Stanislav Štuhec Svet24.si

Kam je odšel Stanislav Štuhec? Svojci ga ...

Naj blok stoji na Pavšičevi ulici Svet24.si

Foto: Ponovno izbrali najlepši blok v Ljubljani

Damjan Žugelj Necenzurirano

Slovenski Watergate: tožilstvo zahteva preiskavo ...

asta-vrecko Reporter.si

Blamaža: levičarka Asta Vrečko namesto ...

rudiger Ekipa24.si

Genialno! Rüdiger vratarju Reala pomagal pred ...

kyle-marisa-roth Odkrito.si

Nenadna smrt znane TikTok vplivnice

Luka Dončić Ekipa24.si

Dončič je kralj! Vsi se posebej pripravljajo na ...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Slovenija

Avtocestna kartelna združba

Deli na:

Gradbena podjetja so se med seboj dogovarjala o razdelitvi poslov pri gradnji avtocest, daleč največji slovenski investiciji. Ta do zdaj javna skrivnost postaja otipljiva z uhajanjem dokumentov medijem, s postopki varuha konkurence in z besedami akterjev dogovorov. Po ocenah bodo davkoplačevalce ti sporazumi stali več kot dve milijardi evrov.

Gradbena podjetja so se med seboj dogovarjala o razdelitvi poslov pri gradnji avtocest, daleč največji slovenski investiciji. Ta do zdaj javna skrivnost postaja otipljiva z uhajanjem dokumentov medijem, s postopki varuha konkurence in z besedami akterjev dogovorov. Po ocenah bodo davkoplačevalce ti sporazumi stali več kot dve milijardi evrov.

Dokumenti, do katerih so prišli pri Financah, pričajo, da so se direktorji največjih slovenskih gradbenih podjetjih leta 1998 sestali na dvorcu Zemono v Vipavski dolini in sklenili kartelni sporazum, v katerem so si razdelili dela iz avtocestnega programa. Gre za projekt, za katerega bodo davkoplačevalci do leta 2033, ko naj bi bili odplačani vsi dolgovi, plačali dobrih sedem milijard evrov.

Po pričakovanju je imel pri kartelnem dogovoru glavno besedo Ivan Zidar, predsednik uprave in zdaj že večinski lastnik družbe SCT. Po sporazumu so ustanovili »veliko koalicijo« gradbenih podjetij, v kateri so bila poleg SCT še Primorje (predsednik uprave Dušan Črnigoj), Giz Gradis in Gradis, nizke gradnje (Anton Zaletel, podjetji sta bili likvidirani) in Kraški zidar (Radoš Lipanje). Skupaj so si razdelili 86,5 odstotka poslov pri gradnji avtocest, ostanek pa radodarno prepustili »mali koaliciji«, v kateri so bili CM Celje, CP Maribor, CP Ljubljana in CP Novo mesto.

Zidar vrhovni arbiter

Glavni pri sporazumu so se dogovorili, da bodo pri oddaji ponudb nastopili koordinirano in uskladili svoja stališča, preden jih bodo oddali. Določili so celo arbitra v primeru sporov med njimi, »velikega« Ivana Zidarja. Andrej Kamenšek, upokojeni direktor CMC, je te dogovore potrdil in dodal, da je Vegrad sporazum pridružil kasneje. Toda njegove besede, da se nikoli niso dogovarjali o cenah, pač pa le o odstotkih delitve dela, so vprašljive. Kot pravi direktor Urada za varstvo konkurence (UVK) Jani Soršak, sporazum o delitvi trga neposredno vpliva tudi na cene ponudnikov; kjer ni proste konkurence, so cene višje.

Soršak na podlagi podatkov, ki jim imajo na UVK, in ocen, ki jih je že podala nekdanja predsednica državne revizijske komisije Vesna Cukrov, meni, da so kartelni dogovori med izvajalci del v projektu avtocest tega podražili za okoli tretjino. Tudi direktor Kraškega zidarja Radoš Lipanje je potrdil zemonski dogovor in to, da so pač pravila postavljali veliki gradbinci.

VEČ V TISKANI IZDAJI