janšo, med njimi (npr. v oddajah Preverjeno) veliko takih, ki so bili pretežno ali v celoti namenjeni neposredno samo njegovi diskreditaciji.
Med dnevnim periodičnim tiskom vodi Delo, ki je (skupaj z nedeljsko izdajo oziroma NeDelom) v tem času objavilo najmanj 53.700 negativnih zapisov o Janši, med nimi pa je več kot tretjina novinarskih ali komentatorskih prispevkov, ki so v celoti ali pretežno namenjeni napadu nanj osebno. Količina je še toliko bolj impresivna, če upoštevamo, da je v obdobju 1991 do 1994 Delo dokaj uravnoteženo pisalo o Janši, saj lahko npr. v letu 1993 zasledimo skoraj enako število negativnih kot pozitivnih ali nevtralnih oznak in zapisov. Med avtorji skozi ves čas pregleda izstopa Boris Jež, sledita Veso Stojanov ter v zadnjih letih Janez Markeš, Zoran Potić in deloma Dejan Karba.
Sledi ljubljanski Dnevnik z najmanj 29.062 negativnimi prispevki o Janši. V nekaterih izdajah tega časopisa v letih 1990, 1991 ali 2008 in 2011 najdemo tudi po več kot 10 negativnih prispevkov in omemb v eni sami številki. Med avtorji prednjačijo Meta Roglič, Ivanka Mihelčič in Jože Poglajen.
Mariborski Večer je skupaj s svojo prilogo 7 Dni objavil najmanj 19.376 negativnih prispevkov in komentarjev ter žaljivih zapisov zoper Janšo. Obdobje do 1993 še ni do konca pregledano. Med avtorji izstopa Mirko Munda, v novejšem času pa Dragica Korade.
Slovenske novice so skupaj s svojim predhodnikom Delom Plus Janšo v negativnem, velikokrat žaljivem kontekstu doslej prikazale v najmanj 13.978 prispevkih.
Dnevnik Republika je bil dobesedno obseden z Janšo. Čeprav je izhajal le nekaj let, je v tem času objavil skoraj 5.000 negativnih zapisov zoper njega. Skoraj ni dnevne izdaje brez izrazito negativnega prikaza bodisi Janše, bodisi Slovenske vojske (TO) oziroma ministrstva za obrambo, ki ga je takrat vodil.
Primorske novice so kasneje nadaljevale tradicijo Republike. V doslej pregledanih letnikih, ki obsegajo dobro polovico obravnavanega obdobja, so raziskovalci v njihovih izdajah odkrili 7.985 negativnih zapisov o Janši.
Brezplačnik Žurnal 24 skupaj s svojo sobotno izdajo še ni v zadostni meri pregledan, prve ocene pa kažejo, da je količina negativnih zapisov o Janši v tem (rumenem) mediju na letni ravni v povprečju podobna tisti v mariborskem Večeru.
Med tedensko periodiko v negativnih zapisih prednjačita Nedeljski dnevnik in Mladina. Mladina je bila v letih 1983 do 1989 Janši razmeroma naklonjena, dve leti je bil celo njen občasni kolumnist. Po spremembi lastništva leta 1990 se je odnos radikalno spremenil. V posameznih obdobjih po tem letu je revija kampanji proti Janši namenila cele izdaje z naslovnico vred, tako da je bilo štetje negativnih prispevkov zahtevno opravilo, saj praktično v številki ni bilo teme, v kateri se vsaj posredno ne bi obregnili ob Janšo. Našli smo celo številko, v kateri se z Janšo v negativnem kontekstu ukvarja – križanka. Na mestu je sklep, da če bi Janša nehal obstajati, lastniki - financerji Mladine ne bi imeli več motiva za pokrivanje izgub tega tednika. V reviji Mladina se najbolj neposredno odraža sprega med »diskreditacijskim« in »likvidacijskim« delom negativne kampanje zoper nekdanjega predsednika vlade in predsednika SDS. V sodnem primeru Patria je revija Mladina obtožnico zoper Janšo objavila več tednov prej, preden je bil obtoženi z njo uradno seznanjen.
Med rumenim in zabavnim tiskom je v negativni kampanji zoper Janšo na prvem mestu tabloid Lady, ki se brezkompromisno loteva tudi njegove družine in otrok. Ustanoviteljica te revije Bernarda Jeklin je osebno avtorica velike količine negativnih zapisov o Janši. Pregled še poteka, prve ocene števila propagandnih prispevkov proti Janši in njegovi družini pa kažejo relativno primerljivo stanje z zapisi v Slovenskih novicah.
Prvi rezultati raziskave, ki so mene in druge iz raziskovalne skupine, ki prihajamo iz tujine, najbolj presenetili, kažejo, da se količina negativnih objav o Janši ne razlikuje bistveno glede na to, ali sta bila on in njegova stranka v opoziciji ali na oblasti. Pri normalnem novinarskem pristopu, katerega del je vedno tudi kritičnost do vsakokratne oblasti, bi morali dobiti močno drugačen vzorec.
Prve analize imen, ki so podpisovala ali še vedno podpisujejo negativne zapise o Janši, kažejo, da seznam obsega več kot 270 imen novinarjev in urednikov, ki dnevno ali tedensko proizvedejo izjemno veliko količino negativnega mnenja, kar ima poleg neposrednih tudi posredne kumulativne učinke na različne javnosti.
Podrobnejši pregled samo nekaj letnikov različnih medijev, ki so bili v obravnavanem obdobju najbolj negativno nastrojeni do Janše, pokaže zrcalno sliko v njihovem odnosu do Milana Kučana. Če je prikaz Janše npr. v Delu ali Mladini v razmerju 1:10 v korist negativnih sporočil, potem je slika v predstavljanju Milana Kučana v razmerju 1:10 v korist pozitivnih ali nevtralnih zapisov ali objav. V tedniku Nedeljski dnevnik pa npr. ob pregledu celotnega korpusa 30 let, ki je pokazal najmaj 5.743 (!) negativnih zapisov o Janši, o Milanu Kučanu nismo našli več kot 7 (!) zapisov, ki bi jih bilo mogoče razumeti v negativnem kontekstu.
S tega vidika je v Sloveniji tudi po uvedbi večstrankarskih volitev izjemno težko govoriti o poštenem spopadu za naklonjenost volivcev, rezultati Janše in njegove stranke na volitvah pa so v tej luči čudežno dobri, hkrati pa nakazujejo veliko odpornost pomembnega dela slovenskih volilcev pred grobo negativno propagando, in to ne glede na to, proti komu je usmerjena.
M. Ebner & team
Privoščite si nemoteno branje
Prijavljeni uporabniki Trafike24 z izpolnjenimi podatki profila berejo stran brez oglasov.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Prijavljeni uporabniki z izpolnjenimi podatki profila berejo vsebine brez oglasov.
- preverjen e-naslov
- preverjena tel. številka
- popolni osebni podatki
- prijava na e-novice
Ste pravkar uredili podatke? Osveži podatke