V minulih dneh smo slišali zgodbe o neodgovornih maturantih, ki odhajajo na maturantske izlete v tujino, tudi v države, ki z vidika epidemije covid- 19 niso varne. Oziroma o njihovih neodgovornih starših.
Toda postavlja se vprašanje tudi o (ne)odgovornosti turističnih agencij, ki takšna potovanja tržijo tudi v tveganih razmerah za širjenje virusa. Ena od teh je Collegium Mondial Travel iz Ljubljane, ki je specializirana ravno za maturantske aranžmaje.
Na nas se je obrnil maturant iz Novega mesta, ki bi moral oditi v soboto 18. julija v organizaciji agencije Collegium Mondial Travel (CMT) na maturantski izlet na hrvaški otok Obonjan, ta sodi v Šibensko- kninsko županijo. Za izlet se je skupaj s starši odločil, ko je bila epidemiološka situacija na Hrvaškem varna, torej pred sedanjih poslabšanjem.
Njegova stara mama je v enem od domov za starejše občane na Dolenjskem in je zaradi zdravstvenega stanja v skupini visoko rizičnih ljudi z vidika nevarnosti okužbe s koronavirusom. V domu jo ob izredno strogih preventivnih ukrepih zoper širjenje virusa obiskuje njen sin (oče od maturanta), zato so se v družini odločili, da se fant maturantskega izleta ne bo udeležil. Nevarnost je namreč, da bi se okužil, potem okužil še očeta, ta pa staro mamo. Zanjo bi bilo to lahko usodno.
Toda, ko je hotel fant aranžma pri turistični agenciji odpovedati, je doživel hladen tuš. Na CMT so namreč izračunali, da so stroški odpovedi potovanja skoraj 90- odstotni. Od vplačanih 364 evrov bi mu »v skladu s splošnimi pogoji agencije« vrnili zgolj 44,9 evra.
Toda, ko je hotel fant aranžma pri turistični agenciji odpovedati, je doživel hladen tuš. Na CMT so namreč izračunali, da so stroški odpovedi potovanja skoraj 90- odstotni. Od vplačanih 364 evrov bi mu »v skladu s splošnimi pogoji agencije« vrnili zgolj 44,9 evra. Zaradi nevarnosti za zdravje njegove babice se je vseeno odločil za odpoved.
Ali so turistične agencije ob spremembi okoliščin za potovanje (povečano tveganje za okužbo na Hrvaškem) pri odstopu potrošnika od aranžmaja sploh upravičene do obračuna tako visokih skoraj 90- odstotnih stroškov? Na CMT smo vprašali zakaj ravnajo, kot da bi šlo za odstop v »normalnih« okoliščinah, če pa v tem primeru ne gre za to. Pravijo, da je stališče slovenske vlade, da je Hrvaška »za vse slovenske državljane, brez izjem, varna destinacija. Tja potujejo in se iz nje vračajo tisoči slovenskih in tujih državljanov vsak dan. To stališče imajo tudi vsi drugi pristojni organi v naši državi. V kolikor bi nastopile drugačne ocene uradnih državnih organov, jih bomo v CMT, kot tudi zmeraj do sedaj, vedno upoštevali.”
Na Tržnem inšpektoratu RS nam je glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlić pojasnila, da gre v tem primeru za spremembo lokacije iz prvotno planiranega potovanja iz Španije na Hrvaško. Skladno z zakonom o varstvu potrošnikov velja, da lahko vsak potrošnik kadarkoli pred začetkom turističnega paketa odstopi od pogodbe o paketnem potovanju, pri čemer lahko organizator potovanja zahteva le plačilo ustrezne in upravičene odstopnine. Te so običajno določene v splošnih pogojih organizatorja in so višje bližje kot je datum odhoda. Kot smo omenili, na splošne pogoje se sklicuje tudi agencija CMT.
Grlićeva je nadaljevala, da če pride do bistvenih sprememb katere od glavnih značilnosti potovalne storitve (npr. sprememba destinacije), lahko potrošnik v določenem roku privoli v spremembo ali pa odstopi od pogodbe o paketnem potovanju ne da bi moral plačati odstopnino. Če v postavljenem roku potrošnik agenciji ne odgovori, se šteje, da odstopa od pogodbe.
Sicer pa tržni inšpektorat zoper omenjenega organizatorja potovanja v zvezi z maturantskimi izleti že vodi postopke. Ti še niso zaključeni, zato nas z ugotovitvami še ne morejo seznaniti.
V tem primeru je organizator dolžan vrniti vsa plačila v roku 14 dni po odstopu od pogodbe. Ko se torej potrošnik s spremembo lokacije ne strinja in je o tem obvestil organizatorja potovanja, velja, da je ta dolžna vrniti kupnino. Če tega agencija ne izvede, je storila prekršek. Zato na tržnem inšpektoratu predlagajo, naj maturant celotno korespondenco in vso dokumentacijo, s katero razpolaga, posreduje na tržni inšpektorat. Slednji lahko zoper organizatorja prekrškovno ukrepa, ne more pa mu naložiti vračila kupnine. Če glede tega ne pride do dogovora, se lahko potrošnik odloči tudi za uveljavitev pravic po sodni poti. Sicer pa inšpektorat zoper omenjenega organizatorja potovanja v zvezi z maturantskimi izleti že vodi postopke. Ti še niso zaključeni, zato nas z ugotovitvami še ne morejo seznaniti.
S problemom smo seznanili tudi Nacionalni inštitut za javno zdravje, kjer opozarjajo, da maturantski izleti zaradi združevanja ljudi predstavljajo povečano tveganje za prenos morebitne okužbe s koronavirusom. Z upoštevanjem higienskih priporočil lahko tveganje za okužbo zmanjšamo, ne moremo pa ga odpraviti. Odločitev in odgovornost za organizacijo maturantskih izletov sta izključno na strani organizatorja in udeležencev oz. njihovih staršev, ki se morajo zavedati tveganja za prenos okužbe.
NIJZ je na svoji strani objavil splošna higienska priporočila za zmanjševanje tveganja za prenos okužbe COVID-19 na letovanjih in podobnih druženjih otrok. Svetujejo, da organizatorji maturantskega izleta ta priporočila ustrezno prilagodijo glede na okoliščine (lokacija letovanja, starost udeležencev, dostopen kader). Dodatno opozarjajo, da je potrebno upoštevati veljavne ukrepe za omejitev širjenja okužbe v državi, kjer letovanje poteka.
Dobili smo tudi odziv ministrstva za zunanje zadeve. Svetujejo, da Slovenci pri načrtovanju poti v tujino spremljajo širjenje virusa in njegovo prisotnost na območju načrtovane poti, preverijo pogoje vstopa v ciljno državo ter upoštevajo odločitve tamkajšnjih oblasti. Slovenskim državljanom, ki se vračajo v domovino, pa svetujejo upoštevanje priporočil NIJZ.