Revija Reporter
Slovenija

Lady Gaga: Bizarna dama iz New Yorka

19. mar. 2011 14:31 Osveženo: 10:01 / 09. 8. 2017

Deli na:

Imidž je pomembnejši od glasbe. Že dolgo veljavno načelo je do popolnega izraza prišlo z zadnjo generacijo pop zvezdnic: Katy Perry, Rihanna, Ke$ha. Namesto celovitih albumov izdajajo spevne uspešnice, ki jih poleg melodije prodaja tudi podoba pevk. Nikjer ni to tako izrazito kot pri Lady Gaga.

Imidž je pomembnejši od glasbe. Že dolgo veljavno načelo je do popolnega izraza prišlo z zadnjo generacijo pop zvezdnic: Katy Perry, Rihanna, Ke$ha. Namesto celovitih albumov izdajajo spevne uspešnice, ki jih poleg melodije prodaja tudi podoba pevk. Nikjer ni to tako izrazito kot pri Lady Gaga.

Kaj ste dobili, če ste v začetku leta 2008 v spletni iskalnik vpisali besedico »gaga«? Med zadetki so bili podatki o slavnem sovjetskem astronavtu Juriju Gagarinu, o japonski tradicionalni glasbi gagaku, o izraelski igri z žogo, kjer je cilj nasprotnika izločiti z zadetkom v telo, o pesmi Radio Ga Ga skupine Queen, pa o izrednem, že kar divjem navdušenja ali zgolj oblike norosti, ki ga v angleščini opisuje slengovska besedica gaga.

Nemogoče jo je prezreti

Poiščite pomen besedice gaga danes, in bržkone se bo večina zadetkov nanašala na Lady Gaga, prvo ime popularne glasbe zadnjih nekaj let. Povsod je, po radiu, televiziji, predvsem pa na spletu. Glasbena industrija že dobro desetletje joka, da je bo zaradi interneta konec, a še vedno vztraja. Medtem novi glasbeniki izkoriščajo potencial novih medijev in pri tem prednjači prav pevka, za katero je internet postal primarno orodje za promocijo in distribucijo blagovne znamke Lady Gaga.

Izstopa tudi drugače. Njen osebni slog je težko opredeliti, nenehno se spreminja, morda mu je skupno le to, da ga povprečni Zemljan označi za čudaškega. Vsekakor pa je opažen in prav v tem je treba iskati definicije. Kričeč, vsiljiv nastop, ki zbudi pozornost poslušalca, še bolj pa gledalca. Njene pesmi imajo takojšen učinek, zjutraj gredo v uho in v posteljo se gre z upanjem, da jih bo pregnala noč. Naslednji dan jutranji radio postreže z novim odmerkom Gaga.

Lady Gaga je edina prava naslednica Madonne, nadgradnja kameleonskega dekleta iz osemdesetih za novo tisočletje. Sama se hvali, da v glasbi ni bilo revolucije že od Madonne pred četrt stoletja in da je prav ona tista, ki bo pretresla glasbeni svet. Za zdaj učinkovito. Je boljša glasbenica od svoje vzornice, vprašanje pa je, ali ima enako dober občutek za utrip občinstva. Trenutno je njen adut občutek bizarnosti, pri čemer ji ne more konkurirati nobena glasbena sodobnica. A kaj bo, ko se bo publika naveličala njene vrste čudaškosti?

 

Očkova punčka odraste

Stefani Joanne Angelina Germanotta je pravo ime pevke, rojene 28. marca 1986 New Yorku. Je popolno newyorško dekle, ameriška Italijanka, šolana v imenitni manhattanski dekliški šoli, ki so jo obiskovale tudi generacije deklet iz klana Kennedy, ter prekaljena na neizprosni newyorški glasbeni sceni. Šolala se je za klasično pianistko, a jo je kot najstnico neustavljivo povleklo v popularno glasbo. Trdi, da je že v srednji šoli izstopala zaradi svoje ekscentričnosti, a fotografije na videz čisto običajne najstnice in pričevanja njenih sošolk govorijo drugače. Stefani Germanotta je bila pridno dekle z velikimi ambicijami, ki se je z nadarjenostjo za glasbo prebila na ugledno umetniško akademijo, vendar je hitro opustila študij in se raje preizkusila kot glasbenica v resničnem svetu brez pomoči staršev.

Resnični svet je krut, glasbena industrija pa neizprosna, to je spoznala, ko se ji je po komaj treh mesecih odpovedala njena prva glasbena založba. S skupino znancev z akademije je nastopala po newyorških klubih, snemala demo posnetke svojih skladb in snovala preobrazbo. S prijateljico Lady Starlight sta si omislili posebno točko, ki jo Gaga danes opisuje kot poplesavanje v tangicah ob mešanici heavy metala in disko glasbe. Izkušnja je bila za katoliško dekle menda osvobajajoča, ne pa tudi za njene starše. Oče je kar precej časa ni mogel pogledati v obraz, ko je izvedel, kaj počne.

Garanje se ji je končno obrestovalo, ko so njeni nastopi in studijski posnetki pritegnili pozornost glasbenih producentov in založnikov. Ponovno je podpisala pogodbo z založbo, za začetek kot avtorico pesmi za že uveljavljene glasbenike (Britney Spears, New Kids On the Block in Fergie iz skupine Black Eyed Peas), medtem pa se je pripravljala na nov zagon svoje solo kariere. Ne več kot Stefani, temveč kot Lady Gaga. Izvor imena je še danes nejasen, zasluge zanj si lasti več ljudi, znano je le, da je že sredi leta 2007 nastopala kot dama z nič kaj damskim imidžem.

 

Slava in pošast

Leta 2008 je šla na turnejo s Pussycat Dolls, bolj skupino plesalk v izzivalnih kostumih kot pa pevsko zasedbo. Ogrevala je občinstvo, ki še ni vedelo, da bo glavna točka kmalu šla v pozabo, nenavadna punca, ki enako dobro igra na klavir in pleše, pa bo prvo ime popularne glasbe.

Njena prva uspešnica je bila plesna Just Dance. Komaj ji je uspelo, že so jo skeptiki odpisali kot še eno v nizu glasbenic z enim samim hitom, ki bo v manj kot letu dni potonila v pozabo. Kričeč imidž in plesna skladba, dva pogoja za hitro vrnitev v anonimnost. A k miganju pozivajoča Just Dance je postala ena največjih in najbolj trdoživih uspešnic tega leta, ki je zasedla vrhove lestvic po vsem svetu in napovedala uspeh albumskega prvenca The Fame. Sledil je Poker Face, ki mu v letu 2009 nikakor nisi mogel uiti. Lady Gaga nakazala, da bo nanjo še nekaj časa treba računati.

Podkrepljen z dvema uspešnicama se je izvrstno prodajal tudi album The Fame. Med neutrudnim koncertiranjem je Gaga pripravljala nadaljevanje. The Fame Monster je bil napisan in posnet med njenim nastopanjem po vsem svetu, ko se je pevka soočila s pošastjo, ki jo je sama ustvarila z Lady Gaga. Nenadoma so jo želeli vsi, nastopala je za humanitarne organizacije in se družila z modnimi oblikovalci, pela je za britansko kraljico Elizabeto II., snemala je odmevne videospote, katerih bizarne podobe so še utrjevale njen mit, prejemala priznanja glasbene industrije, tako za uspešnost kot za ustvarjalnost, in seveda bila tarča kritikov, od tistih glasbenih (pričakovano) do moralnih in estetskih, celo akademskih feministk.

Iz Gaga v Stefani

Embalaža je pri Lady Gaga zasenčila vsebino paketa, tega se je zavedela tudi pevka. Spremeniti se vseeno ni bila pripravljena. Vsaj ne v trenutku, ko je preobrazba zadnje, kar potrebuje kariera najbolj vroče glasbene izvajalke na svetu. Je bržkone edina zvezdnica svojega ranga, ki lahko gre brez šminke, v kavbojkah in majici na sprehod po mestu. Kdo jo bo prepoznal kot normalno dekle sredi dvajsetih? V javnosti se vselej pojavi izstopajoče napravljena. Če ne njena oblačila, kričijo debeli sloji ličil na obrazu. Zanjo bi bila v tem trenutku najbolj radikalna preobrazba iz Lady Gaga spet v Stefani Germanotta.

Kaj takega seveda ne pride v poštev za žensko, ki je za seboj potegnila kup posnemovalk in ki vpliva tudi na kariere že uveljavljenih glasbenic. Maja izide Born This Way, njen novi, že tretji album v dobrih treh letih. Za začetek je z njega ponudila istoimensko pesem, pospremljeno s še enim ekstravagantnim videospotom. Zdi se, da Gaga že skoraj tri leta, odkar ji je z Just Dance uspel preboj, ne počiva. Ko ni na turneji, je v studiu. Ko ne dela časa, povezanega z glasbo, se kaže na modnih revijah, promovira izdelke svojih sponzorjev ali zgolj samo sebe. Vse, kar počne, je promocija znamke Lady Gaga. Čudovite, ekstravagantne, navdihujoče, skrivnostne, nerazumljene. Izbereti poljuben pridevnik.

Sploh ne gre za seks

Pa vzemimo nerazumljene. Svet se trudi razumeti, kdo in predvsem kaj Lady Gaga je. Z njo se ukvarjajo celo intelektualci. Slavna ameriška »disidentska« feministka Camille Paglia, ki je nekoč Madonno razglasila za prihodnost feminizma, je Lady Gaga označila za smrt seksa. Tako preračunljiva in umetna je, brez trohice erotičnosti, je pisala v eseju, s katerim se je lotila Gaga. Kako je lahko nekaj takega ikona generacije, se je vprašala. A Gaga se v primerjavi z Madonno ne trudi biti seks ikona. Je čudaška, celo bizarna, vpadljiva, ni pa, niti ko je skorajda gola v svojih videospotih, na fotografijah ali ko se samo v modrcu in hlačkah zvija na klavirju med koncertom, kaj prida zapeljiva in provokativna. Pri njej gre zgolj za privid provokativnosti. Gibljiva seksualnost v njenih pesmih, fetišistična oprava, zvijanje v objemu plesalcev na koncertih ali v videospotih, vse to ni več provokativno vsaj od Paglijine feministične ikone Madonne.

In lotiti se pop zvezde z esejem? V 21. stoletju se to naredi z videom, ki smeši tarčo, ali z zbadanjem po tviterju, če želiš, da se tvoje mnenje sliši. Četudi je bilo njeno pisanje namenjeno zlasti medijem, ki so po njenem neupravičeno slavili Lady Gaga, so mediji, ki pevki namenjajo največ pozornosti, gladko prezrli pisanje Camille Paglia. Vprašljivo je celo, ali so v svetu, ki mu vladajo zvezde z imeni Lady Gaga in Ke$ha, že slišali za nekoga s tako običajnim imenom.

Preprosto

In prepričanje univerzitetne profesorice, da se je Gaga z neumornim koncertiranjem po svetu prelevila v stalno premikajočo se tarčo, s čimer se izmika pozornosti javnosti in temeljiti analizi? Pevka še zdaleč ni zmuzljiva tarča, ki se izogiba bremenu slave. Paglia verjetno ni pričakovala, da se bo Gaga odzvala na njeno kritiko. Pop zvezde imajo javne dvoboje z drugimi pop zvezdami, namesto z eseji pa se obstreljujejo s kratkimi, primerno pasjimi zbadljivkami, pri čemer dajejo vtis, da jih nasprotnik dolgočasi in da se zanj komajda zmenijo. Profesorici ni namenila niti tega. Je morda kapitulirala brez boja na akademskem polju, ki mu ni dorasla? Ali pa je z ignoriranjem dosegla uničujočo zmago po kriterijih popularne kulture? Ker ni nikoli pokazala resnih akademskih ambicij, pripišimo tole Stefani Germanotta, podjetni, slave željni Newyorčanki, ki želi ustvarjati svojo glasbo in želi biti slišana. Kot pri večini glasbenikov je ta enostavna razlaga verjetno tudi najboljša. Če se zdi zmuzljiva, je to prej poskus ohraniti nekaj zasebnosti, kot pa izogibanje domnevno boleči analizi.

V razmerju je z malo znanim Lucom Carlom, s katerim se pozna še iz časov, ko sta bila oba stradajoča glasbenika v New Yorku. Namesto zvezdniške romance si je omislila nekaj manj vpadljivega in manj zanimivega za paparace. Prav v njegovi družbi so nastale nekatere najbolj šokantne fotografije Lady Gaga v zadnjih nekaj letih. Pevka je na njih brez maske ličil, v udobnih, nič kaj vpadljivih oblačilih, prepoznavna le po svojih platinastih laseh, pa še takrat je treba dvakrat pogledati, ali gre res za eno najslavnejših žensk našega časa.